یزد با گیومری، دومین شهر کشور ارمنستان خواهرخوانده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، در واپسین روز‌های سال ۱۳۹۹ و در آستانه آغاز قرن جدید، شهر یزد با دومین شهر ارمنستان، پایتخت فرهنگی و تاریخی آن کشور، شهر گیومری در شمال شهر ایروان خواهرخوانده شد.

مراسم امضای سند خواهرخواندگی بین دو شهر یزد و گیومری در قالب وبینار بین دو این شهر برگزار و تفاهم نامه‌ها به صورت الکترونیک مبادله شد.

در این کنفرانس ویدئویی، علاوه بر شهرداران یزد و گیومری، سفارت‌های دو کشور نیز شرکت داشتند.

موضوع ارتباط بین دو شهر در جریان دیدار سفیر ارمنستان از یزد در سال گذشته مطرح و در دستور کار قرار گرفت.

پس از تصویب موضوع در شورای اسلامی شهر، مراحل رسمی کار توسط شهرداری پیگیری و در نهایت با موافقت وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه، نهایتاً اسناد خواهرخواندگی بین دو شهر مبادله شد که تا ده سال آینده معتبر خواهد بود.

شهر گیومری، دومین شهر پرجمعیت کشور ارمنستان پس از ایروان و مرکز استان شیراک در شمال غربی کشور می‌باشد.

گیومری در حدود ۱۲۶ کیلومتری شمال ایروان واقع شده و بر طبق آخرین سرشماری‌ها حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

این شهر دومین مقصد گردشگران در سفر به ارمنستان به شمار می‌رود و سالانه جمعیت بسیاری برای بازدید از این شهر زیبا و تاریخی رهسپار می‌شوند.

شهر گیومری با عنوان شهر صنایع دستی و هنر شناخته می‌شود و زادگاه شاعران، هنرمندان و نویسندگان نامداری همچون جیوانی، ایساهاکیان و شیراز بوده و معماری منحصر به فرد آن از جاذبه های اصلی این منطقه به شمار می رود.

از این رو شهر‌های یزد و گیومری، در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، گردشگری و آموزشی از شباهت‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند که بستر ارتباط بین دو شهر را تشکیل می‌دهد.

این موضوع در سخنان جمال الدین عزیزی، شهردار یزد و بالاسانیان شهردار گیومری نیز مورد تأکید واقع شد.

ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست نیز این ارتباط را رخداد فرخنده‌ای بین دو کشور دوست و همسایه ایران و ارمنستان قلمداد کرد که می‌تواند مکمل روابط رسمی بین دو کشور و تقویت کننده پیوند‌های تاریخی و فرهنگی باشد.

عزیزی همزمانی این ارتباط با نوروز ۱۴۰۰ را به فال نیک گرفت و ضمن تبریک نوروز ایرانی که یک جشن بین المللی است و در کشور‌های منطقه جشن گرفته می‌شود، اظهار امیدواری کرد: ارتباط گسترده بین دو شهر در بخش‌های مختلف منجر به نزدیکی هرچه بیشتر ملت و بهره گیری شهروندان شود.

شهردار یزد افزود: الگوی موفق همزیستی بین ادیان در یزد که از دلایل ثبت جهانی شهر تاریخی یزد بوده به طور مشابه در شهر‌های دیگر کشور بین مسلمانان و ارامنه مسیحی شکل گرفته و باعث همدلی و احترام متقابل دو ملت علیرغم زبان و آیین متفاوت شده است.

این مسئول بیان کرد: ضمناً با توجه به نزدیکی دو کشور، امکان تور‌های متقابل و حتی قطار گردشگری بین دو شهر دور از ذهن نیست که در کنار سایر بند‌های همکاری قید شده در تفاهم نامه، قابل پیگیری است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.