آنطور که شواهد نشان می دهد، کمبود شدید بارش باران و استفاده بیش از برآورد آب در کشور، امکان جیره بندی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،آب به عنوان یکی از حیاتی ترین نیاز بشر در روی کره خاکی است که بدون آن زندگی برای هیچکس حتی موجودات زنده نیز میسر نیست.

کشورمان باتوجه به موقعیت گرم و خشکی که دارد نیاز مبرمی به آب دارد به طوری که ایران هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است متاسفانه خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

کم آبی

در پی هشدار مسئولان مبنی بر نبود و یا کمبود آب مردم همچنان با وجود بیماری کووید 19 دستورات و مصرف به هنگام آب را مورد توجه قرار نداده اند و هر روز شاهد مصرف بیش از حد آب در کشور هستیم.

مصرف وحشتناک آب در تهران لحظه تحویل سال 1400

طبق برآوردهای انجام شده مصرف آب کشور در لحظه تحویل سال یک رکورد تاریخی به جای گذاشت به طوری که در تاریخ 30 اسفند 99،مصادف با بهار 1400 مصرف آب در تهران به رقم بیش از 59 مترمکعب بوده است؛ به عبارت بهتر یعنی در یک ثانیه (لحظه تحویل سال) بیش از 59 هزار لیتر آب در تهران مصرف شده است.

این آمار در لحظه تحویل سال قبل معادل 56 هزار لیتر بوده است.

طبق آمار و ارقام هم میزان مصرف آب در کشور عدد مناسبی را نشان نمی دهد به طوری که با توجه به کاهش بارندگی در زمستان سال گذشته(99)میزان ذخایر آبی سدها نیز کاهش یافته است.

کاهش ذخایر آب سدهای کشور

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آمار و میزان آب موجود در سدهای کشور گفت: تا دوم اسفند امسال میزان ذخایر آب در مخزن سدهای کشور به 27 میلیارد و 330 میلیون مترمکعب رسیده است.

او ادامه داد: در سال آبی‌ 1400-1399 مجموع ظرفیت مخازن سدها 50 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب بوده که نشان‌دهنده 54 درصد پرشدگی مخازن است. بر این اساس، به تبع روند طبیعی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی 1400-99 تاکنون برابر با 13 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (15 میلیارد و 70 میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش 9 درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.

خامسی بیان کرد: آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سدها به 27 میلیارد و 330 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی 98-99 بدون کاهش است. بر اساس این آمار، به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت 13 میلیارد و 610 میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش 17 درصدی برخوردار بوده است.

همچنین ذخایر آبی سدهای استان تهران هم عدد نگران کننده ای را نسبت به بارندگی ها در کشور نشان می دهد به طوری که 601 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای پنجگانه استان ذخیره شده که عدد مطلوبی را نشان نمی دهد.

تابستان ۱۴۰۰ آب جیره بندی می شود!

در این باره قربانیان معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:در حال حاضر ظرفیت مخازن سد‌ها را به جهت مدیریت سیلاب خالی نگه داشته ایم اما ورود سیلاب‌های محتمل امکان رهاسازی بیشتر از سد‌ها نیز پیش بینی می شود و لذا رعایت حریم و بستر در پایین دست سد‌ها نیز برا مجاورین رودخانه‌ها الزامی است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد:در حال حاضر آمار‌ سد‌های استان تهران از نظر حجم آب به ترتیب، سد امیرکبیر ۱۱۶.۳۲، سد لتیان ۳۶، سد لار ۲۴.۳۹، سد طالقان ۲۸۳.۶۱ و سد ماملو ۱۴۰.۱۸ میلیون متر مکعب است. در مجموع حجم کل سد‌های ۵ گانه تهران در ۶۰۱ میلیون متر مکعب است که حجم کل مخازن در روز مشابه سال قبل ۶۵۹ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

قربانیان ادامه داد:با وجود افزایش نزولات جوی با کاهش حجم ورودی سدها به دلیل توزیع نامناسب بارش‌ها در دشت و ارتفاعات و در نهایت کسری حجم ذخیره سدها به دلیل افزایش میزان مصرف آب به خاطر شرایط کرونا مواجه هستیم.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: بنابه اظهارات همکاران شرکت آبفا، امسال شاهد رکورد مصرف آب شرب در شهر تهران هستیم و تهرانی‌ها طی روز 21 شهریور سه میلیون و 495 هزار و 152 مترمکعب آب مصرف کردند که این آمار نسبت به روز مشابه سال گذشته رشد 17.3 درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به کاهش نزولات آبی نه تنها در تهران کشور هم از این قاعده مستثنی نیست به طوری که کمبود آب و یا حتی نبود آن در

برخی از استان و حتی روستاهای کشور بخصوص سیستان و بلوچستان به گوش می رسد.

جیره بندی نامحسوس آب در تابستان داغ

با توجه به پویش هر هفته الف_ب ایران در کشور که دو الی سه سال است در حال اجرا است هنوز نبود آب در برخی از نقاط کشور هستیم به طوری که صدای جیره بندی آب در تابستان سال 1400 به گوش می رسد.

محمدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص جیره بندی آب در کشور بخصوص تابستان 1400 گفت:تابستان 1399 تعداد شهرهای دارای تنش آبی 225 شهر بود و پیش بینی می شود با توجه به وضعیت بارش‌ها و با وجود آنکه تعدادزیادی از طرح‌های آبرسانی بهره برداری و به ثمر رسیده تعدادشهرهای دارای تنش افزایش یابد.

او افزود: جلسه‌های مشترک شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان هواشناسی بطور مرتب برگزار می‌شود و این هفته دریزد و کرمان جلسه برگزار و تا قبل از پایان سال فهرست شهری‌هایی که احتمال دارند جزو شهرهای دارای تنش آبی شوند، منتشر خواهدشد.

در 30 سال گذشته کاهش بارندگی‌ها بی‌سابقه در کشور داشته ایم به طوری که سال به سال بر این محدودیت ها افزوده شده و امسال با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.

کم آبی

در این باره شاهین پاک روح قائم مقام وزیر نیرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:12 کلانشهر اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد تابستان امسال با بحران تأمین آب مواجه‌اند که از این میان جیره‌بندی آب در کرج به عنوان اولین کلانشهر بحرانی آغاز شده است.

او ادامه داد: اقدام به دنبال بروز مشکل خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و بحران کم آبی در کشور انجام می‌گیرد اگر مردم مدیریت مصرف نکرده و دستِ کم ۱۰ درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنند با تشدید گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

قائم مقام وزیر نیرو افزود:برنامه‌‌های وزارت نیرو برای تامین آب 12 کلانشهر تدوین و در قالب برنامه منسجمی به رئیس جمهوری منعکس شده است.

پاک روح گفت: دستور مثبت رئیس‌ جمهوری را گرفته‌ایم و برنامه‌ ریزی ما برای این شهرها و تمام مناطق شهری این است که کمبود و جیره‌ بندی آب نداشته باشیم.

انتقال 550 میلیون متر مکعب آب شیرین در پروژه انتقال آب خلیج فارس

پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صمت و با سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور اجرا می شود و عملیاتی شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استانهای مسیر انتقال ایجاد می کند به طوری که عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد که رئیس جمهور از صندوق توسعه ملی 400 میلیون دلار تسهیلات برای این طرح گرفته است.

استفاده از آب خلیج فارس برای مصارف شرب و صنعتی تازگی ندارد. کشورهای همسایه ایران در خلیج فارس حدود هفت دهه است که از این روش استفاده می‌کنند.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم گفت این پروژه به صرفه است و هزینه تمام شده هر متر مکعب آب، معادل دو یورو و تنها دو درصد از کل هزینه مورد نیاز صنعت فولاد است.

او گفت هفده استانی که که از این طرح بهره‌مند می‌شوند سالانه "60 میلیارد متر مکعب" آب مصرف می‌کنند که "حدود دو میلیارد متر مکعب" آن برای صنایع است. بخش صنعت در آینده با کمبود "950 میلیون متر مکعب" آب مواجه می‌شود پس باید آن را با شیرین‌سازی تامین کرد.

حال امید است با انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای جنوبی کشور این مشکل کمبود آب در کشور برطرف شود و امید می رود این میزان باعث خشک شدن دریا نشود.

گزارش از رضا زارع

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خدایا این نعمت آب رو ازمون نگیر که همه چیز با آب هست خدایا رحمت باران تو ببار بر ایران عزیز که همه کشورها حیرت بمونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط باید صرفه جویی کرد.آب موضوع بسیار مهمی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خاهشا صرفه جویی کنیم
این خبر رو خیلی باید تو شبکه ها انتشار بدین
Iran (Islamic Republic of)
SZZ
۱۵:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
والله سال 99 و 98 بارش باران خیلی خوب بود نمیدونم چرا میگید کاهش باران آب است ولی ول است به جای این خبر های کذب برید اب رو کنترل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بارش ها عالی بوده تو این سالها بخصوص بهار98 و99.اما کفاف جمعیت امروز ایران رو نمیده. برای جمعیت 30 سال پیش آره خوبه. اما الان برای حدود85 میلیون نفر جمعیت آب خیلی کمه و وواقعا خطرناکه. پس باید درست مصرف کنیم. من که از خودم شروع کردم. خاهشا بقیه هم درست استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خب خداروشکر مثل اینکه آب هم که دیگه نداریم از این به بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
الان خیلی از نیروگاه های تولید برق، از انرژی آب استفاده می کنند، یعنی کمبود آب، رابطه مستقیم با کمبود برق داره. در حالیکه سیستم های روشنایی متنوعی در سراسر جهان وجود داره که فاقد نیاز به انرژی الکتریکی هستند یعنی بدون برق کار می کنند (از جمله فناوری سیستم های روشنایی فیبر نوری و ...) .
استفاده از این فناوری ها و توسعه سایر تکنولوژی ها مثل نیروگاه های خورشیدی، آبگرمکن های خورشیدی، مبدل های حرارتی خورشبدی و ... می تواند بدون نیاز به مصرف آب و برق، انرژی های مورد نیاز برای روشنایی خانه ها را فراهم کند و حتی با این فناوری ها دیگه نیازی به کولر و آبگرمکن و بخاری و شوفاژ و ... هم نخواهد بود و تا حدود بسیار زیادی در مصرف منابع انرژی صرفه جویی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
حالا به کجا اب را فروختید؟! که کم اوردیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
زنده باد زندگی
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۲:۴۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
همه از بی کفایتی مسئولین حرف میزنن
ولی یه نگاه به خودشون نمیکنن که چقدر آب ریخت و پاش میکنن...
به جای نالیدن آب کم مصرف کنید.با اشک و آه و گله هیچی درست نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
این هم حتماً به خاطر تحریم هاست !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خوش به حال کسی که اصلاً سواد نداره و نمی تونه اینجور خبرها رو بخونه!!! اونجور راحت تره. به قول باباطاهر:
خوشا آنان که هِر از بِر ندانند
نه حرفی درنویسند و نه خوانند
چو مجنون سر نهند اندر بیابان
به صحرا رفته آهو میچرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خبرهای اینجوری رو که میخونم دچار دچار "یاس فلسفی" میشم!!
یادم هست از بچگی توی مدرسه و درس اجتماعی و... همش می گفتند خوراک و پوشاک و مسکن و .... نیاز های اولیه هست و چندان مهم نیست(!) آنچه که مهم است نیازهای متعالی مثل کسب علم و دانش و روابط اجتماعی و... هست.
خُب الان ما داریم نیازهای اولیه مون رو هم یکی یکی از دست میدیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
واقعاً زندگی عجیب ترین چیز در جهان خلقته
گاهی تا سرحد مرگ وحشتناکه
گاهی تا سرحد مرگ خنده داره (از اون خنده هایی که از گریه غم انگیزترند)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چند سالی هست تمام برنامه ریزی ها و هدف ها و آرزوهام رو دور ریخته ام و فقط آرزو دارم برم توی یه جنگل یا توی یه غار شبیه انسان های اولیه زندگی کنم. خدایا کمکم کن به این آخرین هدفم برسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
الان پس اینهمه سد و طرح های هفتگی آب و برق که افتتاح میشن دقیقاً فایده شون چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بعضی ها حسابدار استخدام می کنن که حساب و کتاب پول هاشون رو انجام بده، ما باید یه حسابدار استخدام کنیم که انواع و اقسام بدبختی هامون رو مرتب و منظم کنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
الان من دقیقاً برای کدوم بدبختیم گریه کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
یعنی توی همه کشورها اینجور شاهکارها وجود داره واقعاً؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
همیشه از خودم پرسیده ام من
هدف چی بود از پیدایش ما ؟
هدف این بود که کامل بگردد
کلکسیونِ بدبختیِ دنیا !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
قدر آب رو نمیدونیم تا زمانی که از دستش بدیم ولی خدا اون روزو نیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
قدر آب رو نمیدونیم تا زمانی که از دستش بدیم ولی خدا اون روزو نیاره
France
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مسئولین مملکت ظاهرا بجز نالیدن هیچ در چنته ندارند بروید شاید چهارتا آدم با عرضه بیان کاری کنن شما که فقط ناله میکنید...اروپای پر آب آب شرب و مصرفی را جدا کرده اینها سه آب وسیع دسترسی دارند که میشود با اندکی هزینه مصرفی کردشان ولی هیچ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
این دیگه به مسئولین ربط نداره تقصیربعضیاست که زیاده روی میکن خونه وماشین میشورن هروزاب زیادمصرف میکنن وقدراب رانمیدونن این توایران که نیمه خشکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ممنننننننننوووووووننننننننممممممم از این همه موهبت
تازه تشویق میکنید که بچه هم به دنیا بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
یه جور می گویید که والله داراب فارس از سال 81 سهمیه بندی شد شیراز بندر و... همین طور، بندرعباس از قبل فروردین شروع کرده اعلامیه هم داده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چند سال دیگه که قبض آب با قبض گاز هم قیمت شد ارزش و قدر آب می فهمیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۰۸:۱۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بعد از تخم مرغ و مرغ حالا نوبت به اب رسید؟ باید بریم مث قدیما سردابه بزنیم و اب احتکار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
امید می رود این میزان باعث خشک شدن دریا نشود !!!
خخخ
United States of America
حمیدرضا میرکیانی
۰۷:۳۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مشکلات امروز آب کشور بیشتر به سوء مدیریت در منابع آب و عدم هماهنگی در بخش های مصرف کننده و تولید و کنترل کننده منابع آب است , طرح انتقال آب از خلیج فارس و شیرین سازی آب های شور , برای رفع مشکلات امروز نیست , بلکه برای تقویت توان استراتژیک کشور در زمان بحران جدی آب است , متاسفانه , باز هم مدیران گرانقدر تلاش میکنند مشکل کمبود آب را از شبکه توزیع و تولید آب به مردم بکشانند , مردم هستند که نسبت به پارسال فلان قدر بیشتر مصرف کرده اند و این را یک فاجعه نشان میدهند , ولی ضعف مدیریت و اشکالات خودشان را اصلاٌ یا نمی بینند یا به روی مبارکشان نمی آورند , بیشترین هدر رفت آب در شبکه تولید و توزیع آب شکل میگیرد نه مصرف خانگی ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
از مسئولانی که چندین ماهه نتونستن حتی وضعیت مرغ و میوه و روغن و... حل کنن غیر از این میشد باید شک می کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اوه اوه پس کم کنیم مصرف رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام لطفا فکر مهمی به تانکی آب خونه ها بکنید که وقتی تانکی آب پر میشه صاحب خونه خبر نداره و ساعت ها از تانکی آب سرازیر میشه و کلی آب اصراف میشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
برکت ازین کشور رفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
لعنت به این مملکت که هر روز یه استرسی باید داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اگر دولت محترم درست مصرف نکند تابستان کم آبی خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
احسنت دولت درست مصرف نم
Iran (Islamic Republic of)
محمد گندمی
۰۱:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ببخشید ولی جمله آخر این خبر اصلأ درست نیست (( و امید می رود این میزان باعث خشک شدن دریا نشود )) ... بیشترین عمق دریای عمان 3400 متر هست ... دریای عمان هم متصل میشه به اقیانوس هند ، که میانگین عمق این اقیانوس هم 3741 متر و بیشترین عمق هم 7258 متر هست ... خود شما هم در خبر اووردید که کشور های حوزه خلیج فارس بیش از 7 دهه هست که از این آب ها استفاده میکنن واسه مصارف مردمشون ... پس منطقی نیست که بگیم آب دریا تموم شدنیه ... حالا هر سال بالاخره بارش های زیادی هم صورت میگیره ... ولی به هر حال باید همگی صرفه جویی های لازم رو داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مصرف آب بی رویه تهرانی ها رو جلوشو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
روغن و مرغ کم بود حالا باید بریم تو صف آب؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
44درصد کشاورزی، 4درصد خانگی،1.2درصد صنعت ،محیط زیست و کشور های همسایه 25درصد، اتلاف شبکه 25.8 درصد، داخل 4 درصد صرفه جویی کنیم!؟ شوخیت گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ای جااااااااااااااااااااااااااااان مرغ کم بود دوباره باید با دبه بریم توصف اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب بابا اب داد دیگه شعار ما نیست بابا مرغ داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
لعنت به مدیریتتون؛ برق کمه؛دارو کمه؛بودجه کمه؛آب کمه؛واکسن کمه وهزار کمه دیگه و فقط روی مسئولین زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
یا خدا
همه اش خبر بد
خسته شدم
دیگه از ظرفیتم گذشته
خدایا قسم به امام زمان (عج)، این مشکل رو رفع کن
بدون آب نمی شه زندگی کرد
هوای کلان شهرها هم کثیفه و همه اش پر از دود است که روی سطوح می نیشیند
آخرین اخبار