گرانی و کمبود نهاده‌های دامی، مجتمع‌های دامداری خراسان جنوبی را در آستانه تعطیلی قرار داده؛ معضلی بزرگ که تولیدکنندگان را مجبور به فروش گاو‌ها و تعدیل نیرو‌ها کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ماههاست دامداران و فعالان این حوزه از کمبود علوفه و گرانی آن رنج می‌برند، دغدغه خوراک دام و لاغر شدن گاو‌ها و گوسفندان می‌رود تا دامداری‌ها و مجتمع‌های بزرگ را به ورشکستگی بکشاند.

فروش گاو و کشتار آن، پای دلالان را نیز به بازار آشفته دام باز و مشکلات دامداران را چندین برابر کرده است.

مشکلاتی که اگر چاره‌ای اساسی برای درمان آن‌ها نشود، دامداران به ناچار شغل و دامداری را کنار می‌گذارند و بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

مجتمع صنعتی دامداری موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی یکی از چندین مجتمعی است که به علت کمبود و گرانی نهاده دامی در تولید با مشکلاتی روبرو است.

دام‌ها گرسنه، دامداران ورشکسته / صنعت دامپروری در دام گرانی و کمبود علوفه

این مجتمع اواخر سال ۱۳۸۳ در ۶ کیلومتری شمال غربی شهر طبس در کنار روستای همت آباد تاسیس و به بهره برداری رسید و نژاد گاو هلندی هولشتاین که بالاترین میزان تولید شیر جهان را دارد، به اینجا آورده شد.

هر گاو هولشتاین هم وزن یک گوسفند شیر می‌دهد

یکی از دامداران مجتمع گاوداری طبس به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: هر دام سنگین در این مجتمع روزانه ۴۰ کیلوگرم (هم وزن یک گوسفند) شیر تولید می‌کند.

مسئول مجتمع دامداری هم بیان می‌کند: در این مجتمع ۳۰۰ رأسی، سالانه هزار و ۲۵۰ تن شیر، ۳۰ تن گوشت قرمز و دو هزار متر مکعب کود دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

کمبود علوفه، ۸ کیلو تولید شیر هر گاو را در روز کم کرد

مجتمع صنعتی دامداری موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی هم اکنون به دلیل کمبود و گرانی نهاده‌های دامی با مشکل مواجه است.

احمد زاده مسئول این مجتمع صنعتی به خبرنگار ما می‌گوید: بزرگترین مشکل این دامداری و دیگر دامداری ها، کافی نبودن نهاده‌های دامی است؛ مشکلی بزرگ که باعث کاهش چشمگیر تولید شیر می‌شود.

او به مشقت‌های تأمین علوفه اشاره و بیان می‌کند: امروز در این واحد، کنجاله سویا وجود ندارد و مشکل تأمین نهاده‌های دامی باعث کاهش تولید ۸ کیلو گرم شیر از هر گاو می‌شود که ضرر خیلی بزرگی به این مجتمع دامداری است.

دام‌ها گرسنه، دامداران ورشکسته / صنعت دامپروری در دام گرانی و کمبود علوفه

احمد زاده تصریح می‌کند: دولت نهاده‌های دامی را به صورت قطره چکانی توزیع می‌کند و مجبوریم نهاده‌ها را به صورت آزاد و هر کیلو کنسانتره را با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنیم.

مسئول مجتمع گاو داری موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی ضرر دامداری‌ها را سنگین می‌داند و می‌گوید: هر کیلوگرم شیر تولیدی این مجتمع ۳ هزار ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد، که با توجه به گرانی علوفه، روزانه در هر کیلوگرم شیر ۳ هزار تومان ضرر می‌کنیم.

گاو‌ها را مجبورم یکی یکی بفروشم!

کمیابی علوفه و گران شدن آن حتی دامداری‌های کوچک خراسان جنوبی را با خطر تعطیلی روبرو کرده است؛ دامداران در این شرایط سخت دو راه بیشتر ندارند؛ یا مجبورند تلف شدن دام هایشان را به نظاره بنشینند، یا هم آن‌ها را به قیمت ناچیزی به دلالان بفروشند.

یعقوبی از دامداران محلی طبس با گلایه از مسئولان جهاد کشاورزی می‌گوید: با گران شدن علوفه، پرورش دام دیگر برای مان مقرون به صرفه نیست، کنسانتره را باید کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان بخریم در حالی که شیر را از ما کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان‌می‌خرند.

دام‌ها گرسنه، دامداران ورشکسته / صنعت دامپروری در دام گرانی و کمبود علوفه

تلخ‌ترین قسمت ماجرا زمانی است که دامدار به علت ناتوانی در خرید علوفه، مجبور می‌شود دام هایش را به قیمت ناچیزی بفروشد، آنهم دام‌هایی که آن‌ها را با خون و دل بزرگ کرده و حالا سرمایه اش را بر باد رفته می‌بیند.

او افزود: از زمانی که علوفه گران شده مجبور شده ام ۱۰ رأس گاو را بفروشم تا حداقل از گرسنگی نمیرند و زنده بمانند!

یعقوبی ادامه می‌دهد: واحد دامداری ام را به ناچار با ۵ کارگر سرپا نگه داشته ام و اکنون نیز توان پرداخت حقوق و بیمه کارگر‌ها را ندارم؛ اگر وضعیت به همین صورت پیش برود مجبورمی شوم تا ماه‌های آینده همه گاو‌ها ر بفروشم و کارگران را به ناچار راهی خانه کنم.


بیشتر بخوانید


روزگار پرورش دام در روستا‌های مرزی خراسان جنوبی نیز بهتر از طبس نیست، دامداران روستای بارنجگان شهرستان زیرکوه نیز با کمبود علوفه و آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدی از دامداران این منطقه که پرورش دهنده گوسفند است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: با توجه به اینکه امسال بارانی نباریده، علوفه‌ای هم در صحرا پیدا نمی‌شود و  با این وضعیت بداقتصادی توان خرید جو ۷ هزار تومانی و کاه ۴ هزار تومانی را نداریم.

کاهش تولید و تعطیلی، بیخ گوش دامداری هاست، باید فکری کرد

آشفته بازار نهاده‌های دامی نزدیک به ۷ ماه است که دامداران را گرفتار و آن‌ها را مجبور کرده است نهاده‌های دامی شان را بیش از سه برابر قیمت از بازار آزاد تأمین کنند.

دام‌ها گرسنه، دامداران ورشکسته / صنعت دامپروری در دام گرانی و کمبود علوفه

جو، ذرت و سویا نیز که به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شوند، چند ماهی است به صورت قطره چکانی به دست دامدار می‌رسد؛ خوراکی که کفاف یک روز دام‌ها را نمی‌کند.

غم انگیزتر اینکه ادامه خشکسالی، امسال نیز شرایط را برای دامداران خراسان جنوبی سخت‌تر از گذشته کرده و اگر مسئولان فکری برای تأمین به اندازه علوفه دام‌ها نکنند، تولید کنندگان دامداری‌ها را رها خواهند کرد و شرایط بحرانی‌تر خواهد شد.

دامداران انتظار دارند مسئولان حداقل به وعده‌های داده شده عمل کنند و نگذارند تا تولیدات دامی کشور آسیبی جدی ببینند، نهاده‌ها اگر کافی باشند و به موقع توزیع شوند آنوقت دامدار هم دلگرم به تولید بیشتر و تأمین نیاز بازار خواهد بود.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Hiro
۰۱:۱۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاه کیلوی 6هزار هست .جو کیلوی 12/13هزار
سالیانه یک گوسفند که خیلی کم هم علوفه بهش بدی
2/500خرجش هست.
و مهم تر یک راس گوسفند کمتر از دو ملیون پولشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۱ تير ۱۴۰۰
دقیقا باید مشکلمونو به کی بگیم چرا هیچ کس بفکر دامدارای بدبخت نیست بخدا گوسفندا تا چند ماه دیگه همشون از گرسنگی میمیرن چرا کسی بفکر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
بز حاضر،دزد حاضر!مجلس و قوه قضاییه برن و بگیرنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
مشکل صدا و سیما هم هست برای گرانی گوشت صد بار گزارش تهیه میکنن ولی برای ورشکست شدن دامدار و کشاورز خیلی کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
زنگ خطر برای دامداران ب صدا در اومده کسی هم نیست به فکری تدبیری بکند چرا اینقدر ول کردند که حالا به اینجا برسه که دام های زبان بسته گرسنگی بکشن و بمیرن بخدا گناه داره این دام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
چه فایده مسئولین ب فکر دامدار نیستند اگر بودند که وضعیت دامدار و کشاورز این نبود اقا صدا عشایر و دامداران و کشاورزان کی میشنوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
حالا که مجبورن میدن 130 وای به حال وقتی مجبور نبا‌شن لابد اون موقع میدن 230
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۱۵:۴۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
گندم که خیلی ارزانه دولت نرخشو زده ۴۰۰۰ تومان به جای علوفه گندم بدین دامها خیلی ارزونتر در میاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
فکر کردی من کشاورز گندم میکارم که بدن گاوها بخورن یا فکر کردی گاو فقط جو وگندم میخوره هر چقدر پول جو وگندم بدی باید پول کاه بدی
بیخیال عمو اینها روزها خوش ماست هنوز. تا زمانی که هر کس بفکر جیب خودش باشه
بیست سال پیش دهات کشاورزی و دامداری را بوسیدم گذاشتم دهات و اومدم تهران الان وضع مالیم خیلی خوبه
من به یک زندگی ساده راضی بودم نگذاشتن
France
محمد
۱۵:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
ای کاش این فرمول پیچیده و ناشناخته ی نهاده های دامی رو شرکت های دانش بنیان کشف میکردن و بجای اینکه این همه ارز از کشور خارج بشه و دلالها و وارد کننده های خاص به سودهای کلان برسند توی این کشور پهناور نهاده های دامی و علوفه تولید میشد و وارداتش ممنوع میشد و این همه مردم و دامدارها اذیت نمشدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
چرا نمی توانند ۴ تا دلال کنترل کنند صعنت دامپروری در حال ورشکسته گی است گوشت لحضه به لحضه گران می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
این چه بساطی است برای نهاده هاد دامی در ادامه گوجه و پیاز و موز و مرغ و تخم مرغ بوجود آوردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
من خودم گوسفند داشتم ولی به علت گرانی مجبور شدم چند ماه پیش اونا را به صورت چکی بفروشم با قیمت خیلی کم مشکل کشور ما اینه که در تولید باید همه چیز را از بازار آزاد بخری و محصولات را با قیمت مصوب بفروشی تو کشوری که تورم بیداد میکنه این روش جواب نمیده باید نرخ محصولات را آزاد کنند تا اولا دست دلال ها کوتاه بشه و بعد از اون تولید بصرفه زمانی که قیمت خوراک دام از پارسال تا به حالا چند برابر شده ولی قیمت محصول تغییر چندانی نداشته معلومه که دامدار ورشکست میشه .سال هاست که در کشور ما این بحث ها میشه ولی هیچ فایده نداره
Germany
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
منتظر قحطی بزرگ باشیم
کشور رو به نابودی میره اگه تا دد سال دیگه تحریم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
به تحریم چه ربطی داره؟
یعنی تولید خوراک دام در کشور اینقدر سخته؟!
بخشی از مشکل همچنان دلال بازی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
زنگ خطر آغاز قحطی
نظام ، رژیم ، حکومت ، دولت ، مجلس، هر کسی مسئولیت داری بشنوه و بدونه کم آبی و سیاست هایی که در پیس گرفتید و عدم سرمایه گذاری در بخش آب در آینده خسارت های زیادی به کشور خواهد زد
علت مقاومت در برابر تحریم ها تا به اکنون امنیت غذایی و تولید در داخل و توسط مردم روستاها بوده
حواستان باسد ۲ سال دیگر دیر است
لطفا در زمینه تامین آب به روسهای جدید فکر کنید
جهاد کشاورزی در حال نابود کردن کساورزان است
کود و سم و سایر امکانات مهندسی در کساورزان نیست

مسئولان محترم لطفا بیدار شوید فاجعه در راه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
مملکت و آباد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اگر دولت یک ذره ب فکر قشر ضعیف دامدار هست،طرحی جهت خرید دام با قیمت منصفانه از دامدار خریداری کند،چون دلالان دارن ازین وضعیت سوء استفاده رو کرده و دام های مردم رو با قیمت بسیار پایین و آن هم با وعده چند ماهه خریداری میکنند..و دامداران را ب پرتگاه ورشکستگی هدایت میکنند..اگر دولت کاری برای این قشر ضعیف جامعه نکند یک ننگ پاک نشدنی بر پیشانی این دولت ماندگار خواهد شد،پس هنوز ک زیاد دیر نشده دولت دست بکار شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اگر دولت یک ذره ب فکر قشر ضعیف دامدار هست،طرحی جهت خرید دام با قیمت منصفانه از دامدار خریداری کند،چون دلالان دارن ازین وضعیت سوء استفاده رو کرده و دام های مردم رو با قیمت بسیار پایین و آن هم با وعده چند ماهه خریداری میکنند..و دامداران را ب پرتگاه ورشکستگی هدایت میکنند..اگر دولت کاری برای این قشر ضعیف جامعه نکند یک ننگ پاک نشدنی بر پیشانی این دولت ماندگار خواهد شد،پس هنوز ک زیاد دیر نشده دولت دست بکار شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
واقعا سخت است تهیه علوفه برای دامداران اگر هم باشه خیلی گران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
با ادامه این وضعیت مطمئن باشین دامداری ها تعطیل خواهند شد.تنها راهش اینه که دولت علوفه یارانه ای بیشتری به دامدار بده تا تولید گوشت کشور کاهش پیدا نکنه و معیشت دامداران هم آسیب نبینه
Iran (Islamic Republic of)
aa
۱۲:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
چیزی که گرون شد ارزون نمیشه حداقلل یه فکری به حال کمبودش بکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
تمها دام ها نیستند بلکه الان جوجه یکروزه هم پیدا نمیشه و اگر بشه قیمت ۴۲۰۰ نیست ۵۵۰تا ۶۰۰ تومن خودتون حساب کنید بعد از ۲ ماه چه اتفاقی میافتد مرغ را دوباره مرغدار ها گران میفروشند ، یک موقع نهاده نیست جوجه کشی راه می اندازند ، یک موقع مثل الا نهاده تهیه شده جوجه نیست مرغ گران خواهد شد دقیقا برنامه مافیای بازار مرغ که از تنش های ایجاد شده و حداکثر توان دولت و ملت را بگیرند تورا به هر کسی میپرستید این برنامه برای تنش زایی در انتخابات درست شده و دودش بزودی در چشم ملت و تاثیر در نظر مردم میرود حالا می پشت این حرکات است دوایر مسوول امنیت اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بروند دنبالش والا در انتخابات مردم خیلی دلسرد برخورد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
جمیعت زیاد شده هیچی جوابگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
مسئولین خواهشا یک فکری برای علوفه دامها بکنند واقعا کمبود در کل کشور مشهود هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
دام ها یکی یکی از گرسنگی و بیماری دارن تلف میشن، ما دامداران مناطق عشایری با کمبود علوفه و گرانی مجبوریم دام هامون رو به قیمت کمی بفروشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
ما که بدبخت شدیم کسی هم صدامون نشنید.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
امسال بدترین سال به لحاظ بارندگی در خراسان جنوبی است، علوفه ای که پیدا نمیشه هیچ، دولت هم سهمیه نهاده ها کم کرده..دامداران با گرفتن روزی 5 کیلو علوفه چه جور شکم دام ها روئ سیر کنن
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز مملکت
۱۲:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام.
طبق معمول هرچی بدبختی داریم برا بی تدبیری و سوء مدیریت، دولت و مدیران کشوری هست.
به عنوان مثال بنده گندم کارم، بعد از برداشت گندم(علوفه و گاه به جا مانده همون ساقه‌های گندم) رو در زمین آتش میزنیم، آخه کسی نیست اونا رو جمع کنه برا کاشت سال بعد هم ایجاد مزاحمت میکنه، این فقط من نیستم اکثر کشاورزهای استان بوشهر همچنین کاری میکنن.
۳ سال پیش یک دامداری اومد و خودش دستگاه بسته بندی علوفه داشت کل زمین داران و گندم کاران منطقه بهش رایگان باقی مانده و ساقه‌های گندم از زمین جمع کنه، حسابی هم راضی بود، ۲ سال بعد نیومد و ما مجدد اتیشش زدیم، ما خودمان هم راضی به آتیش زدنش نبودیم، میگفتیم یه بنده خدایی بیاد برا دامش جمع‌اش کنه بهتره ثواب هم داره، خلاصه پیگیر اون بنده خدایی که ۳سال قبل اومده بود شدیم، گفتیم‌چرا نیومدی؛ حسابی تشکر کرد و گفت تو استانتون کمی نزدیک تر حسابی گیریم اومده دیگه نیومدم اونجا؛ ازش سوال پرسیدم از کجا فهمیدی که بیای توی این منطقه اینا جمع کنی، گفت از یه هم استانی‌تان شنیدم چنین چیزی هست، ما هم با کلی تردید و شوق وق وسایلمون اوردیم دیدیم بله نه یک‌جا ۲ جا بلکه اکثر استان شما اتیشش میزنن، و ما دیگه اومدیم برا خودمون و چندین دامدار دیگه جمع کردیم.
خلاصه این دامدار‌ها فقط شاید ۲ درصد هم جمع نکردن، اینقدر زمین هست که همینطوری اتیشش میزنند.
حالا واقعا دولت و متولیان امر از جهاد کشاورزی گرفته تا مسئولان شهر و روستا باید این زمین‌ها شناسایی کنن و کشاورزها به یه نحوی راضی کنن، مثلا اب به موقع یا کود به نرخ دولتی و هزار هزار راهکار دیگه، بعد به بخش خصوصی یا هر نهادی یا اصلا خود جهاد کشاورزی کلی ماشین‌الات داره، اینا رو در اختیار دامدارا قرار بده که بروند و علوفه جمع کنن برا خودشون.
به همین راحتی از یه دور ریز که ما سالانه داریم اتیشش میزنیم ولی اون ور یه دامدار تو سر میزنه براش، الکی هدر نرفته.
ای داد ای داد که هرچی می کشیم از به کفایتی مسئولان هست.
یه مشت مسئول بی سواد بی لایق مفت‌خور که فقط تو فکر شکم‌پروری و جیب خودشون هستن، دو دستی چسبیدن به میزشون و نمیذارن چندتا جون با سواد و انگیزه بیاد سر کار.

لطفا صدایی من رو به گوش یه مسئول دلسوزی برسونید شاید تونست یه چرخه معرفی کنه که تمام قسمت‌ها به هم وصل کنه گره از کار یه بنده خدا باز بشه.
یا حق.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام
بخشهایی از این دیدگاه شما خیلی جالب بود.
اگر مسئولان اقدام نمیکنند، خودتون دست به کار شید. از طریق فضای مجازی یا شیوه های ارتباطی دیگه شاید بتونید با دامداری ها مرتبط بشید. کاشکی یکی از این شرکتای دانش بنیان با یه اپلیکیشن یا سرویس ارتباطی بتونه این کار رو انجام بده و دامدار و کشاورز رو مستقیما با هم مرتبط کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
بله واقعا کاملا درسته... ما هم این وضعیت را داریم تجربه می کنیم..و شرایط خیلی سختی برای دامداران هست... هزینه های علوفه و نهاده ها به شدت بالا است و چیزی جز ضرر نصیب دامدار نمی شود...هیچ کسی پاسخگو این وضعیت نیست.. صدا وسیما دعوت از مسولین می کند اما هر کدام مقصر را مسول دیگری می داند...در این روزگار بیداد نمی دانیم داد را کجا بریم.....
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
من یه دامدارم ۱۰۰تا گوسفند دارم فقط هزینه کارگریشون در سال ۱۵۰ میلیون میشه اگه من ۶۰ تا در سال بره برا فروش داشته باشم و هرکدوم رو دو میلیون بفروشم به نظرتون پول کارگر تنها درمیاد منهای هزینه های خوراک بابا دلتون خوشه دولت داره دامدارا رو ورشکست میکنه گوشت با دلار دو تومن کیلویی ۱۰۰ بوده با دلار ۳۰ تومن شده ۹۰ تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
علوفه گرون مجبورن گاوهاشون بفروشن دولت حمایت نمیکنه یکیش گاوداری عموی خودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
و ناامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
یه دولتی چی میفهمه تولید کننده داره چی میکشه! اگه میشه یه تحقیق در مورد گاوداری های کوچیک خانودادگی که هیچ سهمیه و نهاد هی بهشون نمیدن! و باید به قیمت آزاد همه رو تهیه کنند! در روستای ما که صد خانوار هستند طوری شده که کمتر از ده خانوار گاو دارند؟ بررسی کنید ببینید این دام دارهای تاثیری در تولیدشیر و گوشت در کشور دارند! وگرنه که کلا تعطیل بشن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
تو خدا به داد ما مردم روستای خراسان جنوبی برسید ،اصلا بارون نشده وما داریم جو که هر کیلو ۶۰۰درصد گرون شدا میچرونیم ولی حتی کسی حاضر تیست اینها رو بخره.به داد ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
بسیار تلخ است ولی واقعییت داره تلخ تر از اون هم اینکه امیدی به مسئولین نیست
۱ کیلو سبوس گندم ۵ هزار تومان(بی ارزش ترین چیزی که میشه به دام داد که فقط زنده بمونه)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
این که خیلی خوبه .گوشت یخی ازبرزیل وکره ازهلند خوشبحال دولت میشه.واقعاجای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
من حاضرم بعنوان مشاور با هر کسی که بخواد کارخانه بزنه کمک فکری بهش بدم // ضمانت میکنم ورشکست نشه // گاو ها و الاغ هایش هم دوبرابر بشن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
گاوها گناه دارن // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
یکی دیگر از افتخارات مدیریت درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
بروخداراشکرکن که هنوزحداقل شمازنده ای,ماخیلی وقت پیش مردیم ولی کسی نیست جسدمارا ازرو زمین برداره,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
خدا رو شکر که تو این اوضاع نابسامان گاوها هم درد و رنج ما رو درک کردن و فهمیدن اما مسئولان هنوز درک نکردن و نفهمیدن
موفق باشید