رئیس اداره مسافر استان زنجان گفت:به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رانندگان اتوبوس‌ها مجاز به پذیرش مسافر تا ۵۰ درصد ظرفیت هستند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با و جود تأکیدات مکرر و هشدارهای مسئولین دستگاه های اجرایی مختلف در رابطه با ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای کنترل شیوع ویروس کرونا این ضوابط هنوز هم در بسیاری از اتوبوس های بین شهری رعایت نمی شود.

از اواخر سال۹۸ که ویروس کرونا روز به روز بیشتر از قبل شیوع و گسترش پیدا کرده دستورالعمل ها و ضوابط مختلفی برای عموم مردم، اصناف و صنایع مختلف ابلاغ شده است که در حوزه حمل و نقل نیز در دوره های مختلف وظایف و ضوابط بسیاری اعلام شده که از جمله آن ها می توان به به غربالگری مسافران و تب سنجی آن‌ها، رصد مسافران مشکوک به کرونا از طریق سامانه ماسک، ارائه بسته‌های بهداشتی به مسافران مانند ماسک و ژل یا الکل ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک در طول سفر و تأکید به مسافران برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پذیرش مسافر اشاره کرد.

اما گویی که این سفرها با چاشنی کرونا همراه شده و اینطور که از شواهد و قرائن پیداست  برخی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی کوتاهی کرده و به تذکرهای مسافران هم توجهی نمی کنند و تا جایی که ماشین‌شان جا داشته باشد، مسافر سوار می کنند.

یکی از همشهریان زنجانی طی تماس تلفنی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان از تجربه تلخ خود در استفاده از اتوبوس های بین شهری طی چند روز گذشته گفته و با ابراز تأسف تجربه خود در استفاده ناوگان عمومی بین شهری را اینگونه بیان کرده است: در وهله اول بگویم که به هیچ عنوان خبری از رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این  اتوبوس  نبود به طوری که راننده در بین مسیر مسافران بسیاری را سوار و پیاده کرد و تا رسیدن به مقصد با ظرفیت حداکثری اتوبوس به مسیر خود ادامه داد و در این بین خبری هم از عرضه ماسک و دستکش به مسافران نبود.

اتوبوس مسافربری

چندی قبل نیز حرف و حدیث هایی در خصوص افزایش موقتی قیمت بلیط اتوبوس در آستانه نوروز به گوشمان رسیده بود که ما را برآن داشت تا  در این رابطه و در راستای پاسخگویی به سوالات همشهریان گرامی در خصوص نحوه اعلام شکایت  عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در اتوبوس های بین شهری با آقای سلمانیان رئیس اداره مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفتگویی داشته باشیم.

سلمانیان رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، در رابطه با افزایش موقتی قیمت بلیط اتوبوس های مسافربری در ایام تعطیلات نوروز گفت: همه ساله در آستانه نوروز به دلیل جبران هزینه یک سر خالی بودن اتوبوس‌ها، بهای بلیط موقتا افزایش می‌یابد و امسال نیز طبق سنوات گذشته  ۲۰ درصد به قیمت مصوب بلیط های اتوبوس اضافه شد که پس از پایان تعطیلات (۲۰ فروردین ماه) دوباره به قیمت قبل که ۷۲ هزار تومان بود برگشت.

سلمانیان رئیس اداره مسافر

او افزود: به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ناوگان حمل و نقل عمومی به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند و اتوبوس‌ها مجاز هستند تا ۵۰ درصد ظرفیت صندلی‌ها مسافر را بپذیرند.

سلمانیان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص نارضایتی مسافران از عدم توجه برخی رانندگان اتوبوس های بین شهری به دستورالعمل های بهداشتی گفت: همشهریان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی متولیان ناوگان عمومی در خصوص عدم رعایت موارد بهداشتی و مسائلی از این دست مراتب را از طریق تلفن ۱۴۱ و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۹۹۰۰۹۱ به مسئولین مربوطه اطلاع دهند.

او افزود: بلافاصله پس از دریافت شکایت مسئولین مربوطه راننده متخلف را به ناوگان و کمیسیون معرفی می کنند تا تصمیمات لازم در خصوص جریمه فرد خاطی گرفته شود.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان ادامه داد: رانندگان در صورت  عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در طول سفر، برای بار اول تذکر دریافت کرده و درصورت تکرار به کمیسیون ماده ۱۱ معرفی می شوند که در این صورت بنابر تصمیم کمیسیون براساس میزان تخلف از یک تا چندماه از کار تعلیق و کارت هوشمندشان هم غیر فعال می شود.

گزارش از شیرین محمودی

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جانا سخن از زبان ما می گویی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
از زمانی که کرونا اومده چند بار مجبور به سفر با اتوبوس شدم اما متاسفانه تو هیچکدوم از این سفرها ندیدم اجباری برای رعایت مسائل بهداشتی به مسافر یا راننده باشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اخه زمانی ام که به راننده اعتراض می کنی شاکی میشه میگه کرایه صندلی خالیا رو میدی مسافر نگیرم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای آره دقیقا برای منم پیش اومده