به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای درباره توسعه آموزشهای مهارتی و نقش آن در نظام تعلیم و تربیت برای تربیت افرادی ماهر و خلاق ضمن تشریح فعالیتهای دانشگاه در سال ۹۹ با بیان اینکه صرف نظر از سطح فناوری برای رسیدن به حل مساله باید مشکلات کف جامعه را احصا کنیم اظهار کرد: معتقدیم در عرصه دانش برای اینکه بتوانیم به محصولات جامعه برسیم باید از دامن فناوری بگذریم؛ دانشگاه فنی و حرفهای پنجههای ماهر را تربیت میکند رسالت ما تربیت تکنیسین و مهندسان ماهر است که مشکلات کف جامعه را حل کنند.
او افزود: کرونا به سرعت و ناگهانی وارد کشور شد و تمام کشورها وارد شوک بزرگی شدند، اما دانشگاه ما بسیار با سرعت وارد عملیات شد و بسیاری از دانشکدههای خود را بسیج کرد تا در ماههای اولیه در بحث فنی و حرفهای کارهای ماندگاری انجام دهند.
جهانشاهی ادامه داد: پیرامون البسه مورد نیاز کادر درمان، شیلد و ماسک محصولات خوبی وارد بازار شد. ما اکنون ۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه و آزمایشگاه داریم که از این زیرساختها برای تهیه ماسک استفاده شد گام بعدی ما تولید مواد ضدعفونی و الکل بود که در این موضوع نیز گامهای موثری برداشته شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی یکی از طرحهایی بود که بسیج جامعه پزشکی ورود پیدا کرده بود و دانشگاه ما نیز پیشگام بود گفت: با برگزاری جلسات متعددی در این باره تفاهم نامهای نوشته شد تا دانشگاه به صورت میدانی برای مبارزه با کرونا ورود پیدا کند در این طرح افراد و اساتید ما به صورت بهیار و بهورز در تهران ورود پیدا کردند تا تشخیص و شناسایی را انجام دهند. در این طرح اعلام آمادگی کردیم سالنهایی را در صورت نیاز به صورت نقاهتگاه در اختیار سپاه قرار دهیم.
او با عنوان اینکه ما با داشتن ۱۸۱ آموزشکده توانستیم به صورت شبکهای فعالیت کنیم عنوان کرد: بیش از ۱۱۰ شهرستان مراکز فعالی داریم که در حد یک وزارتخانه ظرفیت خوبی دارند و در طرح شهید سلیمانی همکاری موثری داشتند.
جهانشاهی اضافه کرد: درباره برنامههای سال ۱۴۰۰ باید تاکید کنم که تمام این فعالیتها در صورت نیاز ادامه خواهد داشت و از تمام ظرفیتهای خود در کرونا استفاده میکنیم. همچنین برای اولین بار نیز در دانشگاه فراخوان طرحهای کلان پژوهشی ملی را دادیم تا در جهت پیوند با مشکلات کشور گام برداریم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای افزود: در این طرح و ذیل این فراخوان اساتید مشارکت خواهند کرد تا مشکلات کشوری در این طرحها دیده شود؛ قرار نیست تمام مشکلات کشور از سوی دانشگاه حل شود، اما ما به سهم خود در این راستا گام برمیداریم تا در سال ۱۴۰۰ علاوه براینکه در حوزه کرونا فعالیت میدانی انجام دهیم در حوزه فکر، تولید محتوا و نرم افزاری نیز فعالیت داشته باشیم.»
او درخصوص آنکه دانشگاه با آموزش و پرورش چه تعاملی داشته باشد تا دانشآموزان را برای ورود به این دانشگاه ترغیب و زمینه ایجاد کسب و کار آنان را در بازار کار فراهم کند، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از فعالیت ما در پیوند با آموزش و پرورش است؛ ورودی به دانشگاه فنی و حرفهای خروجی از آموزش و پرورش است ما در سالهای گذشته به حوزه مهارت کم توجه کردیم لذا باید در این راستا جدیتر باشیم.
جهانشاهی افزود: در کشورهای توسعه یافته حوزههای فنی و حرفهای یک انتخاب هستند، اما در ایران فرهنگ سازی مناسبی نداشته ایم. در رفتارهایی دانشآموز را سرخورده میکنیم و به آنان میگوییم «چون توانایی نداری باید به هنرستان بروی» لذا اعتماد به نفس این افراد پایین میآید ما باید دوشادوش آموزش و پرورش کارهای فرهنگی انجام دهیم و توضیح دهیم لزومی ندارد دانشآموزان مجبور به ورود به رشتههای فنی و حرفهای شوند. آنان را با کمک معلمان برای ورود به دانشگاه و انتخاب صحیحشان هدایت کنیم.
او با تاکید براینکه این دانشگاه مهارت را مبتنی بر دانش توسعه میدهد چراکه متولی حرفه و مهارت است، درباره افزایش اعتبار در جهت تجهیز شدن آزمایشگاهها و کارگاهها در بودجه سال ۱۴۰۰ ادامه داد: آزمایشگاهها و کارگاههای ما باید به تجهیزات روز مجهز شوند امسال برای دومین بار به همت و پیگیریهای ریاست دانشگاه بالای ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیزات آزمایشگاهها و کارگاهها دیده شده است.
اعتبار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها
جهانشاهی گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بودجه برای آزمایشگاهها و کارگاهها محقق شد برای سال ۱۴۰۰ نیز این عدد تداوم دارد که ۲۸۰ میلیارد تومان است و با توجه به اعداد موجود، انتظار داریم این عدد به میزان خوبی اختصاص یابد. علاوه بر این اعتبار، برای سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای هنرستانهای آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه فنی و حرفهای درنظر گرفته است.
فعال سازی مراکز رشد و فناوری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای درخصوص راهاندازی مراکز رشد و کارافرینی و نقش آنان در توسعه آموزشهای مهارتی بیان کرد: این مراکز به تجاری سازی طرحهای پژوهشی کمک میکند؛ در دانشگاه فنی و حرفهای یک مرکز رشد در دانشکده شمسی پور راهاندازی میکنیم که ۱۵ مرکز رشد را در ۱۵ استان پیوند میزند.
او با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای مجوز مراکز رشد دانشگاههای خود را صادر میکند افزود: زیرساختی را در کل کشور ایجاد میکنیم تا هستههای خلاق و فناور را شناسایی کند تا بتوانیم حمایتهای مادی، حقوقی و معنوی را از آنان داشته باشیم. ما در فاز اول ۱۵ استان و در فاز بعدی در سال ۱۴۰۰ مراکز رشد و فناوری را در تمام استانها فعال میکنیم.
جهانشاهی همچنین در پایان عنوان کرد: این دانشگاه یکی از مبادی فعال صنایع خلاق شناخته شده و این موضوع از سوی معاونت علمی معرفی شده است.
انتهای پیام/