توسعه فرهنگ در مسجد نصیرالملک به عنوان تصویر گردشگری ایران

مدیر مسجد نصیرالملک شیراز بر توسعه فرهنگ در مسجد نصیرالملک به عنوان تصویر گردشگری ایران تاکید کرد.

حجت‌الاسلام مجتبی خوشرنگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در ارتباط با توسعه گردشگری فرهنگی و مذهبی، مطرح کرد: مسجد نصیرالملک اثری شاخص در شهر شیراز است که با کاربری انجام امور دینی ساخته شده است و اکنون با ویژگی‌های مثال زدنی که دارد فرصتی را نسبت به جذب مخاطب و تأثیرگذاری در رابطه با جنبه‌های مختلف فرهنگی اعم از مذهبی و هنری و سایر ابعاد زندگی در اختیار می‌گذارد.

او افزود: جایگاه فعلی این مسجد تاریخی به دلیل مقدس بودن، تاریخ ارزشمند، هنرنمایی استادکاران عرصه‌های مختلف و معماری باشکوهی که دارد شرایطی را در زمینه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام خوشرنگ معتقد است: در طول سال، گردشگران مختلفی از سراسر نقاط ایران و همچنین خارج از کشور در این مکان بازدید می‌کنند و این در حالی است که ما آن گونه که شایسته است باید به صورت مداوم برنامه‌هایی متناسب با مسجد و امامزاده سیدالحرمین برای بازدیدکنندگان و زائران ارائه کنیم.

مدیر مسجد نصیرالملک شیراز با تاکید به مناسبت‌ها و اقشار مختلف بازدید کننده به اثر منحصربفرد، بیان کرد: در برنامه ریزی‌های فرهنگی ما می‌توانیم برنامه‌های متناسب با مناسبت‌های مختلف مربوط به آیین‌های دینی و ملی در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم جوامع گوناگون را در سنین مختلف، جذب و اهداف فرهنگی خود را تبیین و تاثیرگذار باشیم.

او گفت: باید همواره نگاه متفاوتی به موضوعات فرهنگی داشته باشیم و این قطعا با تکیه بر اندیشه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فکری جوانان به عنوان اقشار بیدار و موثر در جامعه، ممکن خواهد بود و ما در این راستا تاکید ویژه‌ای خواهیم داشت.

سعید زحمت کشان، فعال میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اقدامات خلاقانه در توسعه گردشگری، افزود: مسجد نصیرالملک به عنوان یکی از عالی رتبه‌ترین آثار فرهنگی ایران که در سطح جهانی بخشی از تصویر گردشگری این مرز و بوم را به جهانیان شناسانده است با اهمیت دادن از همه مولفه‌های لازم نسبت به آن می‌تواند تبدیل به الگویی برای مدیریت صنعت گردشگری، مطرح شود.

او بر این باور است: در موضوع مدیریت، آن چیز که اهمیت پیدا می‌کند؛ داشتن نگاه توسعه‌ای و تفکری خلاق در پیشبرد اهداف است که مسجد نصیرالملک به عنوان یک ظرفیت مطرح در صنعت گردشگری، فرصت‌هایی را صادر کردن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی به مخاطبان عام و خاص فراهم کرده است.

این کارشناس معماری گفت: هر بستری با استعداد‌هایی که در موضوع توسعه دارد باید شرایط لازم اقدامات مناسب را ایجاد کند که این مسجد تاریخی، به دلیل ارزش‌های منحصربفرد معماری که مبتنی بر عمق اندیشه معماران، سازندگان و بانیان بنا دارد گام‌هایی را برای ثروت آفرینی به ویژه در موضوعات فرهنگی اجتماعی تعریف کرده است که پیمایش آن قطعا با طرح و برنامه‌های هدفمند، محقق خواهد شد.

زحمت کشان بیان کرد: مسجد نصیرالملک نیز مکانی خاص به جهت تبدیل به الگوی مدیریتی در صنعت گردشگری و تعمیم آن به دیگر جاذبه‌ها است.

او گفت: لازم است برای گردشگرانی که در جاذبه‌ها حضور پیدا می‌کنند برنامه‌هایی با اولویت فرهنگی اجتماعی تهیه شود تا بهره برداری تعریف شده‌ای را از بازدیدهایشان داشته باشند و مسجد نصیرالملک شیراز به عنوان تصویر ایران در صنعت گردشگری قطعا باید در این زمینه پیشگام باشد.

این فعال میراث‌فرهنگی و گردشگری با تاکید بر مدیریت صنعت گردشگری در هر یک از بنا‌های فرهنگی، گفت: اداره کردن یک اثر فرهنگی قطعا بدون تدبیر و برنامه‌های مدت دار قابل نتیجه گیری مطلوب نخواهد بود و این مهم، نیازمند خلاقیت در تصمیمات و توجه همزمان به مولفه‌های اثرگذاری، چون تامین و یا ایجاد نیاز‌ها و خواسته‌های گردشگران است تا بشود ره‌آورد و ارزیابی قابل قبولی در موضوع مورد گفتگو، ارائه کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار