پرواز مرغ از سفره‌های مردم !

کمبود مرغ در خراسان رضوی به عنوان استان تولیدکننده این ماده پروتئینی موضوعی تامل برانگیز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، التهاب و کمبود گوشت مرغ در خراسان رضوی که قطب تولید و صدور این ماده پروتئینی است در حالی همچنان ادامه دارد که قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ از ۲۰۴ هزار ریال به ۲۴۹ هزار ریال افزایش یافته است. گویی افزایش قیمت نیز تاثیر خود را بر آرامش بازار این کالای اساسی برجای نگذاشته و هنوز هم صف‌های طولانی برای تهیه آن وجود دارد.

باید توجه داشت که مرغ گوشتی در کنار محصولاتی همچون تخم مرغ و گوشت قرمز از مواد مهم غذایی و در ارتباط مستقیم با امنیت غذایی است که شاخصی مهم در توسعه پایدار محسوب می‌شود و عدم مدیریت وضعیت موجود تولید، تامین و توزیع مرغ در بازار، سایر اقلام و کالا‌های اساسی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

چالش تامین نهاده‌های دامی که چندی پیش موجب تاثیر منفی در تولید و قیمت‌گذاری گوشت مرغ شده بود با تامین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های مورد نیاز این بخش از ابتدای آذر ماه پارسال رفع شد و پس از حل این مشکل، خالی بودن بازار از مرغ گوشتی در شرایطی رقم می‌خورد که گوشت قطعه بندی شده مرغ در قالب فروش غیرمجاز و با قیمت‌های گزاف در بازار موجود است و تمامی رستوران‌ها و هتل‌های خراسان رضوی نیز انواع غذا‌های آماده شده با گوشت مرغ را در لیست غذای خود دارند.

قیمت اغلب اقلام و کالا‌های مصرفی در خراسان رضوی در حوزه کشاورزی و مواد پروتئینی به دلیل کنترل و مدیریت مطلوب همیشه کمتر از میانگین کشوری بوده است و همین امر بخصوص در زمینه اقلام پروتئینی مانند مرغ موجب شده برخی تولیدکنندگان با استفاده از امکانات تولید در خراسان رضوی، محصول نهایی خود را با هدف کسب سود بیشتر از استان خارج کنند.

استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی دارای هزار و ۴۰۰ واحد تولیدکننده مرغ گوشتی با ظرفیت تولید ۲۶ میلیون قطعه در هر دوره است و روزانه ۴۲۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی مصرف می‌شود.

مرغ هایی که تا قبل از افزایش قیمت  نبود

مجید جعفری معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه با افزایش قیمت مصوب گوشت مرغ به ۲۴۹ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم، دیگر نباید بهانه‌ای برای کمبود این کالا در بازار باشد، گفت: اعمال قیمت جدید گوشت مرغ از ۱۵ فروردین ماه جاری در استان آغاز شده و با توجه به اعلام ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار، باید با قوت جلو این اقدام گرفته شده و با کشتارگاه‌های متخلف در این زمینه به شدت برخورد شود.

او افزود: با توجه به اینکه کمبود گوشت مرغ در بازار حدود ۲ ماه به طول انجامیده است، اکنون با افزایش قیمت مصوب، دیگر دلیلی برای خروج مرغ از شبکه و مسائل دیگر نباید وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید


معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی دو روز تا طبیعی‌تر شدن بازار و بازگشت آن به حالت عادی زمان نیاز است، ادامه داد: با تشکیل جلسه تنظیم بازار و شیوه نامه‌های اعلامی، بازار به زودی خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد.

جعفری بیان کرد: در هفته جاری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ آماده کشتار داریم که حتی در صورت در نظر گرفتن درصدی از تلفات و با احتساب ۲ کیلوگرم وزن هر مرغ، در مجموع چهار هزار تن گوشت مرغ باید این هفته در استان تولید شود.

او تصریح کرد: روزانه دست کم ۵۵۰ تن گوشت مرغ کشتار و وارد بازار می‌شود که با توجه به اینکه میزان مصرف آن در استان بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ تن در روز است نباید مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: در هفته‌های گذشته اتفاقات تلخی در حوزه بازار و توزیع مرغ رخ داد که با افزایش قیمت مصوب آن باید برطرف شود.

جعفری اظهار کرد: هم اکنون در اکثر شهرستان‌های استان گوشت مرغ به وفور وجود دارد، زیرا عمده مرغ مورد نیاز استان در شهرستان‌ها تولید شده و حتی مرغ مورد نیاز مشهد نیز از شهرستان‌ها تامین می‌شود.

وعده بهبود بازار تا پایان هفته

علی غفوری مقدم سخنگو و دبیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی گفت: وضعیت بازار مرغ و تسهیل توزیع آن حداکثر تا پایان این هفته در استان و شهر مشهد بهبود پیدا می کند.

او افزود: با توجه به عملیاتی شدن قیمت جدید مرغ در استان انتظار می‌رود با توجه به کشتار مرغ به میزان لازم شاهد بهبود اوضاع بازار و عرضه مناسب آن به میزان نیاز در ۲ تا سه روز آینده باشیم.

 سخنگو و دبیر کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی ادامه داد: تامین گوشت مرغ در استان در حال سرعت گرفتن است و انتظار داریم طی یک روند کوتاه مدت و در نهایت تا پایان هفته  بازار این کالای اساسی به حالت طبیعی بازگردد.

غفوری مقدم بیان کرد: هم اکنون صف‌های مرغ در خراسان رضوی و به خصوص در مشهد رو به کاهش است، اما باید توجه داشت با توجه به اینکه درآستانه ماه مبارک رمضان هستیم و مردم در حال تامین و تهیه بخشی از نیاز خود برای این ماه مبارک هستند هنوز تقاضا زیاد است لذا تلاش می‌کنیم مقدار گوشت مرغ ورودی به بازار را افزایش داده و واحد‌های صنفی بیشتری را در شبکه توزیع آن قرار دهیم.

تامین مرغ در خراسان رضوی بیش از نیاز است

محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر میزان مصرف مرغ در این استان بیش از ۴۰۰ تن است در حالی که بسیار بیشتر از این میزان در استان تولید و کشتار می‌شود.

او افزود: با تشکیل کمیته استانی قرارگاه ساماندهی مرغ نیز تصمیمات مشخص و موثری از جمله ممنوعیت قطعه‌بندی مرغ گرفته شده که امیدواریم با توجه به مطلوبیت تامین، در حوزه توزیع نیز شاهد رفع مشکل باشیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در این کمیته که به ریاست معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی برگزار می‌شود تمام تلاش‌ها بر این است که بتوانیم بازار را به حالت عادی برسانیم.

اورانی بیان کرد:مسئولیت تامین مرغ و گوشت مرغ از مرغداری تا خروجی کشتارگاه با سازمان جهاد کشاورزی است و از آن به بعد بر عهده حوزه توزیع با مدیریت سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار