مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: درسال گذشته صادرات کالا از بندر چابهار رشد ۳۸۱ درصدی و ترانزیت کالا رشد ۸۲ برابری داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:  بندر چابهار با ظرفیت سالیانه تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰ میلیون تن به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های منطقه دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به بخشی از فعالیت‌ها و عملکرد بندرچابهار در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: ثبت رکورد روزانه بارگیری کالا به کشتی به میزان ۱۵ هزار و۵۰۰ تن در روز، تخلیه و حمل یکسره روزانه ۱۱ هزار تن کالای فله از کشتی و ارسال به مقاصد مصرف، ثبت رکورد تخلیه و حمل یکسره چهار هزار و۲۰۰ تن کالای کیسه‌ای از یک شناور در یک روز، ارائه خدمات بندری به صورت ۲۴ ساعته در زمان شیوع ویروس کرونا و رفع مشکلات ناشی از اختلال در سامانه‌های بندری از مهمترین اقدمات حوزه بندری استان در سال گذشته بود.

وی افزود: علاوه بر این افزایش ۸۳ درصدی واردات کالا‌های اساسی نسبت به سال ۹۸، رشد ۳۸۱ درصدی صادرات نسبت سال ۹۸، رشد ۸۲ برابری ترانزیت کالا از بندر چابهار نسبت به سال ۹۸، انعقاد چهار فقره قرارداد سرمایه گذاری به مبلغ بیش از ۲ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان، صادرات محصولات شیلاتی تولیدی استان به کشور‌های شرق دور برای اولین بار از طریق بندر چابهار، بازاریابی گسترده با محوریت کالا‌های پرتکرار به تفکیک استان‌های محور شرق و همچنین هماهنگی صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی با برگزاری جلسات منظم از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه بندری بود.

وی تصریح کرد: بندرچابهار به علت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت و همچنین این بندر بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال- جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم با بیان اینکه ارزش تولیدات این منطقه طی ۲ سال اخیر پنج برابر افزایش یافته است گفت: ارزش این تولیدات صنعتی در حال حاضر به ۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

عبدالرحیم کردی افزود: افزایش ارزش تولیدات صنعتی در منطقه آزاد چابهار نوید دهنده توسعه در این دیار است.

وی افزود: منطقه آزاد چابهار از زمان آغاز به کار به عنوان یک واحد مورد توجه، نقش مهمی در حوزه تولید بویژه در بخش تامین کالا‌ها و محصولات کشور‌های حوزه نفوذ این منطقه داشته است.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار گفت: روند افزایش تولیدات این منطقه از سال ۱۳۹۳ که معادل هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال بود به طور پیوسته تا سال ۱۳۹۶ سیر صعودی به خود دیده است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار سال ۹۶ با رشدی چهار برابری تولیدات، رقم پنج هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال را در حوزه ارزش تولیدات ثبت کرده است افزود: این میزان اگرچه در سال بعد ۹۷ با اندکی کاهش به سه هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال رسید، اما با شتابی چشمگیر در سال ۹۸ توانست ارزش تولیداتش را به ۶هزار میلیارد ریال برساند.

کردی گفت: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد چابهار نیز در سال ۹۹ بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال و حجم پروژه‌های قابل بهره‌برداری بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شد و ارزش صادرات هم ۲ برابر افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: حوزه زیرساخت حمل و نقل و ترانزیت کالا با بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را در پروژه‌های عمرانی یاد شده به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار