در دوران کرونا مردم مشهد تمایل کمتری به رستوران رفتن دارند و همین مسئله رستوران‌داران را با معضلات زیادی روبرو کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،واحد‌های صنفی در یک سال اخیر از بابت شیوع کرونا متحمل ضرر و زیان‌های متعددی شدند و بسیاری که با شرایط این چنینی آشنایی نداشتند مهر رکود بر فعالیتشان خورده شد.

بسیاری از واحد‌های صنفی که با مایحتاج روزمره مردم سروکار داشتند کمتر دچار زیان شدند، زیرا در هر صورت فروش خود را داشتند، اما برخی دیگر از واحد‌ها در این میان متحمل ضرر و زیان بیشتری شدند.

محدودیت‌های ایجاد شده برای برخی مشاغل و اصناف به دلیل رنگ‌بندی‌های کرونایی نیز دردسر بیشتری ایجاد کرد و اینک شاهد هستیم که معضلات آن‌ها دوچندان شده است.

اما بسیاری از واحد‌های صنفی معتقد هستند حال که با کرونا درگیر هستند باید مورد حمایت بیشتری از سوی صنف خود و نهاد‌های فرادستی همچون بیمه و مالیات و یا انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گیرند.

شاید محدودیت‌هایی که از این ناحیه ایجاد شده و بعضا هم مربوط به صرفا دوره کرونا نیست آن‌ها را بیش از کرونا اذیت کرده باشد و اینک نیازمند رسیدگی بیشتر باشند.

صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد در این میان به ویژه در برهه کرونا با توجه به اینکه عادت رستوران رفتن مردم کاهش پیدا کرد بیشتر متحمل ضرر و زیان شده است.

کاهش خدمت رسانی رستوران داران با محدودیت های کرونایی

حسن امیریان رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد گفت: با توجه به اینکه صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد جزو گروه ۱ و ۲ مشاغل می‌باشد، نارنجی شدن وضعیت کرونا در شهر مشهد، محدودیت برای خدمت‌رسانی واحد‌های صنفی این اتحادیه به وجود نخواهد آورد.

او افزود: در ایام نوروز افزایش فروش رستوران‌داران به میزانی که پیش‌بینی می‌شد، نبود؛ زائران کمی به مشهد سفر کردند و مردم نیز اقبالی به تهیه غذا از رستوران‌ها نداشتند؛ مسئله منع تردد یکی از عوامل اصلی کاهش فروش رستوران‌داران مشهد بوده است.

رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان ادامه داد: در یک سال گذشته که درگیر با ویروس کرونا بوده‌ایم، ۲۰ درصد از واحد‌های صنفی درخواست ابطال پروانه کردند و تعطیل شدند.

امیریان با گلایه از عدم نرخ‌گذاری جدید از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیان کرد: مواد اولیه روز به روز گران‌تر می‌شوند و واحد‌های صنفی در تامین آن دچار مشکل هستند، اما رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد حتی حاضر نیست پاسخ تلفن ما را بدهد.

او تصریح کرد: پروسه تقاضای نرخ از سوی ما، پس از پاسخ انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به اتاق اصناف و سپس سازمان صمت برای تایید نهایی ارجاع می‌شود که حدود ۲ ماه به طول می‌انجامد و با این روند افزایشی مواد اولیه، کار را برای ما بسیار سخت می‌کند.

رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد درباره نحوه تامین گوشت مرغ و روغن از سوی رستوران‌داران تاکید کرد: واحد‌های صنفی این مواد مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه می‌کنند در حالی که نرخ‌گذاری آن مربوط به سال ۹۷ بوده و این نرخ برای مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومان بوده نه امروز که شنیسل مرغ را کیلویی ۶۴ هزار تومان باید خریداری کنیم.

امیریان اظهار کرد: نرخ‌گذاری از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در صورتی توجیه دارد که آن‌ها مرغ، روغن و برنج واحد صنفی ما را نیز تهیه کنند؛ اما تصمیمات‌شان در حال حاضر، نتیجه‌ای به جز ضرر برای رستوران‌داران و مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

او فزود: در قانون نظام صنفی قید شده که تنها نرخ رستوران‌داران از سوی انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان مشخص خواهد شد؛ اما در مشهد این انجمن برای نرخ چلوکباب، چلوخورشت، کباب و حلیم که در سایر نقاط کشور قیمت‌گذاری‌اش بر عهده اتاق اصناف است، نیز تصمیم گیری می‌کند.

رئیس صنف چلوکباب، چلوخورشت، رستوران‌داران، کباب و حلیم پزان مشهد با بیان اینکه تنها یک واحد صنفی رستوران‌داران از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، متحمل ضرری ۲ میلیارد تومانی شده است، ادامه داد: این ضرر به دلیل عدم نرخ گذاری بوده است و ما تنها منت بر سر کرونا می‌گذاریم که این ویروس را مسبب ضرر‌های مالی واحد‌های صنفی معرفی می‌کنیم.

منبع:تسنیم

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
مگه رستوران جزو مشاغل 3 و 4 نیست پس باید الان تعطیل می شدند !!!!!