وزیر امور خارجه گفت: کاش می‌فهمیدیم که نمی‌توان واکسن را احتکار کرد. غرب چرا سه برابر نیاز مصرفی خود، واکسن احتکار کرده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در مراسم اختتامیه رویداد کرونا روایت در برج میلاد تهران افزود: همه در برابر این درد مشترک بشر یکسان بودند. اگر یک کشور نا امن باشد، همه جهان نا امن می‌شود. نمی‌توان به قیمت نا امن کردن دیگران، برای خود امنیت بخریم. نمی‌توانیم با فشار بر دیگران، برای خود آینده بسازیم.‌ای کاش کرونا، حداقل این درس را هم به ما می‌داد تا بفهمیم در جهان به هم پیوسته، همه در یک کشتی نشسته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ای کاش در ایران در دعوا‌های گروهی و جناحی می‌فهمیدیم، همه این کشور اعم از راست و چپ، تند و لیبرال، در کشتی انقلاب نشسته‌ایم که در طوفان حوادث با همبستگی می‌توانیم به سمت آینده بهتر برویم.

نمی‌توان واکسن را احتکار کرد

وزیر امور خارجه بیان کرد: کاش می‌فهمیدیم که نمی‌توان واکسن را احتکار کرد. غرب چرا سه برابر نیاز مصرفی خود، واکسن احتکار کرده است. عدالت در توزیع واکسن و ایجاد فرصت برابر برای کشور‌های غنی و فقیر اهمیت دارد. هیچ بیمار تهی دستی پشت در بیمارستان نماند و این افتخار کشور ما است.

وی افزود: آن‌هایی که مانع انتقال پول ما برای خرید واکسن شدند، آیا می‌توانند بگویند از کرونا درست انسانیت و تواضع و رواداری گرفتند؟ همه ما باید از این آموزشگاه یک ساله که فرزندان ما در خانه بودند و نتوانستند به مدرسه بروند، درس بگیریم که حد و نیاز و ضرورت و وابستگی خود و پیوستگی به یکدیگر را بیاموزیم.

همه مردم قدردان جامعه پزشکی هستند

ظریف گفت: ایثارگران حوزه سلامت برای کشور افتخار آفریدند و یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم. هیچ کلامی نمی‌تواند میزان وام داری ما به جامعه پزشکی را بیان کند. مردم قدردان هستند. بدانید که همه ما خود را وام دار می‌دانیم و امید داریم که بتوانیم به شایستگی از این خدمت بزرگی که جامعه پزشکی به کشور کرده و نام کشور را بلند آوازه کرده، قدردانی کنیم.

کرونا ضعف انسان را مشخص کرد

وزیر امور خارجه اظهار کرد: کرونا چند واقعیت را که همه ما می‌دانستیم را برای ما آشکارتر کرد. واقعیت اول ضعف انسان بود. نیاز است که هرچند وقت یک بار به ضعف خود پی ببریم و بدانیم در برابر این پهنای گسترده هستی، ذره‌ای هستیم که برخی اوقات جایگاه خود را فراموش کرده و سلطه‌گری و گردن‌کشی می‌کنیم و دیگران را زیر بار فشار قرار می‌دهیم، اما متوجه نمی‌شویم که چنین ویروسی می‌تواند تمام جهان را به زانو در آورد.

وی ادامه داد: بزرگترین قدرت‌های تبلیغاتی و علمی جهان در برابر این ویروس ناتوان است. ایالات متحده آمریکا بیشترین آسیب و بالاترین مرگ و میر را از ویروس کرونا دیده و این نشان می‌دهد در جهان فقط یک ابرقدرت داریم و آن ذات مقدس باری تعالی است. همه ابرقدرت‌ها باید بپذیرند و باور کنند که می‌توانند در برابر اراده خدا و ملت‌ها شکست بخورند.

همان طور که موشک ساختیم، واکسن کرونا هم ساختیم

ظریف گفت: تلاش دانشمندان ما در کنار تلاش دانشمندان سایر کشور‌ها برای ما این امکان را فراهم کرد تا همان طور که ناگزیر شدیم موشک را خودمان بسازیم، واکسن کرونا را هم خودمان بسازیم.

وی ادامه داد: نیازمند اتکا به خودمان هستیم، ضمن این‌که به روابط گسترده با همه جهان هستیم، ضمن این‌که نیازمند تنش زدایی رابطه با جهان هستیم، اما باید بپذیریم که زمانی می‌توانیم به آن موهبت‌ها دست پیدا کنیم که در داخل منسجم و قوی روی پای خود بایستیم.

ظریف تصریح کرد: ویروس کرونا نشان داد که جهان چقدر به هم پیوسته است و این یعنی در دنیای جهانی شده، ما امکان برخورداری از سلامت در حالیکه همسایه ما بیمار باشد را نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
حرام است بذارید احتکار کنن.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۵۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
تولیدات خودش را احتکار کرده ؟؟// یا تولیدات شما را احتکار کرده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا که تاکنون بیشتر از 100 ملیون نفر واکسن زده مرگ بر اسرایل که به تمام مردمش واکسن زده درود بر ما که هنوز به نیم میلیون هم واکسن نزدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
باز القاء می کنه که غرب برتر هنوز نفهمیده خود غربیا دنبال خرید واکسن از دیگرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
دوستان دارند درست ترین حرف رو میزنند...
نباید کشورا تو کار هم دخالت کنن...
به آمریکا خاور میانه جه اینهمه سرباز توش داره؟؟؟
به آمریکا صنعت هسته ای ما چه؟؟؟
به آمریکا چین تایپه و روسیه چه؟؟؟
وقتی دنیا اینطور هست چرا ما باید تو دنیا منفعل باشیم؟؟ به ولله اگه این حرفو بایدن در مورد ایران میزد الان بر علیه ایران قطعنامه صادر میکردن...
روزنامه نیویورک تایمز یه حرف قشنگی زده بود... ایران آن ایران منفعل سال ۱۹۷۹ نیست... ایران کشوری شده که ژئوپولیتیک منطقه را تغییر میدهد و کار را برای آمریکا سخت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
تکبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
3برابر واکسن دارند و این همه تلفات دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
من نمی دانم این کسانی که اظهار نظر می کنند چرا به این جهت قضیه فکرشان قد نمی دهد که وارد کردن واکسن آن هم از غرب چه قدر برای امثال این آقا منفعت مالی و حمایت خارجی را به دنبال دارد. چرا فکر می کنید وزیر خارجه شما بی ربط حرف می زند؟
Netherlands
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
احتکار چی؟ خودشون ساختن. احتکار وقتیه که به ما نفروشن. ما که ورود این واکسن ها رو خودمون ممنوع کردیم‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
احتکار چی ؟؟
فقط تو دنیا واکسن فایزر و مدرنا تولید میشه یعنی؟؟
یا کشورای بدبخت آفریقایی هم ممنوعش کردن؟
یا ما پول ۱۶ میلیون دوز واکسنو ندادیم؟؟؟
بسه اینقد چشم بسته دفاع کردن و توجیه کردن خود در برابر غرب وحشی که ادعای مدیریت دنیا رو داره ولی پا هر جای دنیا گذاشته فقط جنگ کرده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
واسه چی واکسن نگرفته پولش رو دادید 15:44؟؟؟
شماکه یه وام رو میخواید بدید پدر و مادر طرف رو میارید جلو چشمش، بعد 16میلیون دوز خرید کردید جلو جلو پول دادید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
آقای محترم اونا دشمن مسلمانها و چه بسا دشمن انسانیت هستند برای تامین منافع خود از روی جسد کودکان بیگناه میگذرند.اونوقت برای تو احتکار کردن واگسن عجیبه ‌.مردم دارن میگن چرا داخل کشور هیچ نظارتی بر گرانی و گرانفروشی و احتکار و صادرات و واردات بیجا و بدون برنامه نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
خخخخخ
احتکار چه واژه غریبی است و درضمن شما به واکسن فایزر چکار دارید ماله خودشون هستش شما که تولید داخل میزنی با روس و چین رفیقی چیکار به اونا داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ما مثل اونا خودخواه نیستیم دوست من...
الان ما بستیم . قبول . آفریقای بدبختم ما گفتیم نگیرن مگ نه؟؟؟ خوب فایزر‌مال خودشون اونوقت آسرازنکایی که سفارش دادیم چرا نمیدن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
خودت داری میگی اونا شیطان هستن خوب دندتون نرم میخواستین با شیطان معامله و گفتگو نکنین.
ندونم کاری امثال شما مردم رو به خاک سیاه نشونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
هرچی سه برابر نیاز خود واکسن تولید کرده باشه به تو چه ربطی داره؟ مردم ایران از این همه پند و نصیحت شما و امثال شما خسته شدند و نفرت پیدا کردن .حالا دارید کشورهای دیگر را پند و نصیحت میکنید به شما چه ربطی داره چکاره دنیا هستید؟غرب به فکر کشور های خودشان و منافع خودشان هستند هر کاری که میکنند صلاح خودشان را بهتر از تو و امثال تو میدانند.هر جا یه تریبون گیر میارید دنیا را موعظه میکنید انگار آنها فقط منتظر این حرفه ای شما هستند.خجالت بکشید.تو اگه بیل زنی باغچه خودتو بیل بزن.نسخه برای دیگران نپیچ.عادت کردید به جای عمل فقطططططط حرف پوچ بزنید چه به ملت خود چه به کشورهای دیگه.بیشتر از این ایران را و اسلام را تحقیر نکنید لطفا.الان همه الگو بر داری میکنند تو اگه برای کشور خودت مفید بودی و آثارش ملموس بود بدونه اینکه خودت حرفی بزنی کشورهای دیگر ازت راهنمایی میخواستن و مشورت ازت میگرفتن.پس سکوت کن دم نزن که هر روز منفور تر میشوی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
خوب احتکار کرده اشکال نداره ‌‌‌‌..بایا کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
3برابر واکسن دارند و این همه تلفات دارند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
واااای احتکار چکاربدی
خوب شدازبعدازانقلاب این اتفاقاتوایران نیفتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
خدا خیردون بدهد به محبت خداوندی الحمدالله از همه جا امار مون کمتر با اینکه انگلیسی آمده به شما چه مربوط که انها می خواهند چکار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
الحمدلله ظاهراً در روزهای آخر وزارت داره کم کم غرب رو می‌شناسه و می‌فهمه که باید به توان داخل تکیه کرد....
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
بیشتر از نیازشون واکسن انبار کردن اونموقع ما دنبال روغن و مرغ و مایحتاج زندگی در صفیم
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۱۳:۴۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
بله همه توی یک کشتی هستیم ولی یه عده نااهل ونامحرم با امید!!!!واهی به غرب نشستن دارن کشتی رو سوراخ می کنن!!!!!غرب اگه واکسن داشت که بالاترین تلفات انسانی رو نداشت چه برسه به اینکه سه برابرباشه واحتکار!!!!هم بکنه.جور دیگه ای بلدنیستی غرب رو بالاببری؟؟؟!!!!! حضرت آقا هم که واکسن های اوناروممنوع کردند پس برفرض محال اگرهم داشته باشندکه ندارند ربطی بما نداره .اگه حرف جنابعالی هم درست باشه دل بستن به سردمدارانی که واکسن رو بمردم خودشون هم نمیدن عین حماقت بلکه آخر خیانته
Canada
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
شما که از غرب واکسن نمیخرید چرا دیگه بهانه میارید؟؟
غرب اگه واکسن رایگان به شما بده، نگران توطئه هستید. اگه بفروشه میگی ما نمیخریم، اگه انبار کنه میگی احتکار کردید
همون از روسیه واکسن بگیر به بقیه کاری نداشته باش ظریف جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ما که ورودشو ممنوع کردیم دیگه به ما چه ربطی داره که احتکار میکنن اگه چیز خوبیه که احتکار میکنن پس چرا ما از ورودش امتناع کردیم چرا و چراهایی دیگر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ما که واکسن غربی نمیزنیم پس به ما هم مربوط نمیشه با واکسناشون چی کار میکنند دوست دارند احتکار کنند.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
در جهان امروز باید منتظر دیگران ننشست و تلاش کرد حالا چقدر خوبه که مسولان به توان داخل کشور و جوانان و اراده ملت ایران ایمان داشته باشند اروپا و آمریکا که نیمی از جهانند به اندازه دانشمندان و جوانان ما در تولید واکسن کرنا شگفتی می‌آفریدند به امید واکسیناسیون هر چه زودتر سراسری و به امید ایرانی شدن و ایرانی ماندن هر چه بیشتر و به امید بی نیازی کامل و ایران ساز و ایران ساخت هر چه بیشتر و خودکفایی به تمام معنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
تو بختیاری نیستی .بختیاری خودنمایی نمیکنه. دفعه بعد اسمت رو بذار ناشناس خودنما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
احتکار کنن تا جونشون در بیاد
خودمون باید واکسن خوب تولید کنیم که وابسته این کفتارها نباشیم
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
به تو چه مربوطه مگر شما اون واکسنها را رد نکردید ؟ برو اقتدارت رو تو داخل کشورت نشون بده حریف چهارتا دونه مرغدار نیستید میخواهید با دنیا بجنگید
Iran (Islamic Republic of)
تمدن اسلامی ایرانی
۱۲:۴۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
کرونا نمایشگاهی برای بروز میزان رشد شعور بشریت!!!
آشکارساز دروغگویی مدعیان حامی حقوق بشر!
این مدعیان که میبینی مگسانند دور شیرینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
بما چه--- شما بفکر کشور خودت باش
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۲:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام ،

اگر واکسن پیشنهادی غرب ، همین فایزر است که می بینیم ،
همان بهتر که دست خودشان بماند .
Iran (Islamic Republic of)
ایزانلو
۱۲:۳۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ناراحتی خوب بایا کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
به ما ربطی نداره احتکار بکنه.شما که فرمول ساخت واکسن پیدا کردید ازمایش هم کردید خب به تولید انبوه برسانید چه نیازی هست دست به سوی بیگانگان دراز کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ظریف:نیازمند اتکا به خودمان هستیم، ضمن این‌که به روابط گسترده با همه جهان هستیم، ضمن این‌که نیازمند تنش زدایی رابطه با جهان هستیم، اما باید بپذیریم که زمانی می‌توانیم به آن موهبت‌ها دست پیدا کنیم که در داخل منسجم و قوی روی پای خود بایستیم.
یکی به نعل یکی به میخ خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
شما گفتین واکسن غرب نمیخواین، دیگه احتکارش چه مربوطه به شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
واکسن نمیخوایم ولی دلیل نمیشه بشینیم لاف زدن غرب و تماشا کنیم ...کف بزنیم ...هورا بکشیم!!!!
بیحا میکنن دم از حمایت از حقوق بشر میزنن
غربی جر زنِ لاف زنِ گزافه گو!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
کسی کف نزد عامو
زمین و زمانو به هم نباف
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۱۵:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
چی میگی خوده ایران واکسن فایزرو گفت نمیزنیم چون بیشتر تولید کرده دلیل نمیشه مفت بین بقیه کشورا پخش کنه بله غربی ها لاف زن هستند ما خوبیم چنان چون رونق اقتصادی ایجاد شده دیگه مردم نیازی نمیبنینن مرغو تخم مرغ بخرن روغن بخرن گوشت بخرن
Netherlands
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اقا جواد غرب از واکسن های انگلیسی و امریکایی استفاده میکنه ها ,نکنه یادت رفته ورودشون به کشور ممنوعه حالا تو رو سننهکه احتکار کرده یا نه شما اسپوتنیکو وارد کن مردم تلف نشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
شاید هم گند واکسناشون دراومده !!!نمیخوان صداشو درآرن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
گند واکسن دراومده؟؟؟ یعنی بین اینهمه احتمال متعصبانه همین یه دلیل رو یافتید؟؟؟
آخرین اخبار