خسارت ۲۷۰ میلیارد ریالی که کرونا به گل‌های شاخه بریده مشهد زد

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: برآورد می‌شود میزان خسارت کرونا به بخش گل و گیاهان شاخه بریده مشهد حدود ۲۷۰ میلیارد ریال می‌باشد.



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد جعفری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: ۴۰۵واحد گلخانه در مشهد در حال فعالیت است، سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در سال ۱۳۹۹ در مشهد حدود ۱۴۵ هکتار می‌باشد که از این میزان نزدیک به بیست هکتار آن امسال ساخته شده است.

او افزود: حدود ۶۷ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی، حدود ۷۴ هکتار گل و گیاهان زینتی و حدود ۴ هکتار به کشت آلوئه ورا و سایر گیاهان دارویی اختصاص دارد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: در هر هکتار گلخانه امکان اشتغال ده نفر به صورت مستقیم، و ۳۰ نفر غیر مستقیم وجود دارد به همین دلیل توسعه گلخانه‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش بسزایی داشته باشد و تاکنون زمینه اشتغال برای حدود ۵۸۰۰ نفر را مهیا کرده است.


بیشتر بخوانید


جعفری بیان کرد: برخی محصولات کشاورزی مانند گل و گیاه قابلیت فراوری و نگهداری طولانی ندارند، به همین دلیل تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد بیشترین خسارت را از بابت کرونا متحمل شدند.

او تصریح کرد: با تعطیلی مراسم و دید و بازدید‌ها به دلیل بیماری کرونا، تقاضا برای خرید گل به ویژه در چند ماه اول شیوع کرونا به شدت کاهش یافت، از طرفی بسته شدن مرز و عدم امکان صادرات به کشور‌های همسایه نیز موجب عدم فروش محصول شد، به گونه‌ای که تولیدکنندگان مجبور به دور ریختن و انهدام بیشتر گل‌های تولید شده خود شدند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه سالانه حدود پانزده میلیون شاخه گل در مشهد تولید می‌شود تاکید کرد: ۱۵ الی۲۰ درصد از این تولیدات در داخل استان مصرف و ۱۵ درصد به شهر‌ها یا کشور‌های دیگر ارسال می‌شود.

جعفری اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد نیز هرساله به‌صورت ضایعات دور ریخته می‌شود که امسال این رقم متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا به بیش از ۷۰ درصد رسید.

او افزود: در شرایط کرونا بیش از ۶۰ درصد واحد‌های تولیدی به حالت تعلیق درآمده و نزدیک به هزار نفر بیکار شدند و البته این آمار تنها مربوط به کارگاه‌های تولیدی است و شامل گل‌فروشی‌های سطح شهر نمی‌شود.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد گل تولیدی در اواخر اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه امسال به ضایعات تبدیل شد ادامه داد: بهترین بازار گل، نوروز و ماه شعبان است که متاسفانه این دو بازار نیز امسال به‌طور کامل از دست رفت.

جعفری بیان کرد: خسارت سنگین کرونا به تولیدکنندگان این بخش در کنار افزایش هزینه‌های تولید، همچنین وجود مشکلات دیگری، چون کمبود و گرانی نهاده‌های با کیفیت، افزایش دستمزد کارگران، کمبود نقدینگی و عدم اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش در سال جاری، لزوم توجه و حمایت بیشتر دولت به این بخش را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.