دانمارک، ایسلند و نروژ به دلیل مشاهده موارد لخته شدن خون، استفاده از واکسن آسترازنکای دانشگاه آکسفورد را به حالت تعلیق در آوردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه سی ان ان، کشور‌های دانمارک، نروژ و ایسلند استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا، ساخت دانشگاه آکسفورد را به حالت تعلیق در آوردند. این در حالی است که آژانس دارویی اروپا در حال تحقیق در این خصوص است که آیا تزریق این واکسن ارتباطی با موارد گزارش شده در خصوص لخته شدن خون دارد یا خیر.

بر اساس گزارش سی ان ان، دانمارک روز پنجشنبه و در پی دریافت شماری گزارش در خصوص لخته شدن خون افراد دریافت کننده واکسن - که یکی از این موارد به مرگ منجر شده بود- استفاده از واکسن آسترازنکا را به مدت دو هفته به حالت تعلیق درآورد. ایسلند و نروژ نیز از تعلیق استفاده از واکسن آسترازنکا خبر دادند؛ منتها اعلام نکردند این تعلیق چه مدت به طول خواهد انجامید.

«مگنوس هونیکا» وزیر بهداشت دانمارک اعلام کرد این توقف یک «اقدام پیشگیرانه» است و هنوز امکان نتیجه گیری وجود ندارد. وزیر بهداشت دانمارک همچنین در توییتی نوشت: ما سریع اقدام می‌کنیم. نیاز است که به طور کامل این مسأله بررسی شود.

همچنین «سورن بروستروم» رئیس سازمان بهداشت دانمارک در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: ما در میانه بزرگترین و مهمترین توزیع واکسن در تاریخ دانمارک هستیم. ما نیازمند آن هستیم که تمامی واکسن‌هایی را که می‌توانیم، دریافت کنیم؛ بنابراین توقف یکی از واکسن‌ها تصمیم آسانی نیست. اما بطور دقیق از آنجایی که ما در حال واکسیناسیون بالا هستیم، باید در خصوص عواقب جانبی احتمالی آن نیز پاسخگو باشیم. ما نیاز داریم پیش از ادامه استفاده از واکسن آسترازنکا، این مسأله را روشن کنیم.

«Kjartan Njálsson» دستیار مدیر بهداشت ایسلند نیز در گفتگو با شبکه سی ان ان اعلام کرد: با وجودی که موردی از لخته شدن خود در این کشور گزارش نشده، اما ما منتظر گزارش آژانس دارویی اروپا می‌مانیم. نقص اطلاعات ما را نگران کرده است.
با وجود این آژانس دارویی اروپا اواخر رور گذشته اعلام کرد تعلیق استفاده از این واکسن را توصیه نمی‌کند.

همچنین انستیتو بهداشت عمومی نروژ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور نیز گزینه توقف تزریق واکسن آسترازنکا را در پی دریافت گزارش از مرگ یک نفر در دانمارک بخاطر لخته شدن خون انتخاب کرده است. انستیتو بهداشت عمومی نروژ همچنین اعلام کرد مواردی نیز از لخته شدن خون اندکی پس از دریافت این واکسن در نروژ گزارش شده بود؛ اما عموما این موارد در افراد مسنی وجود داشت که دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگر بودند.

کمیسیون بهداشت عمومی اسپانیا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد واکسیناسیون افراد ۵۵ تا ۶۵ سال را با واکسن آسترازنکا تا زمان بررسی کامل اثرات جانبی این واکسن از سوی آژانس دارویی اروپا به تعویق خواهد انداخت.

گفتنی است اوایل هفته جاری نیز شمار دیگری از کشور‌های اروپایی استفاده از دوز‌های واکسن آسترازنکا را در پی مرگ زنی ۴۹ ساله در اتریش که در روز یکشنبه اتفاق افتاد، متوقف کرده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار