حدود سه هزار هکتار سطح ابلاغی کشت پیاز در خراسان شمالی

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی پیش بینی کرد: در صورت زیر کشت رفتن همه سطح ابلاغی، ۱۲۰هزار تُن پیاز از مزارع استان برداشت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمد جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه امسال ۱۶۷هزار تُن پیاز از سطح سه هزار و ۴۳۰هکتار از کشتزار‌های استان برداشت شد گفت: میانگین برداشت پیاز در واحد سطح از میانگین کشوری بالاتر است.


بیشتر بخوانید


تشکری افزود: میانگین عملکرد تولید پیاز در کشور ۴۲تُن در هکتار است در حالیکه این رقم در خراسان شمالی ۵۲تُن در هکتار است.


به گفته تشکری عمده کشت پیاز در کشتزار‌های استان از بهمن به صورت بذری صورت می‌گیرد و در برخی از کشتزار‌های استان نیز به صورت نشاء ریشه‌لخت کشت می‌شود.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: عملکرد پیاز زودکشت در مقایسه با کشت نشائی بالاتر است و زودتر نیز به بازار فروش می‌رسد.


او ارقام پیاز قابل کشت در این استان را شامل زرد یا طلایی، سفید یا استرلینگ و رقم قرمز یا آذرشهری عنوان کرد و افزود: ۸۷درصد پیاز کشت شده در استان متعلق به رقم زرد است و این رقم به علت وزن مناسب، خاصیت ماندگاری دارد.


تشکری در خصوص مشخصات فنی و ظاهری پیاز زرد گفت: این رقم رشد خوبی دارد، دارای پوست چندلایه، اندازه متوسط و طعمی ملایم است که خاصیت انبارمانی زیادی دارد.


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: رقم سفید یا استرلینگ که سطح زیرکشت آن حدود ۱۰درصد کشتزار‌های استان را شامل می‌شود، عمدتا در مازندران و گلستان به فروش می‌رسد.


رقم قرمز که عملکرد آن در مقایسه با دو رقم دیگر کمتر است، مزه تندتری دارد و در سال‌های گذشته قسمت عمده آن به کشور‌های عربی از جمله عمان صادر شده است و بیشتر در شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان کشت می‌شود و سطح زیر کشت آن حدود سه درصد کل مزارع پیاز استان را شامل می‌شود.


بیشترین سطح زیر کشت پیاز در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان با سطحی حدود ۲هزار هکتار است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: ۱۲۵هزار تُن پیاز مازاد در منطقه تولید می‌شود که در دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد و مقداری نیز در کارخانه‌های کالباس سازی فرآوری می‌شود.


یوسفی بر صادرات این محصول تاکید کرد و گفت:پیازکاران استان خواست از سال آینده بر اساس ذائقه مردم کشور هند محصول تولید کنند، چون پیاز‌های تولیدی خراسان شمالی به علت زرد و شیرین بودن مورد پسند هندی‌ها نیست.


به گفته او هم اکنون، ۱۰هزار تُن پیاز در انبار‌های استان نگهداری می‌شود که دلالان بیشتر این محصول را زمان برداشت، خریداری و انبار کرده‌اند.


امسال ۱۶۷هزار تُن پیاز از سطح سه هزار و ۴۳۰هکتار از کشتزار‌های استان برداشت شد.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.