صدریمهر رئیس پارک علم وفناوری آزاد در گفتوگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اهمیت پارکهای علم و فناوری در در بازاریابی شرکتهای دانش بنیان اظهار کرد: در فرایند تبدیل ایده به ثروت حلقههای متعددی از جمله طرح و ارائه ایده، ایجاد تیم و ساخت نمونه اولیه وجود دارد و آخرین مرحله یعنی تجاری سازی و صنعتی سازی محصول جز وظایف پارکهای علم و فناوری است.
او افزود: اما این به آن معنا نخواهد بود که پارکهای علم و فناوری در حلقههای قبلی هیچ دخالتی ندارند بلکه بیشترین تمرکز پارکها در حوزه صنعتی سازی و تجاری سازی خواهد بود.
صدری مهر گفت: اصلیترین راههای تبدیل ایده به ثروت بازاریابی و بازارسازی است که جز مهمترین دغدغه های فناوران خواهد بود بنابراین کسانی به موفقیت میرسند که در زمینه بازاریابی و بازارسازی به خوبی عمل کرده باشند.
رئیس پارک علم وفناوری آزاد با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به اشتباه بر این باورهستند که بعد از تولید محصول باید به فکربازاریابی و بازارسازی برای محصولشان باشند، گفت: چنین تفکری اشتباه خواهد بود؛ به همین دلیل پارکهای علم و فناوری قبل از ساخت نمونه اولیه یک محصول توسط فناوران، در کنار هر شرکت و استارتاپ یک فرد متخصص در زمینه شروع کسب و کار قرار میدهند تا با بازار فروش، واقعیتهای بازار، چگونگی رقابت با نمونههای داخلی و خارجی وجذب خریدار آشنا شوند.
او بیان کرد: به طور مکرر دیده شده است که شرکتهای فناور زیادی طی ۲ تا ۳ سال تلاش پی در پی و تولید محصولشان نتوانسته اند بازار فروش مناسبی برای محصولشان داشته باشند و در نهایت از اکوسیستم تولید فناوری خارج شده اند، به همین دلیل قرار دادن یک راهنما برای آشنایی شرکتها با بازار فروش از جمله وظایف اصلی پارکهای علم و فناوری خواهد بود.
رئیس این پارک علم و فناوری تصریح کرد: هرچند شرکتهای دانش بنیان دارای توان فنی، مهندسی و نوآوری بالایی هستند، اما عمدتا در زمینه فراهم کردن و آشنایی با بازار فروش، شرایط بازار ضعفهای جدی خواهند داشت.
او گفت: معمولا پارکهای علم و فناوری کارگزارانی را در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار میدهد که وظیفه اصلی این دسته از افراد توسعه بازار، بازاریابی و بازارسازی و در نهایت متصل کردن شرکتها به بازار است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/