عشایر استان اردبیل نقش اساسی در تولید دارند و علاوه بر تولید پشم، لبنیات و ۲۳ هزار مترمربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عشایر استان اردبیل ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر است که شامل ۴۵ طایفه بزرگ که ۵/۴ درصد جمعیت استان اردبیل و ۵/۶ درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهد که مشکلاتی در حوزه راه، آب و نهاده‌های دامی و دریافت تسهیلات دارند که برای برطرف کردن این مشکلات اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.

در حوزه بیمه دام عشایر نیز اقدامات خوبی انجام شده و در طول سه سال از ۹۷ تا ۹۹ یک میلیون و ۲۸ هزار راس دام عشایر بیمه شده است و در این زمینه استان اردبیل رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، ۱۲ هزار کارت هوشمند به عشایر استان ارائه شده و در سال گذشته ۵ هزارو ۳۹۵ تن آرد در بین عشایر استان توزیع شده است.

یکی از مشکلات اساسی قشر عشایر استان اردبیل کمبود آب است که در این زمینه عشایر با دغدغه و نگرانی‌های بسیار زیادی روبرو شده‌اند.

طی چندین ساله گذشته آبرسانی به قشلاقات عشایر از طریق تانکر‌ها انجام می‌شد که آب نزدیک ۳ هزار و ۳۰۰ خانوار از طریق این تانکر‌ها تامین می‌شد.

مدیر کل امور عشایر استان اردبیل گفت: در طول ۳ سال گذشته ۲۸۵ هزار و ۷۷۸ متر مکعب در بین عشایر استان اردبیل از طریق تانکر‌ها توزیع شده است که امسال نیز برای این امر برنامه‌ریزی شده است.

معرفت آذری با بیان اینکه در حوزه آبرسانی با امضا تفاهم‌نامه اعتبار بسیار خوبی اختصاص یافته است، گفت: برنامه‌ریزی شده تمام قشلاقات عشایر استان اردبیل از این آب پایدار برخوردار شوند و در حال حاضر عملیات آبرسانی به ۳۸ قشلاق استان اردبیل در حال اتمام است و همچنین برنامه ریزی برای ابرسانی برای تمام قشلاقات مبنای کار است.

او افزود: طی تفاهم نامه‌هایی که با حضور استاندار و سازمان عشایری استان و نمایندگان استان انجام شد ۵۰۸ میلیارد تومان بودجه برای حل مشکلات آب، راه و ارائه تسهیلات به عشایر استان اردبیل اختصاص یافته است تا پایان سال ۱۴۰۱ این اعتبارات برای حل مشکلات عشایر هزینه می‌شود.

مدیر کل امور عشایر استان اردبیل از توزیع سوخت در بین عشایر استان اردبیل خبر داد و افزود: در طول ۳ سال گذشته ۱۷ میلیون لیتر نفت سفید در بین عشایر استان اردبیل توزیع شده است.

آذری تصریح کرد: یک هزار و ۲۶۳ پنل خورشیدی و تانکر رایگان نیز در طول ۳ سال در بین عشایر استان اردبیل توزیع شده است که تانکر‌های مربوطه هزار لیتری و ۲ هزار لیتری می‌باشد.

او از توزیع ۴۲ هزار تن نهاده‌های دامی در ۳ سال گذشته در بین عشایر استان اردبیل خبر داد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی‌های امسال نیاز است ۹۰ هزار تن نهاده‌های دامی در بین عشایر استان توزیع شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.