اولین گرمخانه مردمی ایران و اصفهان در ۶ سال فعالیت خود بیش از سه هزار نفر از افراد بی سرپناه را زیرپوشش خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کارتن خواب ها، همان آدم‌هایی هستند که در کوچه پس کوچه‌های شهر، روز را به شب و شب را با هزار ترس و نگرانی به صبح می‌رسانند. گروهی از سر ناچاری و بی پناهی به گرمخانه پناه می‌آورند و گروهی به اجبار. اما مهم این است که هیچ کس در گرمخانه احساس غربت نمی‌کند، چون همه در یک مسئله با هم تفاهم دارند همه بی خانمان هستند.

نخستین گرمخانه مردمی کشور میزبان بی خانمان‌ها در سرما و گرما
محسن انصاری مدیر گرمخانه پایان کارتن خوابی امید اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این  اولین گرمخانه مردمی است که در کشور راه اندازی شده و در ۶ سال گذشته تاکنون به بیش از ۳ هزار مددجو شامل معتادان متجاهر، افراد بی سرپناه و بیماران رهاشده خدمات رسانی کرده است.

او افزود: این افراد با دریافت شبانه روزی و رایگان خدمات اسکان، اطعام، درمان، آموزش و توانمندسازی به سلامت به جامعه باز می‌گردند.

مدیر گرمخانه پایان کارتن خوابی امید اصفهان گفت: افراد بدو ورود از نظر ابتلا به بیماری‌هایی همچون هپاتیت و آنفلوآنزا آزمایش و در صورت تایید ابتلا ۱۵ تا ۲۰ روز قرنطینه می‌شوند.

گرمخانه‌ای که کرونا به آن راه نیافت

انصاری با اشاره به اضافه شدن تست کرونا به آزمایش‌های مددجویان ورودی از بهمن ۹۸ سال گفت: خوشبختانه هیچ یک از مددجویان مستقر در گرمخانه به کرونا مبتلا نشده اند و از این نظر در میان گرمخانه‌های کشور منحصر بفرد هستیم.

او مصونیت معتادان در برابر ویروس کرونا را باوری غلط و ناشی از بی اطلاعی دانست و گفت: خارج از محیط گرمخانه معتادان متجاهری براثر کرونا جان خود را از دست داده اند.

مدیر گرمخانه اظهار کرد: پیش از این خدمات ما ویژه افراد بی سرپناه، کارتن خواب و حتی کارگران فصلی بود که حضورشان در گرمخانه محدود به ساعات شب بود و صبح‌ها از مرکز خارج می‌شدند، اما اکنون افراد بدون شغل نیز می‌توانند در این مرکز حضور یابند.

انصاری به استاندارد نبودن ساختمان قدیمی ۴۰۰ ساله گرمخانه هم اشاره کرد و گفت: اگر مسئولان یا خیران همت کنند و زمینی در اختیار خیریه قرار دهند می‌توانیم گرمخانه‌ای استاندارد با ظرفیت ۵۰۰ تا هزار مددجو دایر کنیم.

سرپناهی برای بی خانمان ها؛ گرمخانه‌ای که کرونا به آن راه نیافت

جمع آوری و شناسایی بیش از هزار و ۳۸۱ معتاد متجاهر

سمیه کریمی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان اظهار کرد: در سال‌های گذشته با همکاری نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر به صورت مداوم به معتادان متجاهر خدمات رسانی می‌شد، اما پس از شیوع کرونا برخی طرح‌ها مدتی متوقف، اما در کمیته درمان استان اصفهان مصوب شد طرح‌ها با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با فاصله زمانی بیشتر ادامه یابد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: سه ماه اول امسال اقامتگاه‌ها تعطیل بود، اما پس از آن حدود ۱۳۸۱ نفر از کارتن خواب‌ها جمع آوری و با حکم قضایی به این مراکز منتقل شدند.

کریمی با اشاره به وجود ۸۳ اقامتگاه برای پذیرش افراد بی سرپناه در استان گفت: سه واحد مخصوص پذیرش زنان معتاد و بی سرپناه است که البته با دستور ستاد مقابله با کرونا تمام مراکز با یک سوم یا یک دوم ظرفیت خود مددجویان را پذیرش می‌کنند.

میزبانی از کودکان و نوجوانان بی خانمان در خانه‌های کودک و نوجوان

مجتبی ناجی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۴۸۰ کودک و نوجوانی که خانواده‌ها یا بستگانش شرایط پذیرش آن‌ها را ندارند برای آنکه در خیابان‌ها رها نشوند در ۳۹ خانه کودک و نوجوان زیرپوشش بهزیستی قرارگرفته اند.

او افزود: کودکان و نوجوانان در این مراکز مانند اعضای یک خانواده هستند و همه نیاز‌های آموزشی، تربیتی، بهداشتی، اجتماعی، تفریحی و درمانی آن‌ها تامین می‌شود.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: دختر‌ها تا زمان ازدواج در این مراکز می‌مانند، اما پسر‌ها پس از ۱۸سالگی وارد مرکزی به نام خانه آماده سازی برای ورود به اجتماع می‌شوند.

کارشناسان امور اجتماعی معتقدند پدیده کارتن خوابی به طور کلی یک معضل همیشگی نیست بلکه می‌توان باراهکار‌های مناسب همچون حرفه آموزی، ارائه تسهیلات و فرهنگ سازی این افراد را به جامعه بازگرداند.


گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
جوووونا دارن پرپر میشن متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
خدا روشکر که امثال شما هستند هنوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
افتخار میکنیم بهتون آقای انصاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
چند وقته دیگه خودمونم همینطور میشیم غصه نخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
خدا طول عمر بده به جناب انصاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
فراموش شدگان زندگی های اجتماعی امروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
بازم خوبه این گرمخانه هست