واکسیناسیون بیش از ۴۲۰ هزار دام بر ضدبیماری طاعون در شهربابک

اسدی گفت: واکسیناسیون بیش از ۴۲۰ هزار دام بر ضدبیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهربابک از۲۰ فروردین آغاز شده است و تا ۲۰ خرداد ادامه دارد.

مجید اسدی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوار کنندگان کوچک خبر داد و گفت: این طرح از ۲۰ فروردین آغاز شده است و تا ۲۰ خرداد به مدت دو ماه انجام می‌شود. 

او افزود: در این طرح بیش از ۴۲۰ هزار دام سبک بر ضد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهربابک واکسینه خواهند شد.

اسدی با بیان اینکه این بیماری، ویروسی، مسری و کشنده است که جمعیت دامی گوسفند، بز و نشخوارکنندگان حیات وحش را مبتلا می‌کند، بیان کرد: بیمار طاعون نشخوار کنندگان کوچک با تب ناگهانی، بی حالی و بی اشتهایی، عقب ماندن از گله، ترشحات از چشم، بینی، زخم‌های دهانی، درگیری دستگاه گوارش و اسهال نمایان می‌شود.

او راه انتقال این بیماری را انتقال ویروس از طریق ترشحات دام آلوده، بینی، دهان و مدفوع و از راه عطسه و سرفه این دام بیان کرد و گفت: این عوامل موجب انتشار ویروس بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در اطراف شده و موجب ابتلای سایر دام‌ها به این بیماری می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک با بیان اینکه این بیماری سرایت بالایی دارد، می‌تواند تعداد زیادی از دام‌های منطقه‌ای را آلوده کند و میزان تلفات دام می‌تواند تا صد درصد باشد، افزود: مهم ترین راه کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جداسازی دام‌های آلوده، قرنطینه، جلوگیری از ارتباط دام سالم با دام آلوده، واکسیناسیون دام‌های سالم و معدوم سازی بهداشتی و یا سوزاندن لاشه دام‌های تلف شده است. 

او تصریح کرد: دامداران برای جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی و پیشگیری از ابتلای دام‌های سبک خود به این بیماری، همکاری‌های لازم را با  تیم های واکسیناسیون داشته باشند و موارد بهداشتی و پیشگیری را رعایت کنند.

انتهای پیام / م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار