خوشبختانه وایر‌ها طول عمر زیادی دارند و به این سادگی خراب نمی‌شوند، اما هر از گاهی نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وایر (Wire) به معنای سیم، یکی از بخش‌های فنی پیشرانه است که وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا سیستم دلکو به شمع سر پیشرانه است تا مخلوط سوخت و هوا به بهترین شکل ممکن منفجر شود. هر نوع ایراد در این سیم‌ها می‌تواند به روشن شدن چراغ چک، عملکرد بد پیشرانه، عدم جرقه سیلندر، انفجار در اگزوز، برق دزدی و اتصالی، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی منجر شود.

خوشبختانه وایر‌ها طول عمر زیادی دارند و به این سادگی خراب نمی‌شوند، اما هر از گاهی نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند. از این رو در حفظ و نگهداری خودرو لازم است تا وایر‌ها را از چند جهت مورد بررسی قرار دهید:

۱-وایر‌ها باید با بست‌های مخصوص درجای خود محکم شوند. رها و آزاد بودن وایر‌ها در دراز مدت به شل شدن محل اتصال به دلکو یا شمع منجر و موجب عدم جرقه یا آسیب دیدگی فیزیکی وایر و برق دزدی می‌شود.

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایر‌ها در خودرو

۲- محل اتصال به دلکو و شمع باید محکم باشد. در حقیقت وایر نباید به راحتی و با فشار اندک از دلکو یا شمع جدا شود.

۳- محل اتصال به دلکو یا شمع باید کاملا براق و تمیز باشد. این محل‌ها را هر از گاهی با سمباده تمیز و از اتصال محکم آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایر‌ها در خودرو

۴- بدنه وایر را از نظر آسیب‌های فیزیکی بررسی کنید. هر نوع آسیب کوچک در بدنه وایر می‌تواند به برق دزدی و عدم جرقه منجر شود که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک و بروز انفجار‌های متعدد در اگزوز است.

چه زمانی باید وایر‌ها ار تعویض کرد؟

۱- زمانی که در بدنه وایر آسیب فیزیکی شدید مشهود باشد.

۲- محل تماس وایر با دلکو و شمع دچار خوردگی و آسیب دیدگی شدید باشد.

۳- وایر دچار بریدگی یا له شدگی شده باشد.

۴- درصورتی که از سیستم برق جدید با ولتاژ بالاتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایر‌ها در خودرو

هنگام تعویض وایر‌ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱- ترجیحا وایر‌ها را بصورت کیت و همه را یکجا تعویض کنید.

۲- از وایر‌های استاندارد کارخانه بهره بگیرید مگر انکه از سیستم برق جدید با ولتاژی فراتر از حد استاندارد استفاده کرده باشید.

۳- برای جایگزین کردن وایر‌ها آن‌ها را یکی یکی از جای خود خارج کرده و با نمونه جدید جایگزین کنید تا ترتیب احتراق پیشرانه را بر هم نزنید.

۴- به طول وایر‌ها توجه کنید. بیشتر خودرو‌های جهان دارای وایر با طول‌های مختلف هستند که بر اساس نزدیکی یا دوری هر سیلندر نسبت به دلکو اندازه گیری شده اند.

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایر‌ها در خودرو

۵- از محکم بودن اتصال دو سر وایر به دلکو و شمع اطمینان حاصل کنید.

۶- ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود را به ذهن بسپارید یا بر روی پیشرانه یا دلکو حک کنید. همچنین می‌توانید وایر‌ها و پلاتین‌های دلکو را با برچسب علامت گذاری کنید.

نکات مهم
۱- ترتیب احتراق در همه پیشرانه‌های ۴، ۶، ۸ و ... با یکدیگر یکسان نیست. به این ترتیب درصورتی که ترتیب احتراق را برای چیدمان صحیح وایر‌ها بر روی پیشرانه و دلکو فراموش کرده اید، باید به دنبال ترتیب احتراق پیشرانه خودرو خود باشید. به عنوان مثال ترتیب احتراق پیشرانه V۸ شورولت الزاما با فورد یکسان و مشابه نیست.

آگاهی از موعد و چگونگی تعویض وایر‌ها در خودرو

۲- برای تعویض وایر‌ها پیشرانه را خاموش و حتما از دستکش کار استفاده کنید. برق جاری در وایر‌ها به هنگام روشن بودن پیشرانه ولتاژ بسیار زیادی دارد. اگرچه این ولتاژ جریان پایینی دارد، کشنده و خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث درد و انقباض عضلانی شود.

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار