تعرض به حریم آثار تاریخی جرم است

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر با اشاره به تعرض به حریم قانونی قلعه ناصری گفت: هرگونه تعرض به حریم آثار تاریخی جرم است.

رحمان ریگی سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که قلعه ناصری ایرانشهر با آن روبروست تعرض به حریم قانونی آن است که در سال‌های اخیر شکل پررنگ‌تری به خود گرفته و سازه‌های اطراف آن هیچ سنخیتی با این بنای تاریخی ندارد.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایرانشهر افزود: تعیین حریم قانونی قلعه به شکل مدون و قانونمند ابلاغ شده و لازم الاجراست و رعایت آن از جمله مواردی است که برای کارشناسان جهانی مورد توجه بوده و ثبت جهانی قلعه ناصری ایرانشهر نیز منوط به بازگشایی این حریم خواهد بود، ضمن اینکه بازسازی و مرمت قلعه ناصری نیز سازوکاری دارد که شرایط فعلی به‌ویژه سازه‌های غیرقانونی ضلع شرقی بر آن تاثیر منفی گذاشته است‌.

او گفت: در چند سال اخیر کارهای خوبی در زمینه بازسازی قلعه ناصری صورت گرفته که با توجه به موقعیت این بنای تاریخی و کاربری سازه‌های داخلی باعث رونق فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

ریگی بیان کرد : فضای سبز دیواره جنوبی قلعه و سامانه آبیاری غرق آبی آن نیز تهدیدی برای این بنای عظیم است که هیچگونه سنخیت و هم خوانی با نوع سازه خشت و گلی آن ندارد و در این زمینه مکاتبات لازم با شهرداری ایرانشهر انجام شده است.

او  ادامه داد: همه این موارد با حضور فرماندار و با دعوت از شهردار ایرانشهر مورد بررسی قرار گرفت که پیگیری آن تا حصول نتیجه از سوی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایرانشهر ادامه خواهد داشت.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر از بازگشایی بازارچه فروش آثار صنایع‌دستی شهر ملی سوزن‌دوزی در داخل قلعه ناصری خبر داد و گفت: تلاش داریم تا با استفاده از ظرفیت صنعت‌گران و سوزن‌دوزان شهرستان هرچه سریع‌تر این بازارچه را در فضای داخل قلعه بازگشایی کنیم.

او ابراز امیدواری کرد: با رفع موانع و مشکلات قلعه ناصری زمینه قرارگیری این بنای تاریخی به عنوان بنای پایلوت ثبت جهانی و در نتیجه رونق گردشگری شهرستان فراهم آید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار