باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

۱۵ سال انتظار برای افتتاح یک پروژه

جاده دشتک به فارسان یکی از این محور‌های پررفت‌وآمد استان چهارمحال و بختیاری و سومین جاده مواصلاتی این استان به خوزستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  راه یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه در هر منطقه‌ای است و یکی از مظاهر تمدن به‌شمار می‌آید، متاسفانه چهارمحال و بختیاری در طول دهه‌های اخیر در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای هم‌پای سایر استان‌های توسعه یافته حرکت نکرده و اصطلاحا از مسیر توسعه عقب مانده است.

چهارمحال و بختیاری یک استان کوهستانی است، این را از نام استان که همواره لقب بام ایران برای آن‌ها نهاده‌اند، می‌توان درک کرد.

این بالا بلند نشینی برای چهارمحال و بختیاری، هم محاسن دارد و هم معایب؛ مزیت بام ایران بودن اینکه هوا در استان ناب ناب است، انگار این استان مخزن بزرگی از اکسیژن است.

اما بلندای چهارمحال و بختیاری و ارتفاع نشینی، معایبی هم دارد و یکی اینکه ساختن جاده در این استان تپه ماهوری و کوهستانی نسبت به سایر استان‌ها کم ارتفاع هزینه بالاتر و بیشتری دارد.

افتتاح جاده دشتک - فارسان در پیچ و خم وعده‌ها

۱۵ سال است که از کلنگ زنی پروژه جاده دشتک-فارسان می‌گذرد و هنوز بازگشایی نشده، پروژه‌ای که قرار بود در مدت ۱۰ سال تکمیل و بازگشایی شود، ولی ۵ سال از تاریخ مقرر آن گذشته و همچنان چشم به باز شدن این جاده دوخته‌ایم.

جاده دشتک به فارسان یکی از این محور‌های پررفت‌وآمد استان چهارمحال و بختیاری و سومین جاده مواصلاتی این استان به خوزستان است.

فارسان و دشتک در نقشه به‌طور مستقیم ۱۵ کیلومتر فاصله‌ دارند، اما مسافران و ساکنان این شهر‌ها به دلیل مسیر کوهستانی و صعب‌العبور باید مسافت بیشتری را طی کنند تا به مقصد برسند.


بیشتر بخوانید


پروژه جاده دشتک به فارسان از سال ۸۴ آغازشده است. کلنگ احداث جاده دشتک-فارسان در سال ۸۴ زده شد و انتظار می‌رفت با توجه به اینکه کل مسیر این جاده کوهستانی و ۹۰ درصد سنگلاخی است، عملیات کمی طول بکشد؛ اما این زمان بیشتر از حد پیش‌بینی‌شده بود چراکه در سال ۸۹ فرماندار فارسان اعلام کرد ۷ کیلومتر از این مسیر کامل شده، ۵ کیلومتر در حال بازگشایی و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه‌های عمرانی عمدتا به علت محدودیت‌های مالی مشمول زمان شده است

علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری پیش از این در خصوص وضعیت‌های پروژه‌های نیمه‌تمام در استان گفته بود: این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، اما زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها در سال‌های قبل ایجاد نشده بود، به همین دلیل پروژه‌های عمرانی متعددی در طول یک دهه اخیر در سطح استان کلنگ‌زنی و عمدتا به علت محدودیت‌های مالی مشمول زمان شده و در روند بهره‌برداری از آن‌ها مشکلاتی ایجاد شده است.

او گفت: در حال حاضر مجموع اعتبارات عمرانی استان سالانه حدود یک هزار میلیارد تومان است که جوابگوی نیاز اعتباری پروژه‌های نیمه تمام استان نیست، اگر بخواهیم تمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام استان را به بهره‌برداری برسانیم، حداقل نیازمند پنج برابر اعتبارات سالانه استان هستیم تا نیاز اعتباری آن‌ها را تامین کنیم.

جاده فارسان به دشتک بخشی از جاده مهم و سراسری فلات مرکزی ایران به خوزستان است و بازگشایی آن علاوه بر نقش مهم و راهبردی در کشور، در رفع مشکلات چندین منطقه در استان چهارمحال بختیاری از جمله مناطق دشتک، فارسان، بازفت، دوآب صمصامی و بخشی از شهرستان اردل بسیار اهمیت دارد.

۱۵ سال انتظار برای افتتاح یک پروژه

طول این جاده از فارسان تا دشتک حدود ۱۴ کیلومتر و طول تونل آن حدود ۱۵۰۰ متر و با احداث آن مسیر شهرکرد به دشتک و بازفت ۴۵ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد و تردد به خوزستان و بالعکس از این مسیر نیز چندین ساعت نزدیک‌تر می‌شود.

پیشینه طرح

این طرح ملی ابتدا در سال ۱۳۸۴ با پی گیری مرتضوی، نماینده وقت اردل فارسان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مراسم کلنگ زنی در آبانماه سال ۸۴ توسط صادقی استاندار وقت، نماینده مجلس و مسئولان استان برگزار شد و بلافاصله عملیات اجرایی پروژه در قالب طرح‌های ملی آغاز گردید.

در حال حاضر یکی از بدترین جاده‌های پر رفت و آمد کشور جاده شهرکرد ـ دشتک تا بازفت است. مسیری طولانی با وضعیت اسف بار و خطرناک.

۱۰۱میلیارد ریال برای احداث جاده فارسان به دشتک اختصاص یافت

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تلاش‌های دولت برای توسعه زیرساخت‌ها مانند محور‌های ارتباطی گفت: ۱۰۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون ریال برای احداث جاده فارسان به دشتک اختصاص پیدا کرد.

حسین‌علی مقصودی تاکید کرد: اعتبار ابلاغی این طرح در سال گذشته ۲۶۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بود که از این مبلغ ۳۸.۳۷ درصد اختصاص داده شد.

۱۵ سال انتظار برای افتتاح یک پروژه

او افزود: طول جاده فارسان به دشتک ۲۵ کیلومتر و دارای یک دستگاه تونل به‌طول یک‌هزار و ۵۵۰ متر است و هم‌اکنون ۱۴.۵ کیلومتر از این جاده در دست اجرا است و عملیات اجرایی این طرح ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مقصودی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از جاده فارسان به دشتک را یک‌هزار میلیارد ریال برشمرد و یادآور شد: پیمانکاران این طرح هم‌اکنون ۲۰ میلیارد ریال مطالبات دارند.

او اظهار داشت: قرارداد حفاری و لاینینگ تونل جاده فارسان به دشتک به‌طول یک‌هزار و ۵۵۰ متر با ۱۳۲ میلیارد ریال اعتبار و سقف زمانی ۲۴ ماه در آبان‌ماه سال ۱۳۸۸ و قرارداد سنگ‌برداری و زیرسازی مسیر ورودی تا تونل این طرح با ۶۶ میلیارد ریال اعتبار و سقف زمانی ۱۲ ماه در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ بسته شد.

محور فارسان به دشتک ۳۲۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد

حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال محور فارسان به دشتک ۳۲۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد.

او افزود: متأسفانه پارسال علیرغم اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی مصوب، فقط ۷۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد و این در حالی است که امروز با مشکلاتی همچون افزایش قیمت مصالح برای این پروژه مواجه هستیم.

مقصودی اضافه کرد: امیدواریم با کمک مدیران استانی و نماینده مردم در مجلس بتوانیم امسال تخصیص مناسبی برای این پروژه بگیریم و لاینینگ تونل این محور امسال به اتمام برسد و ادامه عملیات پروژه به سمت خوزستان به مناقصه گذاشته شود.

او گفت: سال‌های اولیه اعتبار پروژه بسیار ضعیف بود و تا پارسال جمع مبلغ تخصیص داده شده ۵۰ میلیارد تومان بوده است که عمده این رقم مربوط به دوسال پایانی است.

مقصودی اضافه کرد: علیرغم کمبود اعتبار، این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی همراه است و خاکبرداری ۱۳ کیلومتر مسیر به سمت فارسان و همچنین حفاری و بخشی از لاینینگ و دیوارکشی تونل در این محور انجام شده است.

او ادامه داد: تکمیل این پروژه، تسهیل ارتباط مرکز کشور با خوزستان و کاهش طول مسیر و حذف بسیاری از نقاط حادثه خیز را به دنبال خواهد داشت.

احداث جاده و تونل فارسان به دشتک در چهارمحال و بختیاری ۴۵ کیلومتر از مسیر ارتباطی شهرکرد به خوزستان را کمتر می‌کند.

از خروجی تونل فارسان به سمت دشتک ۱۴ کیلومتر و از ورودی آن تا فارسان نیز ۱۴ کیلومتر است.

حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در چهارمحال و بختیاری مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌هایی از جمله راه، راه‌آهن، آب، برق و ... است، اما نبود این زیرساخت‌ها موجب شده سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری در مناطق محرومی از جمله این استان نداشته باشند.

با توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از جاده‌های چهارمحال و بختیاری بعنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی فلات مرکزی ایران با استان‌های جنوب، غرب و جنوب غرب کشور وضعیت این استان در بخش‌های مختلف رونق می‌یابد.

افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، ارتقای ایمنی جاده‌ای، کم شدن میزان تصادفات، پائین آمدن نرخ مرگ و میر ناشی از تلفات جاده‌ای، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوار‌ها از مهمترین دستاورد‌های توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از جاده‌های چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار