وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بررسی سالانه خود در مورد حقوق بشر از نقض حقوق بشر در افغانستان و جهان ابراز نگرانی کرد و گفت که در سال ۲۰۲۰ موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان به شمول افغانستان فراگیر بوده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بررسی سالانه خود در مورد حقوق بشر از نقض حقوق بشر در افغانستان و جهان ابراز نگرانی کرد و گفت که در سال ۲۰۲۰ موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان به شمول افغانستان فراگیر بوده است.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا با توجه به وضعیت حقوق بشر در افغانستان آمده است: «با وجودی اینکه در تاریخ ۱۲ سپتامبر نمایندگان افغانستان و طالبان مذاکرات صلح افغانستان را آغاز کردند، اما در جریان مذاکرات، گروه های شورشی مسلح حملات عمده‌ای را به نیروهای دولتی، اماکن عمومی و غیرنظامیان انجام دادند و هزاران نفر را کشته و زخمی کردند.»

قنل توسط شورشیان، قتل‌های غیر قانونی توسط نیروهای امنیتی، گزارش‌های شکنجه و موارد مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز از سوی طرفین درگیر و همچنین بازداشت خودسرانه، کشتن غیر نظامیان، ناپدید شدن و آدم‌ربایی‌های اجباری، شکنجه و آزارهای جسمی از موارد مهم نقض حقوق بشر در افغانستان عنوان شده است.

در این گزارش همچنین، فساد گسترده، عدم رسیدگی و پاسخگویی به قضایای خشونت علیه زنان از جمله متهمان جنایات اخلاقی، استخدام و استفاده از کودکان منحیث سرباز و سوء استفاده جنسی از کودکان از موارد دیگر نقض حقوق بشر در سال گذشته خوانده شده است.

در گزارش همچنین از افزایش خشونت و هدف قرار دادن گروه های اقلیت‌ها و وجود بدترین اشکال کار کودکان یادآوردی شده است.

در گزارش از افزایش تهدید های خشونت آمیز و قتل‌های هدفمندی علیه زنان، روزنامه نگاران و فعالین جامعه، از جمله کشته شدن هشت روزنامه نگار و فعال مدنی در سال ۲۰۲۰ یاد شده است.

وزارت خارجه آمریکا، بی توجهی گسترده به حاکمیت قانون و مصونیت از مجازات ناقضین حقوق بشر از جمله مشکلات جدی سال ۲۰۲۰ عنوان کرده و گفته است که دولت به گونه مداوم و موثر سوء استفاده مقامات از جمله نیروهای امنیتی را تحقیق و تعقیب نکرده است.

این گزارش از ادامه استخدام کودکان زیر ۱۲ سال در افغانستان توسط گروه طالبان و داعش به عنوان جنگجو ابراز نگرانی کرده و گفته که گروه‌های شورشی از جمله طالبان به طور فزاینده‌ای از کودکان به عنوان بمب گذاران انتحاری استفاده کرده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار