انتشار ویدئوهایی با محتوای اختلالات عصبی ناشی از دریافت واکسن کرونا، برخی از متخصصان جهانی را به بررسی این مسئله وا داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ویدئو‌هایی از افرادی که علائم عصبی شدید، از جمله تشنج و مشکل راه رفتن را گویا پس از دریافت واکسن کرونا، تجربه کرده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. ممکن است کاربران با تماشای این ویدئو‌ها نتیجه بگیرند که این واکسن‌ها خطرناک بوده یا برعکس این ویدئو‌ها ساختگی هستند؛ به گفته دیوید پرز، متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک و مدیر واحد اختلالات عصبی عملکردی در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH)، هر دو نتیجه نادرست است.

بر اساس اظهارات متخصصان، واکسن کرونا ممکن است باعث ایجاد اختلال عصبی عملکردی (FND) شود، یک اختلال عصبی روانپزشکی با علائمی مانند ضعف اندام، مشکلات راه رفتن، حرکات تند، لرزش و اسپاسم صورت.

پرز می‌گوید: انتشار این ویدئو‌ها می‌تواند با ایجاد یک برداشت بیش از حد ساده از احتمال بالقوه ارتباط بین واکسن و علائم اصلی عصبی، به تردید درباره تزریق واکسن دامن بزند. این علائم یک اختلال واقعی و مبتنی بر مغز است که در تقاطع مغز و اعصاب و روان قرار دارد.

FND اختلال در مکانیسم‌های طبیعی مغز برای کنترل بدن است و می‌تواند بر اثر حوادث جسمی یا روحی از جمله آسیب به سر، یک روش پزشکی یا جراحی و واکسیناسیون ایجاد شود. به گفته پرز برخی از افراد مبتلا به FND آگاهی بیشتری نسبت به بدن خود و افزایش حالت تحریک و تهدید دارند که ممکن است شبکه‌های عصبی طبیعی را کنترل کند که حرکات ارادی را کنترل می‌کنند.

بر اساس اظهارات دیوید دونگ یونگ کیم یکی دیگر از متخصصان در این باره، FND می‌تواند آگاهی فرد از کنترل حرکتی را نیز مختل کند؛ حرکات آن‌ها، مانند لرزش یا حرکات تنه است.

بعضی از افراد، اما نه همه در معرض ابتلا به FND ممکن است دچار حوادث ناگوار زندگی یا درد مزمن یا طیف وسیعی از سایر شرایط پزشکی یا روانی شده باشند.

کیم می‎گوید: مدل دو روانشناختی اجتماعی شامل تعامل عوامل خطر، تحریک وقایع و عوامل ماندگار و نحوه درک ما از FND است؛ با این حال FND می‌تواند با آموزش، توانبخشی جسمی و روان درمانی درمان شود.

به گفته نویسندگان، متخصصان مغز و اعصاب و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی وظیفه دارند FND را برای مردم توضیح دهند. پرز می‌گوید: کمک به مردم برای درک FND، این اختلال را وارد مکالمات اصلی پزشکی می‌کند و رفع شفاف نگرانی‌ها به مردم امکان تصمیم گیری آگاهانه درباره دریافت واکسن کووید-۱۹ را می‌دهد.


بیشتر بخوانید 


منبع: medicalxpress
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار