محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بورس بازان موفق در دنیا بیان کرد: از جمله بورس بازان موفق در جهان می توان به، بنجامین گراهام، فیلیپ فیشر، ویلیام اونیل، پیتر لینچ اشاره کرد.
وی در ادامه در خصوص بنجامین گراهام عنوان کرد: بنجامین گراهام در سال 1984 در انگلستان متولد شد و او یکی از معروفترین فعالان بورس در دهه 60 میلادی بود که علاوه بر نظریهپردازی، با خریدهای خود توانست به عنوان یک بروکر موفق نام خود را در تاریخ بورس نیویورک ثبت کند.
خبری زاد در ادامه بیان کرد: گرایش او به بازار بورس از 20 سالگی، هنگامی که در یکی از کارگزاریهای والاستریت مشغول به کار بود نمایان شد. او در بسیاری از موارد پنهانی به مشتریان کارگزاری مشاوره میداد و همین باعث حسادت دیگر همکاران او شد و در نهایت از آنجا اخراج شد. ولی گراهام که به سرمایهگذاری های خود بسیار مطمئن بود با سرمایه اندک به خرید سهام در بورس نیویورک ادامه داد و پس از مدت کوتاهی توانست میلیون ها دلار از این راه کسب و نام خود را به عنوان یکی از معاملهگران مطرح وال استریت مطرح کند.
وی افزود: او به عنوان یکی از امید دهندگان اقتصادی به آمریکایی ها در دوران پس از رکود جنگ جهانی دوم نام برده میشود. طرفداران او از روشهایی پیروی میکنند که به نام نظریه گراهام معروف است. در حال حاضر هم وارن بافت دومین ثروتمند برتر دنیا از همین روش برای تحلیل سهام استفاده میکند.
کارشناس بازار سرمایه در ادامه به نکات مهمی که گراهام در روند سرمایه گذاری در بازار بورس به کار می برد، اشاره کرد: هیچکس از آینده بازار مطلع نیست، پس ما به دنبال پیشبینی آینده نیستیم، ما براساس رفتار کنونی بازار عمل میکنیم،
وی در ادامه در خصوص انواع ارزش های شرکت ها اظهار کرد: هر شرکت دارای دو ارزش دفتری و ارزش بازار است، ارزش دفتری حاصل تقسیم دارایی ها بر تعداد سهام و ارزش بازار نیز حاصل ضرب قیمت هر سهم در تعداد سهام است. اگر ارزش بازار شرکتی کمتر از ارزش دفتری آن باشد پس قیمت آن سهم پایین بوده و برای خرید مناسب است.
خبری زاد افزود: فاصله ارزش دفتری با ارزش بازار شرکت، حاشیه اطمینان آن نام دارد که هر چقدر بیشتر باشد یعنی سرمایهگذار کمتر از نوسانات غیرمنطقی و بیدلیل بازار ضربه خواهد خورد.
وی در ادامه در همین راستا بیان کرد: گراهام عنوان کرد، سهامی مناسب سرمایه گذاری است که از نسبت قیمت به ارزش بازار نزدیک به 1 و همچنین از P/E پایین برخوردار هستند.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بورس باز بزرگ دیگر فیلیپ فیشر اظهار کرد: فیشر از نظریهپردازان بزرگ سرمایهگذاری در بازار است که کتابی با عنوان سهام عادی و سود غیرعادی دارد. وارن بافت، وی را پس از گراهام یکی از بزرگترین نظریهپردازان بازار سهام دانسته و خود شخصا در حضور وی تعلیم یافته است.
وی در ادامه گفت: تاکید اصلی فیشر بر انتخاب شرکت برتر است، از دید وی شرکت برتر یعنی شرکتی که فروش، حاشیه سود و گردش نقد بالا و هزینه پایین داشته باشد.
کارشناس بازار سرمایه در ادامه به نکات مهمی که فیلیپ فیشر در روند سرمایه گذاری در بازار بورس به کار می برد، اشاره کرد: سهام شرکتی را بخرید که رشد آن در سالهای آتی بیشتر از میانگین صنعت باشد و دیگر اینکه به دنبال مدیریت خوب باشید، مدیریت خوب سودهای آتی را فدای رشد پایدار و بلندمدت میکند.
خبری زاد به دیگر نکات فیلیپ فیشر اشاره کرد: فروش شرکت عامل بسیار مهمی است، فروش هر شرکت و تحقیقات آن در زمینه مشتریان را بررسی کنید و دیگر اینکه، حاشیه سود شرکت را حتما بررسی کنید، فروشی که منجر به سود نشود فایده نخواهد داشت.
وی در ادامه بیان کرد: از نظر فیشر، شرکت باید محصولاتی ارزان تولید کند، حاشیه سود بالا در ترکیب با هزینه پایین نتیجهای مشابه با حاشیه ایمنی گراهام میدهد و بهتر است با روشهای مختلف درباره شرکت اطلاعات کسب کرده و در صورت لزوم با کارمندان، رقبا و سرمایهگذاران آن صحبت کنید.
وی افزود: از آنجا که یافتن شرکت های برتر کار سختی است، پس در هر زمان بهتر است، چند سهم خوب داشته باشید و وقت خود را با شرکت های دیگر تلف نکنید.
کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رویکرد یکی دیگر از بورس بازان به نام ویلیام اونیل اظهار کرد: نظریات اونیل کمی در تقابل با سایر سرمایهگذاران قرار دارد، برای مثال وی قیمت را بهترین شاخص ارزیابی هر سهم دانسته و اعتقاد دارد که هرگز نباید با بازار در افتاد.
وی در ادامه گفت: ایشان به جای تاکید بر ایجاد تنوع زیاد در سبد، به دنبال انتخاب سهام برتر است و به اعتقاد ایشان کسب سود سریع مهم ترین عامل است و برای همین باید سهام بازنده را سریعا از سبد خارج کرده و بر سهام برنده افزود.
خبری زاد در خصوص اینکه معیار اونیل برای انتخاب سهام خوب چیست؟ تصریح کرد: یکی اینکه، از ارزشگذاری سهام صرف نظر کنید، P/E معیار خوبی برای انتخاب سهام نیست و دیگر اینکه، به دنبال شرکت هایی که مدیریت شرکت سهام زیادی را در اختیار داشته و بدهی شرکت پایین است باشید.
وی در رابطه با معیارهای دیگری اونیل اظهار کرد: برخلاف نظر موجود، شرکت هایی باید خریداری شوند که به قیمت حداکثر جدیدی دست یافتهاند و قیمت شرکتی که به حداقل جدیدی رسیده، باز هم پایین خواهد رفت و از نظر ویلیام مانند، یک خرده فروش سبد خود را مدیریت کنید، سهام کم سود را فروخته و بر سهام پر سود بیفزایید.
کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: از نظر اونیل باید راهبرد سرمایهگذاری خود را خودکار کنید و قیمت توقف زیان تعیین کرده و هرگز سهام را در قیمت پایین تر از آن نگه ندارید و به جای سبدی از سهام متوسط به دنبال چند سهام برتر باشید.
کارشناس بازار سرمایه به یکی دیگر از بورس بازها با نام پیتر لینچ اشاره کرد و گفت: پیتر لینچ مدیریت یکی از بزرگترین صندوق های سرمایهگذاری مشاع را برعهده داشت که ارزش آن از 20 میلیون دلار در 1977 به 14 میلیارد دلار در 1990 رسید.
وی در ادامه بیان کرد: پیتر لینچ معتقد بود، باید شرکتی را که در آن سرمایهگذاری میشود به خوبی شناخت و با دانش کافی اقدام به خرید آن کرد.
خبری زاد در خصوص نکات مهمی که پیتر لینچ در سرمایه گذاری خود رعایت می کرد اشاره کرد و گفت: پیتر لینچ از دانش خود برای انتخاب سهام مناسب استفاده می کرد و معتقد بود، افراد به عنوان کارمند بهتر از تحلیلگران دیگر درباره صنعت خود دانش دارند و به عنوان مصرفکننده نیز با جست و جو در محصولات، شرکت بهتر را میتوانید پیدا کنید.
وی در ادامه بیان کرد: پیتر لینچ معتقد بود، شرکتهای انتخابی خود برای سرمایه گذاری را باید دستهبندی کنید، لازم نیست خیلی دستهبندی دقیقی داشته باشید، ولی میتوانید شرکت ها را به شرکت هایی با رشد سریع، تازهکار و در حال نوسان تقسیم کنید، در طول زمان شرکتها در بین دستهها جابهجا میشوند.
کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرکتهای مناسب برای سرمایهگذاری از نظر پیتر لینچ اظهار کرد: درک آن ها ساده باشد، زیرا دیر یا زود افراد نادانی میتوانند مدیریت آنها را برعهده بگیرند. به خاطر جذاب نبودن مردم از آنها رو گردان شوند، همه فکر میکنند باید در آخرین شرکت اینترنتی ایجاد شده سرمایهگذاری کنند، ولی کسی به فکر آخرین شرکت فروش سبزی و میوه نیست. دارای چیزی منحصر به فرد باشند تا رقابت با آنها سخت باشد.
وی در ادامه در همین راستا بیان کرد: چیزی عرضه کنند که مردم به آن محتاج باشند، به این ترتیب، کار آن ها دوام خواهد داشت. دارای وجه نقد زیاد و بدهی کم باشند، شرکتی که بدهی ندارد، ورشکسته نخواهد شد، با قیمتی خوب عرضه شود، برای تعیین خوب بودن قیمت سهم به نسبتهایی مانند قیمت/ ارزش دفتری و P/E توجه کنید.
وی افزود: مدیران و کارمندان شرکت ها، خود از سهامداران شرکت باشند، به این ترتیب آنها بیشتر برای رشد شرکت تلاش خواهند کرد. شرکت سهام خود را بازخرید کند، به این ترتیب شرکت اعتماد بیشتری به آینده داشته و با کاهش سهام جاری ارزش آن افزایش مییابد (این مورد در بازار ایران مصداق ندارد).
انتهای پیام/