مدیرعامل شرکت برکت تل وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام درباره راه اندازی بیمارستان سیار و نحوه فعالیت آن در سطح کشور توضیحاتی داد.

سید محمد پورحسینی مدیرعامل شرکت برکت تل وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران، کشور حادثه خیزی است که بیش از ۶۰ درصد شهر‌هایش در مسیر زلزله یا سیل قرار دارند و این آمار بعضا تا ۸۰ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه سالیانه چندین ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حوادث هزینه می‌کنیم، گفت: مطالعات نشان داده است که ما اصولا با افزایش تاب آوری در حوادث که بخشی به تجهیزات و بخشی به آموزش‌های همگانی برمی‌گردد، می‌توانیم ۳۰ تا ۳۵ درصد از هزینه‌ها را کاهش دهیم.

پورحسینی گفت: با توجه به حجم اتفاقی که در سیل لرستان و خوزستان افتاد، مردم از الگوی خدمات دهی در کانکس‌های خودرویی بنیاد احسان استقبال کردند و خدمات داروخانه‌ای و دوراپزشکی به آن‌ها ارائه شد.

پورحسینی با بیان اینکه بر اساس این الگو تشخیص داده شد که بیمارستانی مجهز و سیار ساخته و راه اندازی شود، ادامه داد: بیمارستان‌های صحرایی موجود اصولا بیمارستان‌هایی هستند که بر روی زمین راه اندازی می‌شوند و در مواقع سیل و ... این امکان برای ایجاد بیمارستانی بر روی زمین وجود ندارد.

او تصریح کرد: از سیل سال ۹۸، برنامه ریزی برای راه اندازی بیمارستانی سیار انجام شد؛ همچنین بحران کرونا اتفاقاتی را پدید آورد که ما حتما در این بیمارستان سیار تقویت اتاق ایزوله و بخش مراقبت‌های ویژه را به صورت جدی دنبال کنیم.

مدیرعامل شرکت برکت تل وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام گفت: در تکمیل آزمایشگاه این بیمارستان سیار به تقویت محیط آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌های تنفسی و حتی کرونا فکر شده است.

او با بیان اینکه حداقل قیمت راه اندازی نمونه خارجی این بیمارستان، سه برابر قیمت تمام شده آن با امکانات داخلی بود، افزود: در ساخت این بیمارستان سیار موادی به کار رفته که در نمونه خارجی آن نیز استفاده نشده است.

پورحسینی گفت: این بیمارستان سیار دارای ۱۶ ساختار جدا است که بعد از استقرار به یکدیگر متصل می‌شوند و زمانی که به یک نقشه واحد تبدیل شوند به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه این بیمارستان بسته به نیاز منطقه در مدت‌های مشخص در یک محل معین حضور دارد، بیان کرد: البته الزاما این ساختار نباید باهم در یک مکان استقرار پیدا کند، به این صورت که اگر مکانی تنها به خدمات دندانپزشکی و اتاق عمل نیاز داشت، می‌توان تنها این بخش‌ها را فعال کرد و از استفاده کردن از سایر بخش‌ها صرف نظر کرد.

پورحسینی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام  بر روی موضوع سرمایه اجتماعی، به شدت کار می‌کند و مهم این است که اصولا اقشاری که آسیب پذیرترند، افرادی هستند که دسترسی‌شان به مراکز بهداشتی و درمانی به هنگام وقوع حوادث کمتر است و این اقدامات در راستای عدالت در سرمایه اجتماعی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه این بیمارستان سیار راه اندازی شده تنها در مواقع سیل و زلزله فعال نمی‌شود بلکه در نقاطی از کشور که تحت پوشش ستاد اجرایی هستند، در مواقع عادی نیز فعال خواهد شد، گفت: یکی از ویژگی‌های این بیمارستان ارائه خدمات دورا پزشکی به معنی ارتباط دور با پزشکان است.

پورحسینی افزود: دورا پزشکی این امکان را ایجاد می‌کند که مردم در مناطقی که امکان دسترسی به پزشکان متخصص و فوق تخصص را ندارند، پزشک متخصص بتواند با مشاهده مستقیم درمان و تجویز را انجام دهد.

او بیان کرد: در شرکت برکت تل گجت هایی تولید شد که به بستر دورا پزشکی متصل شود و بتواند برخی از شاخص‌ها را مثل فشار خون اندازه‌گیری کند و داده‌ها را به پزشک ارائه دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار