به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، جلیل بالایی سرپرست مدیریت بحران استان گفت : تجارب و درس آموزههای بحرانها سخت و گران به دست میآید و زلزله کرمانشاه و سیل ۹۸ که منجر به به ایجاد بار مالی بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان برای دولت شد تجارب بزرگی را در جغرافیای ۱۵ هزار کیلومتر استان در اختیار ما گذاشت که در آن نقش مدیریت میدانی و مردم مدار استاندار محترم کرمانشاه در آن برجسته بود.
او برخی از برنامههای اجرا شده در زمان زلزله را همچون انجام ۱۰۰۰ سورت پروازی برای انتقال و جابجایی ۸۲۱۷ نفر مجروح (که خوشبختانه یک نفر در حین انتقال فوت نکرد)، تجربه نصب حدود ۲۰ هزار کانکس برای اسکان موقت، ساخت و مرمت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی، خدماتی و کشاورزی و نیز احداث بیش از ۱۲۰۰ کلاس درس و تجربه امهال چند هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۲۴۴۲ میلیارد تومان را عنوان کرد و گفت : این موارد موضوعاتی هستند که ضرورت ایجاد یک مرکز پژوهشی و مستند نگاری که بصورت مدام و مستمر به تحقیق و پژوهش و آسیب شناسی و مستندسازی بپردازد مورد نیاز میباشد و همچنین تسریع در تصویب آیین نامه اجرایی بند ۶ قانون تسریع در امهال بدهی خسارت دیدگان را خواستار میباشیم.
بالایی افزود: شهرهای نفت خیز، دارای مراکز پتروشیمی و نیز در مسیر ترانزیت داخل و خارج قویا در معرض تهدید حوادث جاده ای، آتش سوزی و انفجار هستند و هیچ متولی و امکاناتی برای اطفائ حریق، امداد و نجات به ویژه در محدوده شهرها و روستاها و مناطق مسکونی و پایانههای مرزی و بازارچهها در کشور وجود ندارد لذا تقاضا دارد این مهم مورد توجه قرار گیرد و برای آن چاره اندیشی شود.
او افزود: متاسفانه اعتبارات و هزینهها در بخش کاهش مخاطرات، توانمندسازی روحی، روانی و معیشتی، افزایش تاب آوری و نیز پیشگیری قرار ندارد لذا پیشنهاد میشود بخشی از اعتبارات بازسازی به سمت بازتوانی فردی، اقتصادی و اجتماعی تحت نظر و مدیریت سازمان مدیریت بحران هدایت و اختصاص یابد.
سرپرست مدیریت بحران استان ادامه داد: علیرغم پیگیریها و اظهار نظرهای متفاوت هنوز موضوع مدیریت حریم و بستر رودخانهها در داخل و خارج شهرها و روستاها تعیین تکلیف نشده و کماکان سیلابها مسئله ساز هستند لذا پیشنهاد میشود ضوابط و مقررات تبیین و تفکیک وظایف وزارت نیرو، شهرداریها و دهیاریها که در آن متولی مراقبت، حفظ حریم و بستر، آزاد سازی، ساماندهی و لایروبی و نگهداری میباشند تصویب و ابلاغ گردد.
بالایی گفت: هر چند به لطف خدا و تلاشهای سالهای اخیر مسیر خوبی در مدیریت بحران کشور ایجاد شده است، اما با توجه به وظایف متعدد و بسیار زیاد مدیریت بحران در سوانح و بحرانهای مختلف نیاز کشور به یک سازمان متناسب و چابک از حیث ساختار، سازمان، تجهیزات و اختیارات اصلی اجتناب ناپذیراست که عموما مشمول اصل استمرار و وقفه ناپذیری در ارایه خدمت بوده لذا پیشنهاد میشود مدیر کل بحران بعنوان قائم مقام و جانشین ستاد بحران استان تعیین و معرفی گردد.
او گفت: موضوع حفظ اعتماد مردم به دستگاههای متولی جمع آموری کمکها و توزیع به سامان آن و نیز تعیین متولی نظارت بر عملکرد خیرین و... بسیار مهم و بعنوان یک مسئله در بحرانها که باید مشخص و روشن شود مورد تقاضا و پیشنهاد است .
انتهای پیام/د