عضو کمیسیون فرهنگی مجلس امضای سند راهبردی ایران و چین را نمونه‌ای بارز از برگزیدن سیاست ارتقای جایگاه در نظام بین الملل از سوی چین دانست که منجر پایان دادن به یکجانبه گرایی آمریکا در نظام بین الملل خواهد شد.

احمد راستینه هفشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به امضای سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و چین گفت: چین به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا که برای کسب جایگاه نخست قدرت اقتصادی در رقابت با آمریکا قرار گرفته است، شکست آمریکا در تقابل با جمهوری اسلامی را پایان یکجانبه گرایی ایالات متحده می‌بیند. این کشور شرقی وقتی آمریکای قدرتمند را در مهار ایران اسلامی ناکام می‌بیند، ناچار به برگزیدن سیاست توافق با ایران در جهت حفظ جایگاه و ارتقای خود در نظام بین الملل است و امضای سند راهبردی ایران و چین، نمونه‌ای بارز از برگزیدن سیاست حفظ و ارتقای جایگاه در نظام بین الملل است که منجر پایان دادن به یکجانبه گرایی آمریکا در نظام بین الملل هم خواهد شد.

وی اظهار کرد: امضای سند راهبردی همکاری ایران و چین آغاز جدیدی از قدرت نمایی انقلاب اسلامی است. قدرت‌های بزرگ جهانی ایران را در کانون مرکزی قدرت به رسمیت می‌شناسند، چراکه تنها جمهوری اسلامی ایران توانست در منطقه با یکجانبه گرایی آمریکا مبارزه کند و به آن پایان دهد؛ برای نمونه می‌توان به نمونه های بارزی همچون درهم کوبیدن عین الاسد، تشکیل هسته‌های بین المللی در جهت مبارزه با تروریسم و حل و فصل موضوع‌های منطقه‌ای اشاره کرد.

راستینه تأکید کرد: رقابت‌های جهانی ژئوپلیتیکی در منطقه نفت خیز خلیج فارس و آسیای جنوب غربی در طول نیم قرن گذشته ایران را نقطه تلاقی منافع و برخورد قدرت‌های جهانی ساخته است که با شکل‌گیری انقلاب اسلامی این رقابت‌های جهانی ژئوپلتیکی و ژئواکنومیکی، مجموعه مستمری از جنگ‌های مستقیم تا نیابتی و تقابل های جدیدی را در قالب جنگ‌های سرد میان قدرت‌های بزرگ به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی همواره در کانون مرکزی این جنگ های مستمر در نیم قرن گذشته بوده است، افزود: ایران با تولید مستمر قدرت و توسعه اثربخش آن، قدرت‌های بزرگ جهانی را امروز به اینجا رسانده که یا این حجم از قدرت سخت و نرم تولید شده را مهار کنند و یا با تغییر راهبردی سیاست‌های خود، از این قدرت در جهت حفظ منافع و جایگاه بین المللی خود بهره ببرند. آمریکا در جهت مهار این قدرت بزرگِ جمهوری اسلامی ایران، در جهت حفظ منافع بین المللی خود تلاش مضاعفی را  برای ایجاد جنگ‌های نیابتی به ویژه با ایجاد داعش و در ادامه با توافق برجام برآمد. اما با نقش آفرینی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، جنگ‌های نیابتی در منطقه به عنوان ابزار افول جمهوری اسلامی، اقدام‌های ایالات متحده به شکست منجر شد. البته مجلس انقلابی هم با مصوبه اقدام راهبردی سیاست مهار برجام را به پایان خود رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کسی که دین و ایمان به خدا نداره ، چطور به تعهداتش پایبند خواهد بود ، از اینا گذشته اگر زیاده خواهی کردن یا کوتاهی در تعهدات ، هم قواره هم هستیم که با اونا درگیر بشیم . به قول قدیمی ها زور که باشه سند باطله
آخرین اخبار