در گفت‌ و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انرژی‌های تجدیدپذیر ردیف بودجه‌ای ندارند!

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: برای فعال شدن از ظرفیت‌های بالادستی برای تجدید پذیر‌ها باید مجموعه‌هایی مانند سازمان برنامه و بودجه باید ردیف اعتباری ایجاد کند.

محمد ساتکین رئیس ساتبا در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توسعه  انرژی های تجدید پذیر در کشور گفت: این موضوع امروزه در جهان با حساسيت بيشتری نسبت به گذشته در تمامی ابعاد اقتصادی، سياسی و امنيتی پيگيری می شود.

او ادامه داد: وزارت نیرو با جدیت به دنبال توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است، اما کشور به دلیل موضوع‌های مرتبط با تغییر نرخ ارز با کاهش سرمایه گذاری خارجی در این عرصه مواجه شده است.

ساتکین اضافه کرد: خوشبختانه کشور ما از لحاظ تابش خورشید مناطق بسیار خوبی دارد و آن ورود سرمایه گذاران را در این بخش تسهیل می کند یعنی سرمایه گذاران در واحد زمان حتی بیش از نقاط نزدیک ما می‌توانند در ایران تولید انرژی داشته باشند.

رئیس ساتبا ادامه داد: ایران مناطق مطالعه شده پهناوری برای استفاده از انرژی خورشیدی و تونل‌های بادی دارد، مهمترین مناطق برای استفاده از انرژی باد در مناطق مرزی افغانستان است که در  سال گذشته اجلاس سه جانبه‌ای با افغانستان و آلمان برای جذب سرمایه گذاری برگزار شد که از دانش فنی و نیروی انسانی ایران استفاده شود.

ساتکین گفت: قرار است در این پروژه برای ظرفیت تا حدود ۳۰ هزار مگاوات استفاده از انرژی بادی از سرمایه گذاری خارجی استفاده شود حتی کشور‌هایی که منابع سوخت‌های فسیلی قابل ملاحظه‌ای دارند به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی تجدیدپذیر‌ها هستند چراکه آینده انرژی دنیا در این بخش است؛ قطعا ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: برای فعال شدن از ظرفیت های بالادستی برای تجدید پذیرها باید مجموعه‌هایی مانند سازمان برنامه و بودجه باید ردیف اعتباری ایجاد کند.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به  صادرات برق تجدیدپذیر بیان کرد: زمانی که کشور همسایه بخواهد از ما انرژی برق خریداری کند، این برق باید به طور کامل پایدار بوده و در هر زمانی و هر مقداری که لازم است تحویل شود. انرژی‌های تجدیدپذیر باید برق خود را وارد شبکه کنند تا شرکت توانیر بتواند قراردادها با کشورهای همسایه را به صورت تضمینی برقرار کند. این مکانیزم باید فعال شود که در زمان حاضر کمی مشکل دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار