به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جاده خلیلآباد به بردسکن یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی و به نوعی ورودی خراسان رضوی است که استانهای مرکزی و جنوبی کشور را به مرکز استان متصل میکند.
تبدیل این مسیر به بزرگراه سالهاست که آغاز شده اما تا به امروز تکمیل نشده است؛ هرچند تعدادی از قطعات این مسیر تکمیل شده اما وعدههای تکمیل این بزرگراه هنوز بهصورت کامل عملی نشده است و این مسیر ایمنی لازم را برای مردم، رانندگان و اهالی این مناطق ندارد.
این جاده که بر اساس آخرین آمار شورای ترافیک استان، رتبه نهم شدت تصادفات، رتبه دوم تصادفات موتورسیکلت و رتبه چهارم تصادفات رخبهرخ در سطح خراسان رضوی را دارد، دارای مشکلات زیادی است و کمکم به «جاده مرگ» تغییر نام پیدا کرده است.
ضرورت استفاده از ظرفیتهای قانونی برای پیشبرد توسعه جادهها
محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، در سفری که بهمن ماه امسال به شهرستان خلیلآباد داشت، دراینباره گفت: مسیر بردسکن به خلیلآباد مسیر مهمی است و نباید نگاه شهرستانی به آن داشته باشیم.
او با بیان اینکه استانهای سمنان، خراسان جنوبی، یزد و... برای دسترسی به خراسان رضوی و مشهد باید از این مسیر استفاده کنند، افزود: اگر این مسیر زودتر دوبانده شود، رونق خوبی میگیرد و منطقه را متحول میکند که یکی از مزیتهای این منطقه میتواند همین جاده باشد.
بیشتر بخوانید
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه با اعتبارات قطره چکانی ملی مطمئناً سالها طول میکشد تا این جاده تکمیل شود و باید از ظرفیتهای دیگر برای پیشبرد توسعه جاده استفاده کرد، ادامه داد: تلاش کردیم که از اعتبارات استانی و ملی و با استفاده از ظرفیتهای قانونی برای این پروژه تامین اعتبار کنیم.
معتمدیان همچنین با اشاره به اینکه مهمترین اولویت مردم منطقه ترشیز همین بحث جادههاست و راهحل آن استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون است، بیان کرد: هر میزان که از محور خلیلآباد به بردسکن آماده میشود باید زیر بار ترافیک برود تا از حوادث این جاده کاسته شود.
قدرت الله ابک، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در ۸ کیلومتری که اکنون بعد از محدوده شهری به سمت بردسکن داریم، مشکل جابهجایی تیر برق را داشتیم.
او با تأکید بر اینکه دو بار بحث جابهجایی تیر برق را به مناقصه گذاشتیم که بار اول متقاضی نداشت و بار دوم مبلغ ۳ برابر برآورد کارشناسان ارائه شد که مورد پذیرش نبود، افزود: این پروژه با دستور استاندار ترک تشریفات شده که بهزودی پیمانکار آن مشخص میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه پروژههای اولویتدار بهخصوص تکمیل پروژه سهراهی شادمهر تا انابد از وزارتخانه به سازمان برنامهوبودجه ارسال شده است، ادامه داد: پل کندر یکی از پروژههای مهم محور خلیلآباد به بردسکن است که نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است و ۱۰۰ میلیارد تومان هم ابتدای محور نیاز دارد.
ابراهیم قاسمپور، فرماندار خلیلآباد نیز در اینباره گفت: باند دوم محور خلیلآباد به بردسکن یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان است که باید این بحث سرعت بگیرد.
بیشتر بخوانید
او با بیان اینکه بر اساس مصوبات سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان خلیلآباد روند اداری جابهجایی تیرهای برق این مسیر در حال طی شدن است، افزود: بر اساس این مصوبات، اداره کل راه و شهرسازی موظف شد تا پایان سال مالی (۲۱ تیرماه ۱۴۰۰) ۸ کیلومتر ابتدایی این محور را از سمت خلیلآباد به بهرهبرداری برساند.
حجتالاسلام جواد نیکبین، نماینده مردم کاشمر، خلیلآباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از روند اجرای این پروژه گفت: با پیگیری انجام شده و با توجه به فعالیت معادن بزرگی که در سطح منطقه فعال است، مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیمی از هزینههای ساخت دوبانده کردن محور انابد تا شادمهر را بپردازد.
او در ادامه به جذب اعتبارات برای حوزه ترشیز در مدت ۹ ماهه حضورش در مجلس خبر داد و افزود: طی ۹ ماه گذشته تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار درحوزه انتخابیه من جذب شده و تخصیص یافته است.
این جاده در حالی قربانی میگیرد که مسئولان همچنان در جلسات مختلف، از ضرورت بهسازی این جاده و اصلاح نقاط حادثهخیز سخن به میان میآورند. مردم شهرستانهای خلیلآباد و بردسکن انتظار دارند تا سرانجام کابوس جاده مرگ در ذهن مردم به رؤیایی خوش تبدیل شود و بالاخره وعده تکراری ساماندهی این محور پرحادثه هرچند بسیار دیر، اما در نقطهای به تحقق برسد.
منبع: خراسان
انتهای پیام// ا.ص