بهار و نوروز فرصت مناسبی برای تغییر فیزیکی و روحی است و بهتر است با نظافت محیطی که در آن زندگی می‌کنیم شروع کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، همین‌طور که به بهار نزدیک می‌شویم روز‌ها بلندتر و گرم‌تر می‌شوند و روز‌های سرد و تاریک زمستان به پایان می‌رسند. بهار و نوروز فرصت مناسبی برای تغییر فیزیکی و روحی است و بهتر است با نظافت محیطی که در آن زندگی می‌کنیم شروع کنیم.

نوروز یعنی روز نو و جشن باستانی ما ایرانیان است. مانند سایر جشن‌های قدیمی نوروز هم نماد‌ها و نشانه‌های خاص خودش را دارد که نخستین آن با فرآیند نظافت بهاری در هفته‌های منتهی به عید نوروز آغاز می‌شود.

در آیین کهن ایرانیان هرساله و با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال، خانه تکانی شب عید هم شروع می‌شد و بدون استثنا همه ایرانی‌ها مشغول روفت و روب و عوض کردن دکوراسیون خانه هایشان می‌شوند تا سالشان را بی هیچ ناتمیزی تحویل کنند. خانه تکانی از رسوم سال جدید ما ایرانی‌ها است. بهار و عید نوروز ما ایرانی‌ها با نظافت خانه و دل‌مان از کثیفی‌ها آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید


نسیم دل انگیز نوروز وزیدن گرفته و قلوب شهروندان را بهاری کرده است و به رسم سال‌های گذشته شهر در تب و تاب خرید‌های نوروزی و خانه تکانی‌ها و... می‌سوزد و مسئولان نیز به سهمِ خود برای سهیم شدن در شادی و نشاط شهروندان و ایجاد مقدمات رفاه و آسایش آنان تلاش می‌کنند.

هفت سین ایرانی

نصب ۳۰ المان در آستانه نوروز ۱۴۰۰

شهردار شهرکرد با اشاره به نصب المان‌های نوروزی در شهر بیان کرد: ۳۰ نقطه شهر در راستای نصب المان‌ها توسط سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و سیما، منظر و فضای سبز شهری پیش‌بینی و بعد از گذراندن چهارشنبه آخر سال نصب آن‌ها انجام می‌شود.

عبدالغنی با اشاره به سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: شیفت بندی ناوگان اتوبوس و تاکسی توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر انجام، ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگاه‌های سوخت شست و شو و رنگ‌آمیزی ایستگاه‌های اتوبوس در دستور کار قرار گرفته است.

نصب المان در آستانه نوروز ۱۴۰۰

او با بیان اینکه مجوز‌های حفاری و خاک‌برداری صادر نمی‌شود، گفت: در راستای زیباسازی شهر از ۱۵ اسفندماه هیچگونه مجوز حفاری و خاکبرداری در شهر صادر نشده و مصالح ساختمانی جهت ادامه پروژه‌ها از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.

شهردار شهرکرد تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی در ایام نوروز به ساخت و ساز مشغول می‌شوند بنابراین مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری باید با جدیت با این افراد برخورد کند.

عبدالغنی ادامه داد: ساماندهی دست‌فروشان، رنگ‌آمیزی جداول، لگه‌گیری معابر، گل‌کاری بلوار‌ها و میادین، نظافت سطح شهر و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از جمله اقدامات در دستور کار شهرداری است.

او با اشاره به بارندگی‌ها در فصل بهار افزود: تمامی نیرو‌ها به ویژه نیرو‌های خدماتی در بخش‌های مختلف براساس شیفت‌بندی باید در محل کار حاضر و در دسترس باشند و اگر بارندگی‌ها موجب آب‌گرفتگی و ایجاد مشکلات شد سریعا‍ باید مشکل برطرف شود.

شهردار شهرکرد خاطرنشان کرد: در حوزه ترافیک نیز خط‌کشی معابر و آشکارسازی سرعت‌گیر‌ها و سرعت‌کاه‌ها و اصلاح و ترمیم و نصب تابلو‌های راهنمایی در دستور کار مدیریت ترافیک و حمل و نقل قرار گرفته و در حال انجام کار است.

فضاسازی شهری در آستانه نوروز چشمگیرتر شود؛ شهر رنگ و بوی نوروز به خود بگیرد

فرهاد رئیسی رئیس شورای اسلامی شهرکرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در یک سال اخیر مشکلات اقتصادی و ویروس کرونا فشار زیادی را به مردم وارد کرده است بنابراین می‌طلبد مجموعه مدیریت شهری با فضاسازی شهری و ایجاد فضایی شاد و پویا، بخشی از این فشار‌ها را بکاهد.

او گفت: باید تلاش‌ها در تمامی زمینه‌ها ازجمله تنظیف و رفت و روب، مدیریت تردد و ترافیک، فضای سبز، ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری و.. در راستای افزایش مقبولیت و رضایت‌مندی شهروندان صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد تصریح کرد: ساماندهی و زیباسازی فضا‌های شهری موجب ایجاد نشاط و شادی در زندگی شهروندان می‌شود، به همین منظور در آستانه سال نو و در راستای ایجاد فضای بصری مناسب و زیباسازی فضا‌های عمومی اقدامات متعددی در برنامه‌ریزی‌های شهرداری لحاظ و گل‌کاری و گل آرایی سطح شهر چشمگیرتر از سال‌های گذشته انجام شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد هم، از آماده سازی و زیباسازی شهرکرد برای استقبال از نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.

سیدرضا هاشمی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، گفت: اقداماتی جهت زیباسازی سیما و منظر شهری در آستانه فرارسیدن بهار و ایام نوروز توسط این سازمان در حال اجراست.

او افزود: این عملیات شامل گلکاری به متراژ ۱۵ هزار مترمربع، رنگ آمیزی میادین به متراژ ۱۲ هزار مترمربع، راه اندازی آبنمای حلقه‌ای میدان حضرت قمر بنی هاشم (ع)، شستشو و راه اندازی آبنما‌های سطح شهر، علف کنی و نظافت بلوارها، هرس رز‌های سطح شهر و کندوکوب در حال انجام است.

هاشمی اضافه کرد: ساخت و نوسازی المان‌های نوروزی، هفت سین‌ها و نماد‌هایی از رسیدن فصل زیبای بهار در دستور کار سازمان قرار گرفت که به زودی در سطح شهر نصب خواهند شد.

خانه تکانی ذهن

علاوه بر خانه تکانی و تمیز کردن محیط خانه و محیط کار، خانه تکانی ذهنی هم باید انجام شود، زیرا که ذهن ماست که ممکن است شادابی و نشاط را برای ما فراهم سازد و یا غم و ناراحتی را به همراه داشته باشد.

خانه تکانی ذهن

این خود فرد است که می‌تواند شرایط مناسب و یا بدی را برای خود ایجاد کند. باید ذهن خود را از افکار‌های منفی و مضری که جز اضطراب و ناراحتی چیزی به همراه ندارد را پاک کنیم و آن‌ها را رها سازیم و فکر‌های منطقی و آگاهانه را به جای آن‌ها بگذاریم. همچنین تلاش برای سازگاری بیشتر با محیط خود را امتحان کنیم، زیرا همیشه قادر نخواهیم بود که محیط و شرایط را تغییر دهیم، اما اگر سازگاری بیشتری داشته باشیم بهتر می‌تواینم از شرایط دشوار عبور کنیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار