فرماندار شهرستان چابهار گفت: ۲۱ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه کاجو در محدوده دهستان پیرسهراب بخش مرکزی چابهار به طول ۵۰ کیلومتر اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رحمدل بامری فرماندار شهرستان چابهار گفت: با توجه به مشکلات طغیان رودخانه فصلی کاجو و خسارت‌های فراوان به روستا‌ها و اراضی کشاورزی در سالیان گذشته اجرای طرح اضطراری تعریض و بازگشایی مسیر رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

او بیان کرد: همچنین با توجه به عرض نسبی کم رودخانه کاجو در بازه‌های پایین دست، تعریض مقطع رودخانه بصورت هماهنگ با عرض رودخانه در بازه‌های بالادست و سازه‌های پل موجود در مسیر رودخانه، در حدفاصل روستای ماندیرو تا تقاطع جاده راسک به چابهار به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر نیز مدنظر است.

فرماندار چابهار با اشاره به اینکه حجم کلی عملیات خاکی طرح لایروبی رودخانه معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است، خاطرنشان کرد: پس از تکمیل این طرح و لایروبی کامل رودخانه کاجو شاهد آرامش بیشتر اهالی روستا‌ها و اراضی کشاورزی در زمان سیل و طغیان رودخانه خواهیم بود.

رییس امور منابع آب چابهار نیز گفت: طرح اضطراری تعریض و بازگشایی مسیر رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب این شهرستان از بالادست روستای پیرسهراب شروع و با عبور از حاشیه روستا‌های متعددی همچون فتحعلی کلات، بوننو، بناره، شهر پلان و روستای لالو بازار تا محل الحاق به رودخانه باهوکلات ادامه می‌یابد.

میثم زاده میر افزود: تنه اصلی رودخانه کاجو در مواقع آبدهی کم، جریان پایه رودخانه را از بالادست به پایین دست انتقال می‌دهد، اما در مواقع سیلاب شدید به دلیل ظرفیت عبور اندک، توان گذردهی سیلاب را نداشته و در نتیجه موجب آبگرفتگی محدوده دشت می‌شود.

رییس امور منابع آب چابهار ادامه داد: طرح لایروبی رودخانه کاجو شامل حذف موانع رسوبی موجود و درختان مزاحم عبور جریان در مسیر رودخانه، بازگشایی مسیر رودخانه در محل پل‌های موجود در بازه حدفاصل روستای فتحعلی کلات تا تقاطع جاده ایرانشهر به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است.

رودخانه کاجو از نزدیکی شهرستان ایرانشهر سرچشمه می‌گیرد و با گذر از محدوده بخش آهوران نیکشهر، شهر قصرقند، بخش ساربوک، دهستان پیرسهراب، بخش پلان و شهرستان دشتیاری آب آن به دریای عمان می‌ریزد.

این رودخانه بزرگ در زمان بارندگی‌ها و سیلاب آورده آب زیادی دارد و موجب خسارت‌های فراوان می‌شود که ساخت سد زیردان با ظرفیت بیش از ۲۰۷ میلیون متر مکعب بر روی همین رودخانه اجرایی شده و چندین بندخاکی با هدف مهار گرگرو‌ها (فرسای خندقی خاک) به همین منظور انجام شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.