به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در یک خودرو معمولی هزاران هزار قطعه متحرک وجود دارد که طول عمل و صحت عملکرد هریک از آنها وابسته به دقت مالک در نگهداری از آنها است. روانکاری قطعات متحرک خارجی خودرو (غیر از موتور، گیربکس و دیفرانسیل) معمولا از طریق حفرههایی با نام گریس خور (شیرهای کوچک سوپاپ دار یک طرفه) و به کمک دستگاهی با نام پمپ گریس انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
چگونگی تعویض واشر سربی اگزوز خودرو + آموزش تصویری
گریس نوعی روغن روان کننده است که به دلیل قوام و انسجامی که دارد نمیتواند جاری شود. از این رو اعمال آن تنها از طریق فشار پمپ گریس ممکن خواهد شد. در زیر خودرو هرجا که گریس خور دیده شود به این معنا است که در بازههای زمانی مشخصی باید در آنها گریس پمپ کرد.
به عنوان مثال گریس خورها بر سر سیبک ها، قرقریهای فرمان، توپی چرخهای جلو و عقب، اتصالات عرضی محور (مخصوصا در خودروهای دودیفرانسیل)، اتصالات بازوهای کنترلی، محل قرارگیری بوشها در سیستم تعلیق، چهارشاخهای گاردان و محور، و سایر قسمتهای متحرک قرار دارد.
پمپ گریس بخریم یا نخریم؟
یک پمپ گریس مناسب از برندی معتبر امروزه بیش از ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سوال این است که برای گریس کاری خودرو که شاید هر چند هزار کیلومتر یک بار انجام میشود آیا لازم است مالک پمپ گریس باشیم؟
حقیقت آن است که اگر قرار باشد خودتان این کار را انجام دهید تملک آن اجتناب ناپذیر است. از سویی دیگر دقت داشته باشید که با خرید یک پمپ گریس خود را از تعمیرکار و پرداخت اجرت انجام کار بی نیاز میکنید. از این سو تملک یک پمپ گریس ایده بدی نیست. توجه داشته باشید که خرید یک پمپ گریس ارزان میتواند بزرگترین اشتباه و به معنای دور ریختن پول باشد.
رویه انجام کار
۱- گریس مناسب را تهیه کنید. برای قطعات متحرک سرعت بالا همچون توپی چرخ جلو که با ترمزگیری هم داغ میشود معمولا از گریس نسوز استفاده میکنند. در تهیه گریس با کیفیت اقتصادی برخورد نکنید. ترجیحا باکیفیتترین گریس را به کار ببرید.
۲- پمپ گریس را از گریس مناسب پر کنید و آن را آماده پمپاژ نگه دارید.
۳- سر هر یک از گریس خورها را پیش از انجام گریس کاری با فرچه و اسپری انژکتورشور به خوبی تمیز کنید تا خاک و گل وارد گریس نشود.
۴- تا زمانی که اندکی گریس از میان نازل پمپ گریس و گریس خور بیرون بزند به پمپ کردن گریس ادامه دهید.
۵- رویه را برای همه گریس خورها تکرار کنید.
۶- پس از چند روز رانندگی با خودرو، محل گریس کاری را بررسی کنید و در صورت نیاز و به منظور حصول اطمینان، مقدار دیگری گریس در محلها پمپ کنید تا از فراوانی گریس در گریس خورها مطمئن شوید.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/