بازار سرمایه در چند سال اخیر نتوانسته در کنترل تورم به درستی نقش آفرینی کند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به صحبت‌های دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس مبنی بر اینکه، بازار سرمایه، کشور را از افتادن در یک تورم سنگین نجات داده و همین چند روز پیش تورم توسط رئیس مرکز آمار برای فروردین ماه ۴۹.۵ درصد عنوان شد.

حال با توجه به وضعیت تورم کشور و وضعیت بازار سرمایه از کارشناسان در رابطه با این موضوع که آیا واقعا بازار سرمایه در کنترل تورم موفق بوده است سوالاتی پرسیده ایم.

پول از بورس به تولید برود، تورم کنترل می شود

فردین آقا بزرگی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با  خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که نقش بازار سرمایه در کنترل تورم به چه شکل است و آیا در این زمینه موفق عمل کرده است؟ اظهار کرد: تعریف تورم یعنی نقدینگی در صورت کسر و تولید ناخالص ملی یا به عبارتی رشد تولید ناخالص در مخرج کسر هر میزان نقدینگی نسبت به تولید ناخالص ملی افزایش داشته باشد تورم پدید می‌آید به طور کل یعنی پول اضافه‌ای که به ازای آن خدمات و تولیدی وجود نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: نقش اساسی بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است، نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌ها می‌تواند از طریق بازار سرمایه برای تولید جذب شود، هر چقدر با یک سیاست انقباضی نقدینگی در جریان را بتوانیم به صورت اصولی و بر پایه قواعد خاص مستقیم جذب تولید و صنعت نمایم این به منزله کاهش حجم نقدینگی در مقایسه با تولید محسوب می‌شود و در حقیقت به صورت ساختاری به کاهش تورم کمک خواهد کرد. البته به شرط آن که نقدینگی از کانال‌های خاص صرفا در جهت تامین نقدینگی بنگاه‌ها صورت بگیرد.


بیشتر بخوانید


آقابزرگی در ادامه بیان کرد: بورس ما در سال ۹۹ این حالت را نداشته است و معاملات در بازار ثانویه حتی می‌تواند نتیجه عکس را برای کشوربه همراه داشته باشد، یعنی تبادل اوراق بهادار به ترتیبی که در مقایسه با ظرفیت تولید در کشور توانمندی و بنیه مالی اشخاص را افزایش دهد، بدون تناسب با سطح قدرت تولید که خود این موضوع تورم زا خواهد بود.

بورس عامل رشد تورم بود؟

بازار سرمایه تیغی دو لبه برای تورم!

او در ادامه گفت: تاکید می‌شود که در بازار اولیه اگر عایدی تولید و صنعت شود در این صورت نقش بازار سرمایه در کاهش تورم موفقیت آمیز خواهد بود، اما همین بازار سرمایه اگر بیش از اندازه متمرکز در معاملات بازار ثانویه باشد می‌تواند تورم را تشدید کند.

آقا بزرگی در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ بازار سرمایه در کنترل تورم موفق نبوده است، حجم معاملات بازار اولیه و بازار ثانویه را اگر از ده سال گذشته بررسی کنیم این تناسب در سال ۹۹ به شدت بهم خورده است یعنی بازار ثانویه به حدی افزایش یافته است که صرفا برای حفظ ارزش پول مردم روی به خرید اوراق بهادار آورده اند و با قیمت بالاتری به شخص دیگری فروخته اند البته افراد زیادی نیز متضرر شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: این فرآیند کمکی به تولید و تامین مالی بنگاه‌ها نمی‌کند، در کشور ما در سال ۹۹ این عملیات به طور موفق آمیز انجام نشد و بازار سرمایه کم‌ترین نقش را داشته و در حقیقت این جریان تامین نقدینگی با محوریت دولت از طریق انتشار اوراق و یا سایر اوراق بهادار دولت کسری بودجه خود را تامین کرده است و این تامین کسری بودجه از بازار سرمایه خود باعث افزایش تورم می‌شود، یعنی به جای پرداختن به کنترل و انظباط مالی در بدنه دولت به انتشار اوراق برای کسری بودجه روی آورده اند وخود این موضوع تورم زا است.

رشد بازار سرمایه انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نقش بازار سرمایه در کنترل تورم اظهار کرد: دولت و بانک مرکزی برای کنترل تورم سیاست‌های انقباضی خاص خود را دنبال می‌کند و این سیاست‌ها خود ابزار‌های مختلفی دارند، بازار سرمایه در این چند سال اخیر نتوانسته در کنترل تورم به درستی نقش آفرینی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: بازار سرمایه با رشد خود انتظارات تورمی نیز ایجاد کرده است، دولت از رشد بازار سرمایه از سال ۹۷ تا سال ۹۹ مقداری استفاده کرد و توانست در بحث کنترل تورم تاثیر گذار باشد، زیرا با تبلیغاتی که صورت گرفت بخش زیادی از نقدینگی جذب بازار شد و فروش سهام دولتی سبب جذب بخشی دیگری از نقدینگی به بازار سرمایه شد و در کل بخشی از نقدینگی که در دست افراد جامعه در جریان بود وارد بازار سرمایه شد؛ در مرداد بخشی از نقدینگی با توجه به ریزش بازار از بین رفت و این موضوع خود به تورم کمک کرده است.

آسایش در ادامه افزود: در کل زمانی که بازار سرمایه رشد داشته باشد انتظارات تورمی افزایش خواهد یافت و نمی‌توان این موضوع را بیان کرد که بازار سرمایه درکنترل تورم موفق بوده است.

در پایان می‌توان این گونه مطرح کرد که بازار سرمایه با استفاده از اصول خاص می‌تواند در کنترل تورم موفقیت آمیز عمل کند، اما با توجه به عملکرد‌ها و شرایط بازار در سال ۹۹ متاسفانه خود بازار سرمایه نیز به تورم دامن زده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس ایران ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرچیزی عین واکسن کروناست، اگه بزنی بازبایدماسک بزنی محض احتیاط.
بورس هم محض احتیاط بلندمدت نگه دارین ازاین شاخه به آن شاخه نرویدهمش یک شبه نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
وعده های پورابراهیمی و قالیباف برای بهتر شدن بورس وعده های واقعی نیست. زیاد جدی نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
بورس
۱۷:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکهفته مجلس مردم را سرکار گذاشته دوباره خبر آمده فردا یک جلسه دیگر هست.بگو تا انتخابات بورس مثبت نمیشه راحت کنید مردم را.چرا هر روز مردم را زجر می دید با وقت خریدن.
Iran (Islamic Republic of)
باز وعده فردا
۱۷:۳۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
باز آقای پور ابراهیمی گفتن فردا یک جلسه دیگر با رئیس مجلس و رئیس بورس برگزار میشود.من نمیدانم این همه جلسه برای بورس نمی خواد.تزریق منابع مالی صندوق توسعه ملی و حقوقی ها و صندوق های ثابت پولشون را وارد بازار کنند و چند هفته از بازار حمایت کنند ضرر خیلی ها از بین می رود.آقا ما اصل پولمون دستمون بیاد راضی هستیم.سود شما را نخواستیم.
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض به کمیسیون اقتصاد مجلس
۱۷:۲۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای پورابراهیمی هر بار با مدیران بورس جلسه گذاشت چند وعده بی خاصیت داد و دوباره بورس منفی شد.آقای پورابراهیمی بجای وعده دادن ردیف بودجه برای حمایت از بورس تصویب کنید.جلسات کمیسیون اقتصاد مجلس را بی جهت صرف سخنرانی و حال احوال پرسی با مدیران بورس نگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
باز مجلس امروز فقط جلسه با مدیران بورس گذاشت.تا کی وعده فردا فردا می دهید.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۱۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نکته مهمی که نباید فراموش کرد این هست که اقتصادایران بانک محوره
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینکه دولت و ... در تبلیغ و جذب مردم در بورس نقش داشتن شکی نیست
ولی شما که ضرر کردین بدون اموزش رفتین فکر کردین بورس کارخونه چاپ پوله
حد ضرر برای خودتون نذاشتین و حد سود رو بینهایت در نظر گرفتین
هر کسی کمی درباره بازار می دونست اگاهی داشت این رشد یه اصلاح قطعا خواهد داشت حالا بماند برخی شاخص 3 میلیونی معرفی می کردن که بماند
من هم در این بازار بودم و هستم اما مثلا در اغاز اصلاح فکر می کنم با حدود 17 درصد ضرر خارج شدم نه اینکه بمونم و بگم خب فردا درست میشه
بعد هم که شاخص یه روند صعودی موقت داشت هم برای سود کردن هم برای خروج که باز برخی که الان ناله می زنن خروج نکردن که هیچ بازم سرمایشون اب شد
شما که تبر برداشتی داری دولت می زنی اول یه سوزن ته گرد به خودت بزن دوم اینکه اون موقع که هر روز 5 درصد 5 درصد سود میگرفتی گفتی دولت دمت گرم ؟ الان برا من فاز اعتراض و ... برداشتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
امروزم باز منفی شد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۴۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
فکری به حال سهامداران بازار سرمایه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس بدبخت مون کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سوالی که مطرح هست
دلال ها پول خود رو کجا نگه داشته اند؟
دلار
سکه
مسکن
خودرو؟
کاش تولید راه می افتاد و این دلال ها رو می بردید صادر کننده شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی از دلایل ریزش بورس همین سکوت سایت هایی مثل شما هاست
Netherlands
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارشناسان سفارشی
وقتی تحریم میشی
درامد دلاری صفر‌میشه
دلار کم‌میشه
دلار گرون میشه
ارزش ریال کم میشه
سرمایه ها برای حفظ ارزش قیمت های ریالی رو افزایش‌میدن
این‌ذات بازاره
توقع داری دلار از ۴۰۰۰تومن بشه بشه۳۰ تومن ولی خونه و ماشین و زمین گرون نشه؟
بی سواد ترین کارشناس اقتصادم اینو میدونه
غیر ازینه؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۳۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب کارشناس آیا الان تحریمی برداشته شده که دلار شده 23 تومن؟!
الان چرا نباید توقع داشته باشیم خونه و ماشین و زمین ارزون بشه؟!

الان یک ارز دیجیتال که نه پشتوانه داره نه وجود فیزیکی بالای 50 هزار دلاره اینو با علم اقتصادتون میشه توضیح بدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر بورس را سامان ندهید اعتراضات سراسری تشکیل میدهیم
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض به نمایندگان مجلس
۱۷:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مجلس اگر مجلس بود تا حالا وزیر اقتصاد را بخاطر وضع بورس و دلار استیضاح و برکنار میکرد.
مجلس اگر مجلس بود رئیس جمهور را بخاطر وضع بورس و کرونا و گرانی ها و فساد دولتی استیضاح و برکنار میکرد.
ضعف از نمایندگان مجلس و رئیس مجلس است که با مسئولان دولت مماشات میکنند.
چوبش هم مردم می خورند.
Iran (Islamic Republic of)
یزدی
۱۷:۴۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مجلس و دستگاه قضایی اگر فورا به وضع بورس رسیدگی نکنند دیگر رای نخواهم داد.ناسلامتی این کشور اسلامی است.چرا باید تو بورس پول مردم از بین برود.ما پول آوردیم برای حمایت از تولید ملی.
Iran (Islamic Republic of)
درخواست از رئیسی
۱۷:۴۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای رئیسی لطفا یک بار هم از بورس بازدید کنید.این چه وظعی هست تو بورس تهران.همش منفی.کجای دنیا بورس هر روز منفی است.همه صف فروش ها هم دستکاری شده تا مردم نتوانند سهام بفروشند.پول مردم را قفل کرده اند تا انتخابات.کجای اسلام به دولت چنین اجازه ای می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض به مجلسیان
۱۷:۳۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای قالیباف و پورابراهیمی 6 ماهه دارید وعده حمایت مجلس از بورس می دهید.شما هم که شده اید مثل روحانی و واعظی
Iran (Islamic Republic of)
اخطار به مجلس
۱۷:۳۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسئول منفی شدن بورس از هفته پیش تا به امروز ریاست مجلس و هیئت رئیسه مجلس است که وعده جلسه سران نظام داد و با لغو این جلسه بورس یکهفته دارد منفی می خورد.چرا مجلس بفکر عواقب تصمیماتش بر مردم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
پالایش سهام دروغین
۱۷:۲۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سهام پالایش را با خدعه و فریب به مردم فروختن.مشمول تدلیس در معامله است.چون قبلش یک چیزی گفتن بعدش چیزی دیگری گفتن.
دستگاه قضایی باید با حکم قضایی تمام ضرر مردم در سهام پالایش را از دولت بگیرد و به مردم برگرداند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شستا را گران به مردم فروختن و مردم را فریب دادن تا پولشون را بیاورند در بورس اونوقت هر چی سهام دولتی بود برای تامین کسری بودجه به ملت فروختن.واقعا کار دولت بد بود.من اعتقاد زیادی به این نظام و حتی دولت داشتم اما کاملا اعتمادم از دولت از بین رفت و حتی اعتمادم به هم کمرنگ شد چرا با سرمایه مردم با صداقت ایران چنین کردید.
Iran (Islamic Republic of)
مسئولان پاسخ دهند
۱۷:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عرضه اولیه شده کوره پول سوزی سهامداران.پالایش و دارایکم هم هر روز منفی.
هر روز منفی هستند و زیر قیمت عرضه اولیه.مگر نظارتی تو این مملکت روی بورس نیست.
مجلس و دستگاه قضایی چرا وزیران و رئیس بورس را بازخواست نمیکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
سهام پالایش
۱۷:۱۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
به دعوت مسئولان 5 نفرمون سهم پالایش را خانودگی خریدیم شد 25 میلیون.
حالا سهم 5 نفرمون شده 17 میلیون.
یعنی 8 میلیون ضرر.
دولت و مجلس باید فوری ضرر ما مردم را بدهند.چون این صندوق پالایش مصوب دولت و مجلس است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیت کویین سقوط کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ارز دیجیتال
۱۷:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا بیشتر خبرهای هشدار دهنده درباره ارز دیجیتال به مردم بدهد.
خبرگزاری ها و خبر سراسری صدا و سیما باید فعال تر عمل کند و قبل از بحران مردم و جوانان را آگاه کند.
اگر بیشتر خبرهای هشدار دهنده بدهید مردم بیشتر آگاه میشوند.
این دو روز واقعا هشدارهای خوبی داده شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرجا که دولت میگه برید نباید رفت ،هرجا که میگه نرید باید رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عدم نظارت بر کرونا
عدم نظارت بر بورس
عدم نظارت بر گرانی ها
عدم نظارت بر گمرک
عدم نظارت بر رشوه و اختلاس ها
عدم نظارت بر مافیای فوتبال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دستکاری در نمودارهای بورس
دستکاری در قیمت گذاری سهم ها
دستکاری در صف خرید و صف فروش معاملات
بخشنامه های یک شبه یا شبانه برای جهات دهی در بازار بورس
اخبار و سخنرانی های سیاسی جهت دار بر بورس
دخالت های بی مورد و قیمت گذاری بی مورد خارج از بورس
سازمان بازرسی کل کشور دستگاه قضایی و دادستان کل کشور چرا به تخلفات مدیران بورس و فرابورس رسیدگی نمیکند؟
مجلس چرا تحقیق و تفحص از بورس انجام نمی دهد؟
کمیسیون اقتصادی و اصل 90 چرا بی تفاوت هستند به تخلفات در بورس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
برجام مساوی با سقوط 9 ماهه بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
برجامی که باعث سقوط بورس شود بدرد چی ملت می خورد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
فوری ارز دیجیتال اگر دارید بفروشید که اوضاع خراب شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهترین جای سرمایه گذاری بورس است؟؟؟؟بورس نابود شد.
ارز دیجیتال هم آخرش مثل بورس خودمان میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای روحانی پولمون را سپردیم به بورس یکسال گذشت سودش را بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس ما بورس ما کوره پول سوزی ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس عامل بدبختی ملت
Iran (Islamic Republic of)
خبر فوری مهم
۱۳:۵۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
ریزش شاخص بورس به زیر 1200000 واحد.
Iran (Islamic Republic of)
عدالت طلب
۱۳:۵۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
امروز 50 میلیون سهامدار بورس شاهد نابودی سرمایه شون در بورس و آب رفتن سرمایه سهام عدالتی خود هستند.یکی از گلوگاه های فساد بورس اوراق بهادار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وعده‌های بورسی چه شد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
روحانی دژپسند واعظی قالیباف پورابراهیمی باید پاسخگوی وعده های حمایتیشان از بورس باشند 40 تا 75 درصد همه سهامداران تو ضرر هستند چرا مسئولان دولت و مجلس پاسخگوی مردم نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
واعظی حمایتی ات کو؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دهنوی مالیات چی دولت برای پر کردن کسری بودجه 1400 از جیب سهامداران آمده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دهنوی بدتر از قالیباف اصل و شاهپور محمدی عمل کرد.یکی از یکی بدتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وزیر اقتصاد برکنار باید گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت تدبیر بورسی نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس مردم را فقیر تر کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناظر بورس خوابه
۱۳:۳۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر چی عرضه اولیه بود اومد زیر قیمت عرضه اولیه.ناظر بورس مگر خوابی؟این خلاف قانون عرضه اولیه است که تا یکسال نباید زیر قیمت عرضه اولیه بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
گرانفروشی عرضه اولیه ها
۱۳:۳۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عرضه اولیه آبادا بوعلی وکبهمن شستا سیتا وسپهر امین و صندوق پالایش و .... را دولت و سازمان بورس به مردم گران فروخته و حالا اومده زیر قیمت عرضه اولیه.در حالیکه عرضه اولیه نباید بیاد زیر قیمت کارشناسی عرضه اولیه.معلومه زد و بندی بین ناظر بورس و شرکت برقرار شده و سر مردم کلاه گذاشتن.لطفا دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور این کلاهبرداری از جیب مردم را پیگیری کند.چرا نهادهای نظارتی کاری انجام نمی دهند.
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار فریب خورده پالایش
۱۳:۲۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سهام پالایش را دولت به مردم فروخت 10000 تومان حالا خودش بیاد از مردم 10000 تومان بخرد.این دیگه کلاهبرداری است یک سهامی را گران به مردم کشور خودتون بفروشید و حالا 32 درصد تو ضرر رفتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کمیسیون اقتصادی مجلس عامل اصلی ریزش بورس است.پاسخگو مردم هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
صدا و سیما 8 ماهه بورس منفیه خبر اعلام نمیکنی اما یک روز یک ذره مثبت میشود تو بوق و کرنا میکنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسئولان مملکت خجالت خجالت
بورس را نابود کردید از برجام و کرونا میگویید.
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض به صدا و سیما
۱۲:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عامل فریب سهامداران بورس در تابستان دولت و صدا و سیما بود.صدا و سیما چرا حالا از بورس خبر پخش نمی کند؟چرا منفی های هر روز را پخش نمی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس فکر و کار و حمایت اساسی می خواهد تا حداقل این گونه به تورم دامن نزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سازمان بورس منحل باید گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
جلسه سران قوا برای حمایت از بورس سرکاری بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس بورس
۱۲:۳۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی نامه کارشناسان بورس را صدا و سیما از خبر سراسری پخش نمیکند.
وقتی اعتراض سهامداران را صدا و سیما پخش نمیکند.
چگونه انتظار از بهتر شدن بورس دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ولایتمدار
۱۲:۳۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
رهبری بداد سرمایه مردم تو بورس برسید.این دولت سرمایه مردم را نابود کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
این که خودش مردمو دعوت کرد
Iran (Islamic Republic of)
تیتر امروز
۱۲:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس ایران کوره پول سوزی ملت همیشه در صحنه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس را نجات دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس را تا انتخابات تعطیل می کردید تا مردم کمتر ضرر کنند.این بهترین راهکار است.
Netherlands
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی ساده لوحانه است اگر فکر کنید انتخابات می تواند روند بورس را تغییر دهد.تغییر روند نیازمند کار کارشناسی، علمی و همراه با تزریق بودجه است. در کوتاه مدت متاسفانه این مهم انجام شدنی نیست الخصوص تزریق بودجه.
Iran (Islamic Republic of)
نابود شده بورس
۱۲:۰۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
باز جلسه سران قوا عقب افتاد و باز همه سهم ها صف فروش و منفی شدن.خواهشا جلسه سران قوا برای بورس را همین امروز برگزار کنید تا کی بورس منفی باشه.همه فروردین ماه بورس منفی بود.حالا اردیبهشت هم میخواهید هر روز منفی باشد.
سهام مردم 70 درصد رفت تو ضرر.این چه بورسی است.همش از رشد اقتصادی و رتبه 18 اقتصادی میگویید پس چرا بورس همش منفیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
رتبه اقتصادی آقایان را می‌فرمایند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای قالیباف و پورابراهیمی و قاضی زاده هاشمی 6 ماهه وعده بهتر شدن بورس و حمایت از بورس می دهند اما هنوز اتفاقی نیوفتاده.مجلس کی بداد سهامداران می رسد.وقتی سرمایه مردم صفر شد؟
Netherlands
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین قالی باف اومد شهریور گفت مشکل بورس حل میشه. من و کمیسون اقتصادی مجلس فردا 9 صبح جلسه شورای عالی بورسیم. واز این دست صحبت ها. خیلی هایی که اون موقع هنوز تصمیم به خرید پالایشی ها رو نداشتند با وعده این آقا اومدن خرید زدند. چه شد؟؟ هنوز به وعده ها امید داری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی دلت خوشه..... قالیباف و روحانی و دیگران برای تامین بودجه و خالی نماندن جیب مبارکشان دعوت به بورس کردند حالا بیان چی بگن یا چکار کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سهامداران پالایش
۱۲:۰۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
صندوق پالایش را 10000 تومان شهریور دولت به ملت فروخت بقول خودشون با تخفیف بعد از 8 ماه شده 7000 تومان.یعنی 30 درصد ضرر در 8 ماه.اینو برویم به کی بگوییم؟دولت گران به ملت فروخت.مجلس چرا 8 ماهه کاری نمی کند.همش تعطیل میکنند.کمی فکر مردم هم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نمایندگان مجلس تعطیلات عید تمام شد حالا تعطیلات رمضان بعدش تعطیلات عید فطر پس کی بورس را سر سامان می دید وقتی سرمایه مون صفر و منفی شد.این چه وضعیه.دولت کاری نمیکند.مجلس هم تعطیل کردن.پس کی میخواهد از سرمایه مردم در بورس حفاظت کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوری پول هامون رو بلوکه کردن که امگار شاخص الان ۱۰ میلیونه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
6 ماهه نمیشه اصلا خروج زد !!!!!
-
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
ماهیت بورس پایین و بالا شدن است البته اگر یک عده همواره بورس را بر وفق مراد خود میخواهند که همواره صعودی باشد و بخرند و فردا بفروشند و دو برابر سود کنند باید بگویم جای اشتباهی آمده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه اینکه الان خعلی بالا پایین میشه همش ۱۸ نماد مثبت ۳۰۰ تا منفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله جناب کارشناس بورس درسته که بورس بالا و پایین داره ولی یکسال است که فقط پایین میاد نظرت بدرد خودت میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کمک به تورم و کشور که نکرد خیلی های دیگر هم بی چاره کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سرمایه مردم را نجات دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سرمایه مردم رفت تو جیب چند نفر از خواص چطور نجات پیدا کنه؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شرایط بورس بهتر می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
میشه بگید پول ما رو پس بدن
-
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
پولتو گذاشتی در قماری بنام بورس و آن پس میخواهی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
لایک داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چقدر خوب بررسی شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای از دست بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت به تیزبینی خبرنگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
حداقل این بورس یه جا به درد خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدواریم وضعیت بورس بهتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس و تورم با زنذگی مردم گره خورده مسولان حمایت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خود مسئولین این وضعیت را ایجاد کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای از این تورم و بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای از این تورم و بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورم و بورس کمر مردم را شکستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای مسئول اول برسی کن بعد حرف بزن لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس سرمایه زیان مردم را جبران کند کنترل تورم بعدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا وضعیت بورس و تورم کشور درست خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه تنها در کنترل تورم موفق نبود بلکه سرمایه مردم را نیز نابود کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر از یک تورم سنگین نجات داد پس چرا شرایط کشور به این شکل است آقای مسئول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر به بورس دیدگاه کارشناسی و دلسوزانه نگاه شود در کنترل تورم نیز موفق خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بورس کشور را از افتادن در یک تورم سنگین نجات داد!!!
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفم واقعا
سود نخواستیم همون پول اولیه مون رو برگردونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر روز حال اقتصاد کشور داره بدتر از روز قبل میشه
این وسط حال 50 میلیون سهامداره از بقیه مردم بدتره
چون دارن ذره ذره کم شدن سرمایه شون رو می بینند و کاری هم ازدست شون برنمیاد
بازم دم باشگاه خبرنگاران گرم که در مورد بازار بورس پیگیر هست و دغدغه ما رو به گوش مسئول ها می رسونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا که....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا کی افت شاخص؟!
میخوام بدونم چیزی از بازار باقی مونده؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیر، هر کی الان پول داره میبره بیت کوین و ارزهای مجازی، پس پولی داخل بورس ایران نمیاد که نجاتش بده، دیگه اعتبار بورس ایران کم شده و کسی که سرمایه داره، دیگه سرمایه اش رو توی بورس نمیاره که بورس حرکتی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالب بود
ممنون باشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوب خدا رو شکر تورم هم افتاد گردن بورس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
همچنین افتاد گردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
قرار نیست فکری به حال وضعیت بورس کنند
مسئولان محترم از ناراحتی سهامداران خبر دارند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کمرمان زیر بار گرانی شکست
Iran (Islamic Republic of)
مخاطب
۰۹:۰۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاش می شد دوباره بورس برگرده به روزهای طلایی اش
می‌خواستیم با سرمایه های اندک مون چرخ تولید رو بچرخونیم
ولی نشد که بشه
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار
۰۹:۰۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
فعلا که بورس عامل نابودی سرمایه ماست
آخرین اخبار