محققان در تازه ترین مطالعات خود به روشی دست یافتند که می تواند میزان ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پروستات و سینه را به ۱۰ درصد برساند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از مدیکال اکسپرس، میزان بقای بیماران سرطانی می‌تواند در طی متاستاز، گسترش سلول‌های سرطانی و ایجاد تومور‌های ثانویه، به ١٠ درصد یا کمتر کاهش یابد؛ بنابراین بسیار مهم است که سرطان قبل از وقوع متاستاز یا حداقل در مراحل اولیه، شناسایی و درمان شود. برای انتشار سرطان، سلول‌های پیام رسان معروف به سلول‌های تومور در گردش یا CTC، از تومور اصلی جدا شده و از طریق جریان خون جریان می‌یابند و رشد ثانویه ایجاد می‌کنند.

تیمی از محققان یک سیستم میکروسیالی جدید ایجاد کرده‌اند که به طور موثر از هم جدا می‌شود. خوشه‌های CTC از نمونه‌های خون بیماران سرطانی برای تجزیه و تحلیل آسان‌تر  استفاده می‌کند.

در مطالعه جدیدی تحت عنوان کاوشگر میکروسیالی استخوان شاه ماهی برای جذب چندگانه سلول‌های تومور در گردش پروستات، محققان روند ایجاد ابزار HB-MFP را ارائه می‌دهند که از انواع مختلف مولکول‌های زیست شناختی برای شناسایی و جداسازی سلول‌ها از نمونه‌های خون استفاده می‌کند. HB-MFP بدون درگیر کردن مفهوم کانال‌های بسته، در یک پیکربندی باز کار می‌کند که با استفاده از ریز سیالات کلاسیک چندین چالش فنی را از بین می‌برد، در نتیجه HB-MFP متحرک است و از بستر جذب کننده‌ای که با گیرنده‌های مختلف تزئین شده است، اسکن می‌کند.

در یک میلی لیتر از نمونه خون بیمار، فقط چند CTC در میلیارد‌ها گلبول قرمز و سفید خون سالم وجود دارد. با استفاده از نمونه‌های خون سرطان پروستات، HB-MFP به طور موثری CTC‌ها را با شمارش‌های مختلف از ۶ CTC / میلی لیتر (بیماران سرطانی موضعی) تا ۲۸۰ CTC / ml (بیماران سرطانی متاستاتیک) جدا کرد. علاوه بر این خوشه‌های CTC به اندازه یک گروه ۵۰ سلولی با موفقیت دستگیر شدند.

ایوب گلیا نویسنده اول این مقاله می‌گوید تجزیه و تحلیل تعداد، سطح بیان آنتی ژن و اندازه CTC‌های گرفته شده به طور بالقوه نویدبخش خوبی برای خدمت به عنوان ابزاری تشخیصی و پیش آگهی برای سرطان پروستات است.

معاینات فیزیکی و اندازه‌گیری سطح سرمی آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) دو استاندارد برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات هستند، با این حال این روش‌ها نادرست و تهاجمی نشان داده شده است. رویکرد‌های بیوپسی مایع، ابزاری برای تشخیص با استفاده از نمونه‌های خون به حجم کم نمونه نیاز دارد و از دقت بالایی برخوردار است بنابراین با هزینه کمتری به حساسیت بیشتری دست می‌یابد و راه را برای نمونه برداری مایع با کارآیی بیشتر پیش می‌برد همچنین  می‌تواند با سفارشی سازی جزئی در انواع دیگر سرطان‌ها مانند سرطان سینه و ریه سازگار شود. 


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار