سخنگوی گمرک گفت: افزایش عوارض تردد کامیون‌ها از گمرک نخجوان و کاهش پذیرش در مرز ترکیه باعث افزایش تراکم کامیون‌ها در مرز بازرگان شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک درباره صف‌های طولانی در مرز بازرگان گفت: در اواخر هر سال صف‌ها طولانی‌تر می‌شود، ولی امسال چند دلیل باعث شده که این موضوع بیشتر شود اول افزایش تردد کامیون‌ها از منطقه نخجوان به سمت ترکیه بوده که کامیون‌ها با تغییر مسیر به مرز بازرگان مرز جدیدی را دنبال می‌کنند.

او ادامه داد: بخش دیگر به پذیرش در کشور ترکیه بر می‌گردد.  این اتفاق باعث شده با کاهش پذیرش و همچنین مسائل اداری در ترکیه این میزان خروجی در حالت عادی کمتر شود. از طرفی هم تغییر مسیرها از پلدشت به نخجوان باعث شده تا  این میزان افزایش داشته باشد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: اما از سه روز گذشته گمرک ایران با گمرک ترکیه رایزنی‌هایی داشته تا میزان پذیرش کامیون‌ها افزایش یابد و در حال حاضر حدود ٢٩٠  تا ٣٠٠ کامیون  در صف هستند که همچنان ورودی و خروجی هم وجود دارد.

لطیفی افزود: از روز گذشته ٣۶٠ کامیون خروجی و ٣٩٠ کامیون از سمت ترکیه وارد کشورمان شدند. در روز جمعه هم ۴١٨ کامیون  خروجی به سمت ترکیه و ۴٠٩ کامیون هم به کشورمان وارد شدند. 

معمولا صف‌های ۲ تا ۵ کیلومتری که در هر کیلومتر هم چهل کامیون قرار می‌گیرند، طبیعی است. در روز‌های اخیر میزان خروجی کامیون‌ها کاهش پیداکرده و میزان ورودی هم به دلیل تغییر مرزی که به خاطر افزایش ورودی در مرز نخجوان داشتیم. البته در اواخر سال شرکت‌های تجاری عجله دارند کالا‌های تجاری خود را به مقصد برسانند تا سال تجاری‌شان بسته شود که این  عامل  مشکلاتی را در تردد به وجود آورده که  با افزایش خروجی کامیون‌ها از مرز بازرگان به ترکیه  وضعیت بهتر شده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به ظرفیت کم پارکینگ‌ها در مرز بازرگان گفت: با طرف ترکیه‌ای  رایزنی انجام دادیم که دیگر نیازی به توقف طولانی نباشد. در حال حاضر میزان صف‌ها عادی است. میزان پارکینگ‌ها در کشور  کافی است، اما ترکیه فضای کمتری دارد و عدم توازن دو طرف مشکلاتی را به وجود می‌آورد. البته قرار هست پارکینگ‌ها در ترکیه هم افزایش پیدا کند. از میزان  ٧٠٠ کامیون در صف به ٢٨٠ کامیون رسیدیم که این وضعیت نزدیک به وضعیت نرمال بوده و امیدواریم این حجم کمتر هم بشود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار