استاندارسیستان وبلوچستان؛

سیستان وبلوچستان تا پایان سال آینده به شاخص‌های آبرسانی کشوری می‌رسد

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: هدف‌گذاری انجام شده برای سال ۱۴۰۰ به نحوی بوده که تا پایان سال عمرانی، این استان به میانگین شاخص‌های آبرسانی کشور خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمد علی موهبتی  استاندار سیستان وبلوچستان در آیین بهره‌برداری از آبرسانی به ۷۳روستا جدید در سیستان و بلوچستان که با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر نیرو انجام شد گفت : سه هزار و ۲۰روستا در این استان آبرسانی شده و بیش از ۲هزارو ۶۰۰ روستا باقی‌مانده است.

او  با بیان اینکه آبرسانی به یکهزار و ۱۰۰ روستا که یکهزار و ۱۱۵ میلیارد تومان برایش اعتبار در نظر گرفته شده از سال ۹۸ تاکنون در حال انجام است افزود: شاخص آب آشامیدنی سیستان و بلوچستان در سال گذشته ۶۳ درصد بود و امسال مجموعا هشت درصد این شاخص آبرسانی در استان افزایش و فاصله میانگین استان ۱۲ درصد با میانگین کشوری شد در حالیکه این عدد قبلا ۱۸ درصد بوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حوزه پروژه‌های بزرگ آبرسانی ۱۸ مجتمع آبرسانی در منطقه فعال و کار انجام می‌دهند تصریح کرد: این استان در زمینه‌های آبرسانی مشکلات جدی هم دارد و با توجه به کمبود بارندگی امسال اول فصل زراعی پنج میلی‌متر و سال گذشته در همین ایام بیش از ۱۲۵ میلی‌متر بارندگی بود این فاصله نشان از خطر جدی برای تامین منابع آب بوده که باید فکری شود.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه مهار آب‌ها انجام و امیدبخش برای شبکه آبرسانی بوده اظهارداشت: بزرگترین مجتمع آبرسانی منطقه سیستان که ۸۰۰ روستا بوده اکنون ۹۴۵ روستا شده و این طرح نیاز به بازنگری داشته و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

موهبتی تصریح کرد: پروژه‌های آبرسانی حوزه جنوب سیستان و بلوچستان در سد‌های پیشین شامل ۲۱۳ روستا با ۱۷۵ میلیون مترمکعب ظرفیت و سد زیردان با ۲۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت آب و حدود ۲۶۱ روستا بوده که بخش اعظم اقدامات در زیردان انجام شده است.

او با بیان اینکه سد‌های کهیر و شهریکور تا پایان عمر این دولت به بهره‌برداری می‌رسد بیان کرد: ۲۶۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سد کهیر و ۱۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سد شهریکور بوده که ۵ درصد از سدشهریکور و ۱۵ درصد از سد کهیر باقی‌مانده که امیدواریم به نتیجه برسد.

استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه قطعاً این سد‌ها کمک می‌کند که سال آینده و سال‌های بعد شتاب آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان فزاینده شود تصریح کرد: بحث آبرسانی به شهر زاهدان نیز موضوع مهمی بوده و بخشی از خط دوم اجرا وپمپ‌های جدیدی گذاشته می‌شود که این قطعی‌های اخیر به دلیل همین اتصال است.

او با بیان اینکه چهار نقطه اتصال انجام شده و نقطه پنجم هم هفته آینده انجام می‌شود تصریح کرد: اگر پمپ‌ها نصب شود در اردیبهشت حدود نزدیک به ۴۰۰ لیتربه سهمیه آب زاهدان اضافه میشود و این یعنی قطعاً تابستان سال پیش رو از سال‌های گذشته بهتر خواهد بود.

موهبتی با بیان اینکه موضوع انتقال آب از دریای عمان پس از نمک‌زدایی به سیستان و بلوچستان موضوع مهمی است که امیدواریم روز‌های آینده خبر‌های خوبی در این زمینه داشته باشیم گفت: مطالعه برای دسترسی به آب‌های غیرمتعارف در حوزه آب‌های ژرف یا آب‌هایی که در حوزه فاضلاب می‌توانند برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی، استفاده در مصارف کشاورزی و مجموعه صنعت کمک کنند در دست مطالعه و اقدام است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار