رئیس اداره حفاری شهرداری شیراز گفت: تا پایان سال ۹۹ جهت تقویت زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت درتمام مناطق شیراز مجوز حفاری بیش از ۹۰ کیلومتر صادر شد.

علی قربان صفرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی و سطح رضایتمندی شهروندان با تقویت شبکه اینترنت پرسرعت و توسعه بستر‌های فضای مجازی به ویژه در آستانه ورود کشور به پیک چهارم کرونا، بیان کرد: همکاری مخابرات با شهرداری به عنوان نهادی که در تعامل مستقیم با مردم است، پیش درآمد توسعه زیرساخت‌های شهر الکترونیک و حرکت به سوی شیراز هوشمند است.

او افزود: پیگیری عقد تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری و شرکت مخابرات پارسال و هدفگذاری برای ایجاد بستر لازم جهت ایجاد شبکه‌های هوشمند در سطح کلان شهر شیراز در سال گذشته، گامی بلند در این راستا بود که به گفته این مدیر شهری در حال رایزنی‌های نهایی است.

این متخصص امور شهری اظهار داشت: تا پایان سال ۹۹ جهت تقویت زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت درتمام مناطق شیراز بیش از ۹۰ کیلومتر مجوز حفاری صادر شد.

او با اشاره به اینکه استفاده از پلتفرم‌های فناورانه و ابزار‌های دیجیتال در شرایط کنونی در کنترل و مهار کرونا نیز کارآمد است تصریح کرد: کنترل تراکم اجتماعات انسانی در مکان‌های پر ریسک و اطلاع رسانی آنی دستورالعمل‌های بهداشتی به شهروندان در ایامی که کرونا همه چیز را تحت شعاع قرار داده، کنترل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مکان‌های عمومی، قرنطینه الکترونیکی افراد بیمار و نظارت بر افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا از جمله خدماتی است که شهر‌های هوشمند در بحبوحه جهانی شدن کرونا به مردم ارائه می‌دهند.

این مدیرشهری همچنین گفت: در مورد حرکت شهر شیراز به سمت هوشمندسازی نمی‌توان به یک نسخه واحد قائل بود و باید در کنار مدرنیزاسیون و توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری، به توسعه نرم افزاری، فرهنگی، رفتاری و مدنی و به ویژه مشارکت پذیری از شهروندان در اداره شهر پرداخت.

صفرزاده افزود: باید تلفیقی از ذائقه و خواست مردمی را با نظرات آتیه نگرانه کارشناسان، جامعه شناسان، برنامه ریزان و نخبگان شهری برای توسعه شهر معیار قرار داد و به عنوان مثال در کنار نهضت آسفالت که لازمه و ضرورت رفت و آمد ایمنِ سواره و پیاده در شهر بوده و در جای خود بسیار ضروری است توسعه حمل و نقل هوشمند نیز در دستور کار قرار بگیرد.

او، راه اندازی سامانه‌های هوشمند راهنمای سفر را در مسیر مدیریت رفتاری و مشاوره به شهروندان و مسافران، بهینه سازی رفت و آمد و سفر، مدیریت سوخت، کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا و تصادفات، ضروری ارزیابی کرد و افزود: دنیا اکنون به کمک هوش مصنوعی تمام مشکلات سخت افزاری اشاره شده را مدیریت می‌کند.

پایش آلودگی هوا، پیش بینی مخاطرات و موقعیت‌های اضطراری و شبیه‌سازی آن جهت مدیریت بحران و کمک به ارتقای سطح کیفی زندگی مردم از دیگر مواردی بود که به گفته صفرزاده، بسیاری از کشور‌های دنیا به کمک اینترنت اشیا و فناوری‌های مدرن و هوش مصنوعی به سمت آن پیش رفته و منافاتی نیز با احیای بافت تاریخی شیراز ندارد.

به گفته او، در خدمت عموم قراردادن فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و پی‌ریزی ساختارالکترونیکی برای خدمات عمومی درنهادهایی، چون شهرداری، مراکز اداری و درمانی که چند سالی است در شیراز آغاز شده اگر اصولی پیش برود نوید روز‌های خوبی را به شهروندان شیرازی می‌دهد.

صفرزاده دسترسی همه شهروندان به وای فای و اینترنت پرسرعت برای دریافت سریع اطلاعات را حق شهروندان و لازمه حرکت در مسیر اهداف فوق تلقی کرد و ابراز امیدواری کرد این گام‌ها سبب افزایش بهره وری و ارتقاءکیفی سطح زندگی مردم شیراز شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.