به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین رونمایی از نخستین نمونه قطار ملی مترو با حضور ویدیو کنفرانسی ریاست جمهور، محمد علیخانی، شهربانو امانی و سید محمود میر لوحی از اعضای شورای شهر تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور؛ انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران؛ مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ علی امام مدیر، عامل شرکت مترو و دیگر مدیران شهرداری تهران در شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.
محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان این مراسم گفت: کلید این موضوع با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون عمران و با پیشنهاد با مهندس نعیمی پور و با طرح تشکیل شرکت متران زده شد، که با این طرح موافقت و مجوزهای لازم از سوی شورای شهر صادر شد.
علیخانی افزود: خوشبختانه این تلاشها و زحمات به ثمر نشست و امروز مشاهده میکنیم که کار بزرگی صورت گرفته و اولین نمونه قطار ساخت داخل رونمایی شد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: ما امیدواریم که این اقدام آغاز راهی باشد برای تولید انبوه قطارها و واگنهای تولید داخل وخوشبختانه با قرادادی که منعقد شده در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۵ واگن ملی تولید و به ناوگان مترو تهران اضافه خواهد شد.
علیخانی افزود: با توجه به نیازهایی که هم مترو تهران و سایر شهرها دارد میتوان دور نمای روشنی برای تولید قطار ملی تصور کرد و این اقدام یک اقدام زیربنایی بود و صد البته از وابستگیهایی که در گذشته داشتیم و خرید این واگنها از خارج صورت میگرفت نیز خواهد کاست.
علیخانی با بیان اینکه ۸۰ درصد قطعات این قطارها در داخل تولید میشود گفت: با ادامه این روند میتوانیم در آیندهای نزدیک با تولید انبوه این قطارها برای شهرداری درآمدی پایدار ایجاد کنیم و امیدواریم این روند با سرعت و قدرت هر چه بیشتر استمرار و امتداد یابد.
شهردار تهران: دولت تعهدات خود برای ساخت تجهیزات داخلی مترو را پرداخت کند
در این مراسم همچنین پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: در ۱۰ کلانشهر کشور برای کمتر از ۱۰سال آینده به ۵ هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره وری سیستم زیرساخت مترو را به حداکثر تاثیرگذاری برسانیم.
او ادامه داد: یکی از پروژههای مدرن که هدفش کاهش آلودگی و ترافیک است توسعه حمل و نقل عمومی و مترو است. در تهران بزرگترین پروژه مترو اجرا و با خطوط ریلی به طول ۲۴۶.۸ کیلومتر و ۱۴۱ ایستگاه تکمیل شده و هم اکنون در حال بهره برداری است.
حناچی افزود: طبق ماده ۵ برنامه ششم توسعه باید ۲ هزار واگن برای متروها در کلانشهرها تامین شود.
شهردار تهران در ادامه گفت: ارتقای بومی سازی ساخت قطار مترو، از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد، تکمیل دانش ساخت و طراحی تجهیزات و رفع انحصار و وابستگی مطلق و استفاده از حداکثر توان ظرفیت داخلی از اهداف ساخت یک رام قطار مترو بود. این طرح یکی از سریعترین پروژههای طراحی بود که انجام شد.
او افزود: با فعال شدن خط تولید قطار ملی، ۵ هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم پایدار به وجود میآید، ضمن این که ساخت قطار ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت.
شهردار تهران در پایان از رییس جمهور خواست دولت تعهدات خود در ساخت را اجرایی کند و گفت: نهادینه شدن فناوریها در قالب تشکیل یک شرکت پیمانکاری عمومی دانش بنیان و ثبت سفارش ساخت ۴۲۰ واگن با شرکت واگن سازی تهران و تبدیل تعهدات دولت در تامین ۲ هزار دستگاه از فاینانس خارجی به تسهیلات وام ریالی با مساعدت سیستم بانکی درخواست ما است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور: مشارکت ۱۸ شرکت دانش بنیان در ساخت یک رام قطار ملی
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم گفت: امروز شرکتهای دانش بنیانی را داریم که خودشان با منابع داخلی شرکت، کارآفرینی میکنند و باعث توسعه تکنولوژی میشوند.
وی ضمن اشاره به ساخت یک رام قطار ملی، گفت: طرح کلان ساخت قطار ملی، یک پروژه ۱۸ ماهه بسیار سنگین بود که اجرا و انجام شد. امروز هفت دستگاه واگن برابر با یک رام قطار روی ریل آمده و تست گرم آن انجام شده است.
سورنا ستاری در ادامه اضافه کرد: ۱۸ شرکت دانش بنیان و سه مجموعه بزرگ نظیر جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی تهران در طراحی، ساخت قطعات، تکنولوژی و ... درگیر بودهاند. طراحی قطار و بدنه کاملا توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است. آیین رونمایی از نخستین نمونه قطار ملی مترو با حضور ویدیو کنفرانسی ریاست جمهور، محمد علیخانی، شهربانو امانی و سید محمود میر لوحی از اعضای شورای شهر تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور؛ انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران؛ مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ علی امام مدیر، عامل شرکت مترو و دیگر مدیران شهرداری تهران در شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.
محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان این مراسم گفت: کلید این موضوع با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون عمران و با پیشنهاد با مهندس نعیمی پور و با طرح تشکیل شرکت متران زده شد، که با این طرح موافقت و مجوزهای لازم از سوی شورای شهر صادر شد.
علیخانی افزود: خوشبختانه این تلاش ها و زحمات به ثمر نشست و امروز مشاهده می کنیم که کار بزرگی صورت گرفته و اولین نمونه قطار ساخت داخل رونمایی شد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: ما امیدواریم که این اقدام آغاز راهی باشد برای تولید انبوه قطار ها و واگن های تولید داخل وخوشبختانه با قرادادی که منعقد شده در سال 1400 بالغ بر 105 واگن ملی تولید و به ناوگان مترو تهران اضافه خواهد شد.
علیخانی افزود: با توجه به نیاز هایی که هم مترو تهران و سایر شهر ها دارد می توان دور نمای روشنی برای تولید قطار ملی تصور کرد و این اقدام یک اقدام زیربنایی بود و صد البته از وابستگی هایی که در گذشته داشتیم و خرید این واگن ها از خارج صورت می گرفت نیز خواهد کاست.
علیخانی با بیان اینکه 80 درصد قطعات این قطار ها در داخل تولید می شود گفت: با ادامه این روند می توانیم در آینده ای نزدیک با تولید انبوه این قطار ها برای شهرداری درآمدی پایدار ایجاد کنیم و امیدواریم این روند با سرعت و قدرت هر چه بیشتر استمرار و امتداد یابد.
شهردار تهران : دولت تعهدات خود برای ساخت تجهیزات داخلی مترو را پرداخت کند
در این مراسم همچنین پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: در ۱۰ کلانشهر کشور برای کمتر از ۱۰سال آینده به ۵ هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره وری سیستم زیرساخت مترو را به حداکثر تاثیرگذاری برسانیم.
او ادامه داد: یکی از پروژه های مدرن که هدفش کاهش آلودگی و ترافیک است توسعه حمل و نقل عمومی و مترو است. در تهران بزرگترین پروژه مترو اجرا و با خطوط ریلی به طول ۲۴۶.۸ کیلومتر و ۱۴۱ ایستگاه تکمیل شده و هم اکنون در حال بهره برداری است.
حناچی افزود: طبق ماده ۵ برنامه ششم توسعه باید ۲ هزار واگن برای متروها در کلانشهرها تامین شود.
شهردار تهران در ادامه گفت: ارتقای بومی سازی ساخت قطار مترو، از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد، تکمیل دانش ساخت و طراحی تجهیزات و رفع انحصار و وابستگی مطلق و استفاده از حداکثر توان ظرفیت داخلی از اهداف ساخت یک رام قطار مترو بود . این طرح یکی از سریع ترین پروژه های طراحی بود که انجام شد.
او افزود: با فعال شدن خط تولید قطار ملی، ۵ هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم پایدار به وجود می آید، ضمن این که ساخت قطار ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت.
شهردار تهران در پایان از رییس جمهور خواست دولت تعهدات خود در ساخت را اجرایی کند و گفت: نهادینه شدن فناوری ها در قالب تشکیل یک شرکت پیمانکاری عمومی دانش بنیان و ثبت سفارش ساخت ۴۲۰ واگن با شرکت واگن سازی تهران و تبدیل تعهدات دولت در تامین ۲ هزار دستگاه از فاینانس خارجی به تسهیلات وام ریالی با مساعدت سیستم بانکی درخواست ما است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور: مشارکت ۱۸ شرکت دانش بنیان در ساخت یک رام قطار ملی
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم گفت: امروز شرکتهای دانش بنیانی را داریم که خودشان با منابع داخلی شرکت، کارآفرینی میکنند و باعث توسعه تکنولوژی میشوند.
وی ضمن اشاره به ساخت یک رام قطار ملی، گفت: طرح کلان ساخت قطار ملی، یک پروژه ۱۸ ماهه بسیار سنگین بود که اجرا و انجام شد. امروز هفت دستگاه واگن برابر با یک رام قطار روی ریل آمده و تست گرم آن انجام شده است.
سورنا ستاری در ادامه اضافه کرد: ۱۸ شرکت دانش بنیان و سه مجموعه بزرگ نظیر جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی تهران در طراحی، ساخت قطعات، تکنولوژی و ... درگیر بودهاند. طراحی قطار و بدنه کاملا توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است.
انتهای پیام/