فعالی با اشاره به اتمام عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه کنارصندل جیرفت، نتایج انجام این عملیات را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه  عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه کنارصندل جیرفت از  ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد و به مدت ۴۵ روز به طول انجامید، گفت: عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناسی محوطه کنارصندل به سرپرستی نصیر اسکندری و با اخذ مجوز از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور به منظور تعیین عرصه و حریم و همچنین حفاظت از آن انجام شد.

او افزود: در این عملیات، مشخص شد محوطه کنارصندل جیرفت دارای وسعتی بیش از ۶۰۰ هکتار است که در نوع خود یکی از بزرگ ترین محوطه‌های باستانی پیش از تاریخ ایران محسوب می‌شود

فعالی تاکید کرد: همچنین در این گمانه‌زنی روشن شد، این محوطه دارای یک توالی فرهنگی از دوران مس و سنگ تا دوران اسلامی است که دوره شکوفایی و اوج آن مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد می‌شود. 

او از آغاز پروژه مستند‌سازی و نقشه‌برداری محوطه کنارصندل جیرفت خبر داد و بیان کرد: این پروژه به منظور تهیه پرونده ثبت جهانی عرصه و حریم این محوطه در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: محوطه باستانی کنارصندل در دهه ۸۰ خورشیدی به سرپرستی یوسف مجیدزاده و تیمی متشکل از باستان‌شناسان بین‌المللی مورد کاوش قرار گرفت که به دنبال آن وجود یک شهر اولیه متعلق به عصر مفرغ در دره هلیل‌رود آشکار شد.

او با اشاره به اینکه محوط کنارصندل یکی از مهم ترین شهر‌های عصر مفرغ در جنوب غرب آسیا و دارای ارزش جهانی است، تصریح کرد:  محوطه کنارصندل در مرکز دشت جیرفت واقع شده است.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار