عضو هیئت مدیره انجمن صنعت نفت ایران مطرح کرد؛

کمبود بودجه دلیل اصلی توسعه نیافتن میادین نفت و گاز

امامزاده گفت: بودجه ای که باید صرف توسعه میادین نفتی و گازی شود، در شرایط اقتصادی فعلی بسیار کم است.

ابوالقاسم امامزاده، عضو هیئت مدیره انجمن صنعت نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت در توسعه میادین نفتی و گازی کشور اظهار کرد: مشکل خاصی در عملکرد و توانایی دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت برای توسعه این میادین وجود ندارد؛ عمده مشکلات به کمبود بودجه بر می‌گردد.

این فعال صنعت نفت در ادامه گفت: پولی که باید صرف توسعه میادین نفتی و گازی شود، در شرایط اقتصادی فعلی که فشار بسیار زیادی بر روی شرکت ملی نفت و حتی شرکت‌های خصوصی مشاوره‌ای وجود دارد، بسیار کم است.

او افزود: حتی برای جذب فارغ التحصیلان صنعت نفت در این بخش‌ها نیز مشکل اصلی، مشکل مالی است. اگر شرایط مالی مساعد باشد، حتی بسیاری از فارغ التحصیلان صنعت نفت که از کشور خارج شده اند، باز خواهند گشت.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی گاز کشور در ادامه بیان کرد: انجمن صنعت نفت طی سال‌های اخیر، کمی تغییر مسیر داده است. یعنی در گذشته، مسیر این انجمن در زمینه مطالعات و ارائه مقالات نفتی بود، اما اکنون به عنوان موسسه تاییدکننده گواهی نامه تایید صلاحیت برای شرکت‌های تولیدکننده وسائل صنعتی مثل پمپ‌های مورد نیاز در صنعت نفت، فعالیت می‌کند.


بیشتر بخوانید


او در ادامه گفت: با این وجود، انجمن مهندسی گاز همچنان همان مسیر قبلی انجمن مهندسی نفت را در پیش گرفته است. این انجمن اکنون دارای شاخه‌های دانشجویی در دانشگاه‌هایی مثل شیراز، محقق اردبیلی، تهران و صنعت نفت است و عملا انجمن مهندسی گاز، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی را دنبال می‌کند یعنی فعالیتی که انجمن مهندسی نفت در گذشته داشت.

امامزاده اظهار کرد: تغییرات انجام شده در انجمن صنعت نفت را وظیفه‌ای دانست که در کشور بر زمین مانده بود و گفت: این کار برای تایید صلاحیت محصولات صنعتی که با صنعت نفت در ارتباط هستند، انجام شد.

او در پایان در مورد واگذاری دانشگاه صنعت نفت به وزارت علوم بیان کرد: به نظر من اگر دانشگاه صنعت نفت زیر نظر وزارت نفت باقی بماند، می‌تواند مفیدتر باشد تا این که به وزارت علوم واگذار شود، زیرا از سال ۱۳۱۸ تا کنون که زیر نظر وزارت نفت بوده، قوانین وزارت علوم را اجرا کرده، اما به دلیل فعالیت زیر نظر وزارت نفت، نزدیکی بیشتری به صنعت نفت داشته و فعالیتش مفیدتر بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار