به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن پایان دوره مدال آوران المپیادهای علمی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی با اشاره به اینکه شناخت استعدادهای ناب در جوانان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، اظهار کرد: باید اهتمام داشته باشیم تا صاحبان استعداد را به نحو صحیح و شایسته شناسایی و حمایت کنیم.
او ادامه داد: برای هر نظام تعلیم و تربیت این موضوع باید به طور دقیق مورد توجه باشد و این ضرورت است که انسانها را به نیاز و حقی که دارند رهنمون کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطلوب ما این است که هیچ صاحب استعدادی نباید جزو فراموش شدگان و محروم شدگان باشد، گفت: هر فردی که صاحب استعداد است باید در چتر شناسایی استعدادها قرار بگیرد.
به گفته حاجیمیرزایی هر کس با هر استعدادی از قبیل استعداد هنری، ادبیات، مدیریتی و... باید مجالی برای شناسایی و امکانات برای بروز و ظهور داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح شهاب بیان کرد: باید کاستی و ضعفهای این طرح شناسایی و برای اثربخشی آن تدبیری اندیشیده شود، بدون شک مسئولیت ما فراتر از حدی است که به آن اهتمام داشتیم و باید این موضوع را جدی بگیریم.
او بیان کرد: یکی از مهمترین و فراگیرترین پدیدههایی که در زندگی ما قابل رویت است، توانایی تغییر دادن است و این تغییرات بسیار گسترده و متنوع هستند که از تغییرات طبیعی و اقلیمی گرفته تا تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را شامل میشود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در شرایط کنونی، کرونا باعث تغییراتی در زندگی ما شده است و در کشاکش این تغییرات، زندگی افراد دگرگون میشود و ساختارهایی تغییر میکند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه تغییرات با خود چیزهایی را میآورد و چیزهایی را با خود میبرد، گفت: کسب و کارها و تواناییها را تغییر میدهد، اما مواجهه هوشمند با این تغییرات یکی از مهمترین مسئولیتهای یک انسان است.
او ادامه داد: انسانها اگر در برخورد تغییرات، واکنش سنجیده نداشته باشند دچار یأس، افسردگی، انفعال و انزوا میشوند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ٢ رویکرد در مواجهه با تغییرات وجود دارد، تصریح کرد: در اولین رویکرد که بیرونی است، تلاش میکنیم با آینده نگری تغییرات را پیش بینی کنیم تا مواجهه سنجیدهای داشته باشیم.
او اضافه کرد: در رویکرد دیگر که درونی است به تاب آوری و تواناییهای ملی متمرکز هستیم. در هرصورت نیازمند رویکرد درونی در مواجهه با تغییرات هستیم حال آنکه توانایی پیش بینی و مهار داشته و یا نداشته باشیم.
حاجیمیرزایی گفت: انسانها برای دستیابی به این توانایی به زیرساخت ها نیاز به سه ابزار مهم و کلیدی دیدن، شنیدن و اندیشیدن هستند.
او افزود: دیدنی که به بصیرت منجر شود، اندیشیدنی که حاصل آن تفکر و تعقل در پدیدههای پیرامونی باشد و شنیدنی که هوشمندانه باشد، بررسی زندگی انسانهای برجسته را نشان میدهد که به این سه ابزار نگاه متمایزی داشتند.
وزیر آموزش و پرورش به روند فعالیت دانش آموزان در المپیادهای علمی و بین المللی اشاره کرد و گفت: از سال ۶۶ تاکنون بیش از ۷۶۶ مدال جهانی کسب شده که بیش از ۳۰ درصد آن محصول هشت سال اخیر است.
او ادامه داد: سیاست ما حمایت از این مجموعه و خدمات رسانی به برگزیدگان است و تلاش داریم تا دایره برگزیدگان گستردهتر شود. از مجموع مدالهای طلا بیش از ۳۶ درصد در سالهای ۹۲ تا ۹۹ کسب شده اند.
انتهای پیام/