موج که اوج می‌گیرد مرد کهن می‌خواهد تا در مقابلش بایستد. گویی مردم فراموش کرده اند که در خانه ماندن یکی از مفاد دستورالعمل های بهداشتی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ در حالی آغاز شد که به تایید مسئولان بهداشت درمان کشور علیرغم احتمال آغاز موج چهارم همه‌گیری کرونا در کشور مشارکت مردمی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کمترین میزان خود در پنج ماه گذشته رسیده است.

موج که اوج می‌گیرد مرد کهن می‌خواهد تا در مقابلش بایستد. مردم می‌گویند شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند گویی فراموش کرده اند که در خانه ماندن یکی از مفاد همین شیوه نامه است.

از ابتدای سال جدید علی‌رغم اینکه تمام مسئولان خبر از اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از آغاز موج جدید همه‌گیری در کشورمان داده‌بودند بخش عمده‌ای از هموطنان بدون توجه به این مهم بار سفر بسته و روانه گوشه و کنار کشورمان شدند.

این بی‌توجهی تا به اندازه‌ای بود که به روایت آمار‌های منتشر شده حجم ترافیک جاده‌ای ایران نسبت به نوروز ۱۳۹۹ یعنی ابتدای آغاز همه‌گیری تا حدود ۷۰ درصد افزایش یافته و این نگرانی در میان مسئولان بهداشت و درمان ایجاد شد که احتمالاً در هفته دوم و البته بعد از آن باید منتظر کانون‌های بحرانی باشیم که متأسفانه امروز این اتفاق افتاده و افزایش تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی در سراسر ایران به این نکته گواهی می‌دهند.


بیشتر بخوانید


البته کار به همین‌جا ختم نمی‌شود، چون برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح مشارکت مردم در رعایت شیوه‌های بهداشتی آنهم در دوره‌ای که تأکید بر رعایت آن‌ها بوده اکنون به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه گذشته رسیده و تنها ۵۶ درصد از هموطنان همچنان به رعایت این اصول بهداشتی پایبند هستند.

افزایش تعداد مراجعان در استان چهارمحال و بختیاری

بررسی آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در استان چهارمحال و بختیاری در هفته قبل، نشان از افزایش موارد بستری دارد که اگر این افزایش ادامه یابد و مردم دستور العمل های بهداشتی را رعایت نکنند، باید منتظر قرمز شدن شهرستان‌های استان باشیم.

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: خیز بلند افزایش موارد ابتلا به کرونا و چرخش خانوادگی بیماری در چهارمحال و بختیاری نگران کننده است.

او با ابزار نگرانی از افزایش موارد ابتلا به کرونا در استان افزود: این افزایش به حدی بوده است که در بررسی‌های انجام شده از مجموع ۲۹۹ نفر مراجعه کننده با علائم بالینی مشکوک به کرونا، نتایج آزمایش ۱۴۰ نفر از آن‌ها به کرونا محرز شد.

شیرانی، مهمترین عامل افزایش شیوع بیماری کرونا را عادی انگاری و تصور غلط تمام شدن ویروس و پاک شدن سطح جامعه از ویروس کرونا دانست و افزود: پس از مدت‌ها شمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان سه رقمی شد و در حال حاضر بار بیماری و گردش ویروس در استان بسیار بالا است.

او ادامه داد: وقتی در یک روز ابتلای نزدیک به ۲۰۰ نفر به کرونا مثبت قطعی می‌شود و تست رپید، تعداد قابل توجهی از افرادی که با بیماران مبتلا به کرونا تماس نزدیک داشته اند مثبت می‌شود و با توجه به دوره واگیری این بیماری به مدت حدود ۱۵ روز یعنی در آن واحد حدود سه هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا در سطح جامعه یک میلیونی استان پراکنده هستند.

شیرانی گفت: در شرایطی که بار بیماری کرونا و گردش ویروس در جامعه بالا است، برگزاری مهمانی، دورهمی و گردهمایی‌ها بسیار خطرناک و در هر تجمعی امکان حضور یک تا چندین فرد مبتلا به بیماری کرونا که ناقل ویروس می‌باشند وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد همچنین با بیان اینکه، واکسن کرونای تولید داخل هنوز به ثمر ننشسته و برای واکسن داخلی باید منتظر تابستان بود اضافه کرد: این در حالی است که با به ثمر نشستن واکسن تولید داخل در تابستان اولویت با واکسیناسیون گروه‌های پرخطر خواهد بود و  واکسیناسیون عمومی عملا به پاییز و تابستان موکول خواهد شد.

شیرانی تعداد واکسن‌های کرونا وارداتی که از خارج کشور وارد می‌شوند بسیار محدود است و واکسن بعنوان کالای استراتژیک در دنیا است و همه شرکت‌هایی که از تکنولوژی و توان مالی بالایی برخوردار هستند، مردم خودشان را در اولویت دریافت واکسن قرار می‌دهند.

او با بیان اینکه، در حال حاضر انتظار واکسن تولید انبوه داخلی، انتظاری دور از واقعیت است یادآور شد، تعداد واکسن وارداتی به عدد یک میلیون هم نمی‌رسد که نسبت به جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور پاسخ گو نیست.

شیرانی گفت: در حال حاضر همچنان تاکید بر پیشگیری با روش‌های متداول از جمله رعایت فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت تنفسی و دست‌ها و استفاده از ماسک است.

محدودیت‌های کرونایی در شهرستان سامان بیشتر شد

 کمال اکبریان فرماندار سامان با اشاره به وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا در این شهرستان گفت: محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان در پایان هفته  و روز سیزده بدر تشدید و از ورود هرگونه مسافر و گردشگر جلوگیری می‌شود.

او افزود: با توجه به سرعت انتشار و شیوع ویروس کرونا از مسافران و گردشگران در روز‌های پنجشنبه و جمعه آینده که برابر با روز طبیعت است، به شهرستان سامان جلوگیری می‌شود.

اکبریان اضافه کرد: هم‌اکنون با توجه به رنگ‌بندی شهر‌ها و وضعیت نارنجی سامان، از ورود و حضور خودرو‌های دارای پلاک غیربومی در این شهرستان جلوگیری خواهد شد.

او ادامه داد:، اما در روز‌های پنجشنبه و جمعه هفته جاری، علاوه بر خودرو‌های با پلاک غیربومی، از ورود خودرو‌های بومی استان نیز به شهرستان سامان جلوگیری خواهد شد.

اکبریان گفت: هم‌اکنون تمامی مراکز تفریحی و گردشگری در شهرستان سامان تعطیل و هرگونه خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران در این مراکز ممنوع است.

تغییر رنگ معنا دار، تازه‌ترین رنگ‌بندی شهرستان‌ها

بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش جابجایی مسافران در کشورمان به واسطه آغاز تعطیلات سال نو روند معنادار تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها سرعت بیشتری به خود گرفته است

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها که از ۹ فروردین اعمال می‌شود در قسمت نقشه اپلیکیشن ماسک قرار گرفت.

آبدانان (ایلام) و ازنا (لرستان) در وضعیت قرمز قرار گرفتند. شهرستان‌های شبستر و میانه (آذربایجان شرقی)، نجف آباد (اصفهان)، ساوجبلاغ، فردیس و نظرآباد (البرز)، دشتستان (بوشهر)، شهریار (تهران)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، کرمانشاه (کرمانشاه)، دلفان و سلسله (لرستان)، ساوه و اراک (مرکزی) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

روند ابتلا در بسیاری نقاط کشور از جمله بندرعباس، نیشابور، اصفهان، شیراز، جهرم، زنجان و رفسنجان صعودی گردیده و احتمال نارنجی شدن آن‌ها طی روز‌های آتی وجود دارد.

این علائم را جدی بگیرید

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

آمار‌های رسمی ثبت شده در ایران نشان می‌دهد نرخ مرگ براثر بیماری کرونا در کشورمان هم اکنون ۳.۸ درصد برآورد شده درحالی که این شاخص در سراسر جهان رقمی معادل ۲.۶ درصد است و از سوی دیگر نرخ بهبودی ایران در حال حاضر ۹۶.۲ درصد تعیین شده و این نرخ در دهکده جهانی اکنون ۹۷.۴ درصد ثبت شده است.

لازم به یادآوری است جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان فعلاً تنها راهکار مفید مقابله با این بیماری استفاده از ماسک و رعایت کامل دستور العمل های  بهداشتی است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.