زالی گفت: پیش بینی ما افزایش آمار بستری در هفته‌های آتی است که این موضوع بسیار نگران کننده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله کرونای کل کشور در جلسه ستاد کرونای تهران اظهار کرد: مسئله‌ای که در شرایط فعلی بسیار مهم است خیز چهارم ویروس کروناست؛ مهم‌ترین تفاوت خیز چهارم در مقایسه با دوم و سوم افزایش قدرت شیوع  ویروس است، نرخ شیوع ویروس در خیز چهارم ۴ برابر سه پیک قبلی است که مشکلات بسیار زیادی را برای کادر درمان به همراه دارد.

زالی بیان کرد: ما در  آخر اسفند وضعیت خوب و با ثباتی در تهران داشتیم، اما امروز در هفته سوم با رشد آمار مرگ و میر و مبتلایان مواجه شده‌ایم.

او با اشاره به آمار افراد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی گفت: یکی از پرشتاب‌ترین امواج بیماری را شاهد هستیم که فشار مضاعفی بر کادر درمان وارد کرده است. در حالی که در هفته آخر اسفند ماه شرایط به ثبات نسبی رسیده بود در هفته سوم فروردین در حوزه مراجعان و بستری بیمارستانی حدود ۲.۷ برابر افزایش را شاهدیم. دربستری‌های عادی افزایش سه برابری، بخش مراقبت‌های ویژه افزایش ۱.۷ برابری، فوتی‌های عام دو برابر و فوتی‌های قطعی ۲.۴ برابر افزایش را شاهد هستیم.

زالی گفت: نکته مهم بعدی اینکه در شرایط پیش رو برای جلوگیری از سرعت گسترش هر چه بیشتر این ویروس علاوه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی محدودیت‌های شهری بسیار موثر خواهد بود. هفته سوم فروردین برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است، زیرا هفته سوم برای ما فرصتی است تا بتوانیم بیماری را تا حدی کنترل کنیم.

او بیان کرد: برای اولین بار است که کل شهر تهران در وضعیت قرمز قرار دارد  و ما این احتمال را می دهیم که وضعیت بحرانی استان خوزستان برای تمام استان‌های کشور رخ دهد.

زالی ادامه داد: شرعت شیوع و گسترش این ویروس در تهران بسیار فزاینده است تعداد مبتلایان در تهران به ۶ هزار و پانصد نفر رسیده است که ۲۵ درصد آن‌ها در icu بستری هستند همچنین پیش بینی ما افزایش آمار بستری در هفته‌های آتی است که این موضوع بسیار نگران کننده خواهد بود.

او تصریح کرد: امروز در کشور تنها ۹ شهر آبی در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و بخشی از قسمت‌های مشترک این استان با خراسان جنوبی داریم  و ۲۹۵ شهر ما در وضعیت نا مطلوب و قرمز قرار دارند.

او بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرای و اداری باید خدمات الکترونیک را جایگزین خدمات حضوری کنند. در هفته آینده قطعا موج سنگین تری از بستری ها را تجربه خواهیم کرد. 

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران با تاکید بر اینکه در تهران رکورد شکنی در حوزه مراجعین سرپایی اتفاق افتاده است افزود: ۱۵ هزار مراجعه سرپایی داشتیم که عدد قابل توجهی است. لذا می توانیم پیش بینی کنیم در هفته آتی افزایش بستری و فوتی ها را شاهد خواهیم بود. بر اساس گمانه زنی ها هفته آتی بسیار نگران کننده است. همه دستگاه ها و وزارتخانه ها طبق قانون مصوب ستاد ملی چهار لایه نظارتی برای آنها مشخص شده که باید با بهره گیری از همه ظرفیت های کشور برای تحقق این چهار لایه نظارتی تلاش کنیم.

زالی در خصوص طرح آماده سازی بیمارستان‌ها گفت: طرح تخصیص ظرفیت بیمارستانی را داریم و تخصیص‌ تخت های جدید به همه بیمارستان‌ها چهارشنبه اعلام خواهد شد. همچنین در ۷ بیمارستان تهران با زمان بندی‌های متفاوت تزریق رمدسیور را خواهیم داشت.

او در خصوص واکسیناسیون کارد درمان و گروه‌های حساس اظهار کرد: طبق جلسه‌ای که با دکتر رئیسی داشته ایم با یک شتاب بسیار خوبی گروه‌های حساس و کادر درمان واکسینه شدند تا شرایط بهتری را برای کنترل بیماری داشته باشیم.

زالی گفت: در خصوص گروه‌های پر مخاطره سعی داریم لیستی تهیه کنیم که شامل کادر درمان، رانندگان تاکسی، کارکنان مترو، افراد مرتبط با پسماند‌های آلوده است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار