به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جاده سبزوار - بردسکن در مسیر استانهای جنوبی به شمال کشور جادهای مهم با کارکرد ملی و حتی بینالمللی است، ولی عرض کم، آسفالت نامناسب و یک بانده بودن آن با وجود رفت و آمد پر حجم اتوبوسهای مسافربری و خودروهای سنگین ترانزیتی این جاده را پر حادثه کرده است.
هدف اولیه از ساخت جاده بردسکن - سبزوار در جنوب غربی خراسان رضوی، ارتباط میان شهرهای جنوبی و غرب این استان بود، ولی این مسیر زمینی از هنگامی که به شهر بجستان متصل شد بدون توسعه لازم به محوری مهم و پر رفت و آمد برای عبور انواع خودروهای سنگین باری و مسافربری از بنادر و استانهای جنوبی به شرق کشور مبدل گردید.
جاده سبزوار - بردسکن هماینک نه تنها با ایجاد ارتباط زمینی بین جنوب و شرق با شمال کشور بلکه رفت و آمد ناوگان باربری و تبادل کالا در مسیر کشورهای آسیانه میانه و بنادر جنوبی ایران تبدیل به یک گذرگاه بینالمللی مهم در حوزه ارتباطات اقتصادی شده است.
گذرگاهی که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد و حضور خودروهای سنگین در کنار تردد پرشمار خودروهای سواری همه ساله موجب کشته و مصدوم شدن دهها تن از هموطنانمان در این مسیر میشود.
غولهای آهنی متهم ردیف اول حوادث جاده سبزوار - بردسکن
هم اینک در جاده سبزوار- بردسکن که حمل و نقل کالا و ارتباط بنادر جنوبی با آسیای میانه از آن صورت میگیرد به طور میانیگن روزانه، ۷۰۰ دستگاه تریلر و ۷۵ دستگاه اتوبوس از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به استانهای شمالی و دیگر مناطق کشور رفت و آمد میکنند.
سرهنگ علی اسلامیتبار رئیس پلیس راه سبزوار در این خصوص می گوید: محور سبزوار - بردسکن یکی از ورودیهای غربی خراسان رضوی است که بر اساس آمارهای رسمی خودروهای پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر رفت و آمد میکنند.
بیشتر بخوانید
او می افزاید: این مسیر دارای جادهای کم عرض و فاقد شانه آسفالت است که جوابگوی بار ترافیک خودروهای سنگین نیست و به بازنگری در طرح مهندسی راه، اصلاح هندسی، تعریض و مرمت آسفالت نیاز دارد.
رئیس پلیس راه سبزوار ادامه می دهد: سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ عامل اصلی تصادفات جادهای در محور سبزوار - بردسکن است و با وجود پایش مستمر و استقرار تیمهای پلیس راه در این مسیر، اما کاهش حوادث در این جاده منوط به کاهش تردد خودروهای سنگین و همچنین رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.
سرهنگ اسلامیتبار مهمترین دغدغه را در جاده سبزوار- بردسکن ارتقای سطح ایمنی آن ذکر و بیان می کند: بیشترین حوادث رانندگی این محور از ورودی سبزوار تا کیلومتر۱۰ در ساعات اوج ترافیک و کیلومتر ۲۵ تا ۵۵ بر اثر وجود پیچهای پی در پی رخ میدهد.
او تصریح می کند: به منظور کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی اصلاح پیچهای غیر استاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظها و ایمنی پلها از اقدامات کوتاه مدت است، اما راهکار دائمی آن ۲ بانده شدن این محور است که تحقق آن نیازمند نگاه ملی است.
۲۵ درصد ماموریتهای اورژانس سبزوار مربوط به حوادث ترافیکی سبزوار- بردسکن
از مجموع ۳۰ پایگاه اورژانس شهری و جادهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سه پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در مسیر جاده سبزوار- بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه میدهند تا در حد امکان از آمار تلفات جادهای در این مسیر کاسته شود.
عباس کافی مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سبزوار می گوید: طی سال گذشته این ۳۰ پایگاه اورژانس، هزار و ۴۴۶ ماموریت انجام دادهاند که ۲۵ درصد آن مربوط به حوادث جادهای و ترافیکی در محور سبزوار - بردسکن بوده است.
او می افزاید: کاهش حوادث در این محور سبب امدادرسانی مناسب به دیگر نقاط شهرستان سبزوار خواهد شد از این رو توجه به راهکارهای کاهش رخدادهای جادهای در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.
ایمنی جاده سبزوار بردسکن نیازمند ارتقای بیشتر
طول جاده سبزوار - بردسکن ۱۳۵ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد و ارتقای ایمنی آن نقش مهمی در کاهش حوادث جادهای خواهد داشت.
حسن عابدی پور رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار در این خصوص می گوید: با وجود برخی اقدامات ایمنی، این محور به دلیل حجم تردد بالا همچنان نیازمند ارتقای بیشتر است.
او می افزاید: از اقداماتی که لازم است در این محور انجام شود افزایش ایمنی، انجام عملیات روکش آسفالت، ارتقای کیفی و روشنایی مسیر به ویژه در محدوده گردنه البلاغ است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار ادامه می دهد: در سالهای گذشته به طور میانگین سالیانه چهار کیلومتر از طول این مسیر روکش آسفالت شده است همچنین طی سال گذشته خط کشی کامل مسیر انجام گرفته و در برخی نقاط پرحادثه خط کشی دوبل به منظور جلب توجه رانندگان و تاکید بر عدم سبقت اجرا شده است.
ایمن سازی پنج نقطه حادثه خیز
عابدی پور بیان می کند: در جاده سبزوار- بردسکن ۲ نقطه حادثه خیز تقاطع ششتمد و ثقیه شناسایی شده که عملیات ایمن سازی، تعریض، پارکینگ و روشنایی تقاطع ششتمد اجرا شده و اصلاح نقطه حادثه خیز ثقیه با نصب ۲۵۰ متر حفاظ دو موج و نیز تابلوهای آشکارسازی در دستور کار قرار دارد.
او تصریح می کند: همچنین در سه نقطه پرحادثه دیگر جاده سبزوار- بردسکن در مسیر روستاهای ابراهیم آباد، مهرنشانی و البلاغ نصب سرعتکاهها و فرایند آرام سازی انجام شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار تصریح می کند: اعتبارات راهداری شهرستان سبزوار به تنهایی پاسخگوی رفع نقایص این محور نیست و برطرف شدن مشکلات نیازمند همراهی دیگر دستگاههای متولی است.
عابدی پور اظهار می کند: نبود مجتمع خدماتی - رفاهی و جایگاههای عرضه سوخت یکی از چالشهای محور سبزوار- بردسکن و از عوامل بروز حادثه بوده که سال گذشته برطرف شده است.
او با اشاره به این که احداث مجتمعهای خدماتی - رفاهی بین راهی حوادث جادهای را به طور چشمگیری کاهش میدهد می افزاید: در همین راستا سه مجتمع خدماتی - رفاهی بین راهی در مسیر جاده سبزوار- بردسکن ساخته شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سبزوار ادامه می دهد: این مجتمعهای خدماتی - رفاهی بین راهی در فواصل ۲۰ و ۲۵ کیلومتری در مسیر رفت و برگشت و همچنین در مسافت ۷۵ کیلومتری سبزوار احداث شده که یکی از آنها سال گذشته افتتاح شد و ۲ مورد دیگر امسال به بهره برداری میرسد.
عابدی پور بیان می کند: برای ساخت این سه مجتمع خدماتی - رفاهی بین راهی که با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته حدود هزار میلیارد ریال هزینه شده که با فعالیت آنها زمینه برای استراحت و توقف رانندگان و مسافران در طول مسیر فراهم میشود که این موضوع در افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادف و حوادث جادهای موثر است.
چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن حوادث پرشمار را کاهش میدهد
لزوم چهاربانده شدن محور سبزوار- بردسکن، نخستین بار حدود ۶ سال پیش مطرح شد که از آن زمان تاکنون به طور جدی شکل عملیاتی پیدا نکرده است.
بهروز محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: جاده ترانزیتی سبزوار- بردسکن یکی از راههای ارتباطی پرتردد، حادثه خیز و موسوم به جاده مرگ است که چهار بانده شدن آن از مطالبات چند دههای مردم این منطقه است.
او می افزاید: در سالهای گذشته تصادفات مرگباری در جاده سبزوار- بردسکن به علت ترانزیتی بودن آن، وجود نقاط حادثهخیز، کم عرض بودن مسیر و تردد تریلر و خودروهای سنگین رخ داده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن که محوری ترانزیتی و مسیر ارتباطی جنوب به شمال کشور است به منظور کاهش آمار تصادفات و تامین سفرهای ایمن ضروری است.
محبی بیان می کند: از ۲ سال گذشته ردیفی اختصاصی برای چهار باند شدن جاده سبزوار- بردسکن گرفته شد، اما آغاز عملیات اجرایی این طرح مبالغ بیشتری را میطلبد و با اختصاص ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد ریال مشکلی حل نمیشود.
منبع؛ ایرنا
انتهای پیام//ف.ح