مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: بذر مینی تیوبر یک سوم نیاز بذر کاشت سیب زمینی را برطرف می‌کند.

محمد بهبهانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مینی تیوبر، گفت: به غده‌های حاصل از کشت بافت، مینی تیوبر گفته می‌شود که جز طبقات بذری محسوب شده و در ایران تحت عنوان کلاس pb نامگذاری می‌شود، مینی تیوبر سیب زمینی، غده سیب زمینی است که به صورت آزمایشگاهی و یا گلخانه‌ای تولید و تکثیر شده و برای کاشت در اختیار کشاورزان پیشرو قرار می‌گیرد.

او افزود: کشاورزان پیشرو، تولیدکنندگان مدرن و تولید کننده بذر سیب زمینی استقبال خوبی از این بذر‌ها داشته اند، این محصول بذر مادری سیب زمینی است که در اکثر مزارع به ویژه مزارع با سیستم‌های مکانیزه و پیشرفته قابل تولید است.

بهبهانی با اشاره به کشور‌هایی که به این فناوری رسیده اند، گفت: مینی تیوبر سیب زمینی علاوه بر ایران در چند کشور دیگر مانند هلند، آلمان، ترکیه، چین، هند و آمریکا نیز درحال ساخت است. مینی تیوبرحاصل بوته‌های سالم سازی شده و عاری از هر گونه بیماری بوده و به همین دلیل کیفیت آن قابل رقابت با سایر کشور‌های تولید کننده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: ایده اولیه را جوانان نخبه ایرانی وارد کشور کرده اند. گفتنی است که محصول پس از تولید جهت کشت و تولید بذر سیب زمینی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه بذر مینی تیوبر یک سوم نیاز بذر سیب زمینی کاران را برطرف می‌کند همچنان نیاز به افزایش تولید برای مصرف داخلی نیز بوده، با این حال در صورت تامین این نیاز در داخل کشور و به دلیل ارز آور بودن این محصول و نیاز بالای جهانی، صادرات آن برای کشور موثر است.

بهبهانی ادامه داد: حساسیت زیاد سیب زمینی به آفات و بیماری منجر به تولید مینی تیوبرعاری از بیماری جهت کشت انبوه با عملکرد بالا شده است که در نهایت باعث افزایش سودآوری برای تولید کنندگان مینی تیوبر و کشاورزان و افزایش رضایت مندی مصرف کنندگان خواهد شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: تا قبل از تولید مینی تیوبر کل بذر سیب زمینی مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شد که با تولید مینی تیوبر انحصار واردات بذر شکسته و کشور جزو تولید کنندگان بذر سیب زمینی قرار گرفت. به دلیل عدم خروج ارز، برای واردات آن ارز آوری برای کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به تولید مینی تیوبر بیان کرد: در تولید مینی تیوبر سیب زمینی در ابتدا گیاهچه‌ها به وسیله کشت بافت تکثیر و سپس به محیط کشت نشایی و در نهایت به بستر‌های هیدروپونیک جهت تولید بذرمنتقل می‌شوند. با ساخت این محصول کشور به بهبود تکنولوژی در زمینه کشت بافت، مینی تیوبر سیب زمینی و افزایش دانش و تکنولوژی در سایر محصولات زراعی و زینتی رسیده است.

بهبهانی ادامه داد: مینی تیوبر باعث کاهش خسارت آفات تحمیل شده به سیب زمینی کاران، افزایش کیفیت و کمیت محصول حاصل از این تکنولوژی، بهبود کشت مکانیزه و افزایش سطح کشت، اشتغال زایی در این صنعت می‌شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: دانش بنیان ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار