مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین:

الگوی کشت مناسب هر منطقه بر اساس منابع آبی موجود تعریف شود

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: با توجه به بحران آب در استان قزوین، الگوی کشت مناسب برای هر منطقه، باید بر اساس منابع آبی موجود تعریف شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، قدرت الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: یکی از اهداف طرح آمایش سرزمین، توزیع مناسبِ صنعت، کشاورزی و جمعیت بر اساس امکانات و پتانسیل‌های موجود است که این توزیع، بالاخص در حوزه کشاورزی بسیار حایز اهمیت است.

مهدیخانی ادامه داد: الگوی کشت مناسب برای هر منطقه، الگویی است که متناسب با میزان منابع آب و خا ک موجود و نه بر پایه‌ی سود آوری و فرصت طلبی انجام شود.

وی با گلایه از کشت محصولات پر آب بر همچون صیفی جات در دشت قزوین اظهار داشت: دشت ممنوعه قزوین از کمبود منابع آبی به شدت رنج می‌برد و تخلیه آب‌های زیر زمینی در این دشت، خسارات جبران ناپذیری که بارز‌ترین آن‌ها فرونشست زمین است را برجای می‌گذارد که مرگ آبخوان دشت قزوین و نابودی کشاورزی را در آینده به همراه خواهد داشت و این پدیده متاسفانه نتیجه بی تدبیری عده‌ای است که دود آن در چشم تمام مردم خواهد رفت.

مهدیخانی تصریح کرد: با توجه به اطلاعیه وزارت نیرو، بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته بالغ بر ۳۰ درصد کاهش داشته و منابع آبی استان با افت زیادی روبرو شده اند لذا مسئولان ترویج در سازمان جهاد کشاورزی برای اطلاع رسانی و آموزش اصلاح الگوی کشت و تعیین گونه‌های کم آب بر و آیش گذاری زمین برای کشاورزان اقدام کنند.

وی افزود: شایسته است کشاورزان زحمت کش استان برای کشت جایگزین دیم، کم آب بر و رها سازی زمین در سال جاری اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار