سرپرست کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: وجود شهرک‌های صنعتی در اصفهان باعث جذب مهاجران به این استان و افزایش آمار بیکاری شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  بیکاری از ناخوشایندترین پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی است که پیامد‌های آن گریبانگیر بخش‌های مختلف جامعه می‌شود.

در سال ۹۹، اما با شیوع کرونا شغل‌ها بشدت تحت تاثیر قرار گرفت و بیکاری در استان اصفهان اوج گرفت. مشکلی که اگر حل نشود باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی در جامعه می‌شود که شاید رفع آن‌ها چندان ساده نباشد. در این بین شناخت علل بروز و افزایش بیکاری و راهکار‌های برون رفت از آن به متولیان اقتصاد کمک می‌کند با این معضل به خوبی مقابله کنند.

جذابیت کار در واحد‌های صنعتی و خدماتی اصفهان برای مهاجران

حسین باقری سرپرست کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما درباره دلیل افزایش آمار بیکاری در استان گفت: رقم بیکاری در استان اصفهان در سال‌های گذشته بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

او ادامه داد: همجواری اصفهان با استان‌هایی که رقم بیکاری در آن‌ها بالاست و مهاجرت شهروندان آن‌ها به اصفهان برای یافتن فرصت‌های شغلی از دلایل افزایش آمار بیکاری در استان اصفهان است.

سرپرست کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: همچنین باید گفت تعدد واحد‌های صنعتی در استان اصفهان جاذبه ایجاد کرده و باعث شده است که افراد زیادی وارد شهرستان‌های صنعتی شوند و یا در بخش خدمات شهر اصفهان فعالیت کنند.

باقری با اشاره به شمار زیاد شاغلان بخش خدمات افزود: ۴۴ درصد از جمعیت شاغلان اصفهان در بخش خدمات هستند و همین سبب شده که مهاجران سرریزی استان‌های دیگر جذب حوزه خدمات در استان اصفهان شوند.

او اظهار کرد: البته نرخ بیکاری در پاییز و نسبت به تابستان و فصل مشابه سال قبل، کاهش یافته است. نرخ بیکاری فصلی در اصفهان ۱۱.۹ در تابستان ۱۱.۶ و در پاییز ۱۰.۴ بوده و نرخ مشارکت نیز کمتر شده است. این نرخ در بهار ۴۱.۲ در تابستان ۴۲.۳ ودر پاییز ۴۰.۹ بوده است.

دو روی یک سکه؛ صنعت برگ برنده اشتغال اصفهان و عامل افزایش بیکاری

کرونا عامل خروج نیروی کار از عرصه اشتغال

سرپرست کارآفرینی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به پیامد‌های شیوع کرونا هم پرداخت و گفت: یک‌سری از افراد به دلیل شیوع کرونا در سال ۹۹ از چرخه جمعیت فعال خارج شدند. به طور مثال بانوان شاغلی که با شیوع کرونا و شرایط خاص سال ۹۹ خانه داری را ترجیح داده اند. افراد دیگری نیز سایر درآمد‌ها را جایگزین درآمد اشتغال کردند، مانند ورود به بازار سرمایه و سپرده گذاری.

به گفته باقری، در حال حاضر تعداد بیکاران استان اصفهان ۱۹۶ هزار نفر و شاغلان یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر است.

او ادامه داد: در استان اصفهان سهم شاغلان بخش خصوصی نسبت به کشور بیشتر است به طوری که در کشور ۸۵.۴ افراد در بخش خصوصی فعال هستند، اما این رقم در استان اصفهان ۸۹ درصد است و ۱۱ درصد در بخش عمومی مشغول کار هستند.

سرپرست کارآفرینی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان افزود: سهم اشتغال در استان اصفهان به این ترتیب است: ۴۳.۶ دربخش صنعت، ۴۴.۲ درصد در بخش خدمات و ۱۲.۲ در بخش کشاورزی.

باقری گفت: از میان مراجعان به کاریابی‌های استان اصفهان در سالی که گذشت، ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار شدند که حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی به این افراد پیشنهاد شده و هنوز فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد، اما در بعضی مشاغل ممکن است تلقی شود که این شغل سخت است. در بعضی مشاغل نیز بحث، نبود نیروی کار ماهر است.

دو روی یک سکه؛ صنعت برگ برنده اشتغال اصفهان و عامل افزایش بیکاری

بی انگیزگی برای سرمایه گذاری در اصفهان/ مهاجرت را مشکل ندانیم

بهنام ابراهیمی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در استان اصفهان رغبت برای سرمایه گذاری وجود ندارد و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های افزایش بیکاری اصلی نبود سرمایه گذاری است.

او افزود: در سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ آمار اشتغال بهبود یافت و بیشتر نهاد‌ها در آن زمان تلاش کردند و شرایط خوبی فراهم شد، اما با شیوع کرونا این روند دستخوش تغییرات منفی شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تایید مهاجرپذیر بودن اصفهان گفت: بسیاری از کشور‌ها در تلاش هستند تا جذب مهاجر داشته باشند و باید گفت مهاجرت به نوبه خود بد نیست و فرد با مهاجرت می‌تواند هنر و مهارت خود را در محل جدید عرضه کند، اما مهاجرت‌ها ممکن است تبعاتی هم داشته باشد.

ابراهیمی گفت: بخش صنعت باید توسعه پیدا کند، دوران شیوع بیماری کرونا و تحریم‌ها نشان داده کمترین آسیب به کشاورزی و صنعت وارد شده است. به طور مثال یکی از فعالیت‌هایی که باید به آن توجه کرد کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان است و به نظر می‌رسد حل مشکلات صنعتی از جمله تامین نیاز آبی به مراتب نسبت به انتقال فناوری در اصفهان بهتر جواب می‌دهد.

او ادامه داد: با توجه به اهمیتی که اصفهان برای اقتصاد کشور دارد باید از پایلوت شدن برای طرح‌هایی که باعث لطمه خوردن به کسب و کار می‌شود خودداری کرد. طرح‌های یارانه‌ای و وام‌های با بهره پایین در مکان‌های دیگر اجرا می‌شود، اما طرح‌های خطرناک و مخرب بیشتر در استان اصفهان اجرا می‌شود که باید از آن‌ها حذر کرد.

مشکلات صنعت در اصفهان چیست؟

ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره اهم مشکلات و تنگنا‌های استان در بخش صنعت گفت: مواردی، چون تنش آبی شدید و سرانه کم آب تجدید پذیر در برخی شهرستان‌ها و مناطق مهم صنعتی سبب شده راه اندازی و استمرار کار صنایع با مشکل مواجه شود.

او افزود: در عین حال نباید از موانع کلان اقتصادی ناشی از سیاست‌های کنترل تورم، بی ثباتی نرخ ارز و نبود تسهیلات و نقدینگی ویژه واحد‌های تولیدی نیز غفلت کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اضافه کرد: تحریم‌ها هم در خرید ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های صنعتی موثر بوده و مجموع این عوامل به موانعی برای اشتغالزایی و حتی تثبیت اشتغال در بخش صنعت تبدیل شده است.

در سالی که گذشت با مانع بزرگی برای اشتغال با عنوان کرونا مواجه بودیم؛ در سال جدید که با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام گرفته همت مردم و مسئولان می‌تواند به بازکردن گره‌های اقتصادی از جمله در حوزه اشتغال بیانجامد.


محمد صابری
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.