غلامی گفت: شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش و پرورش هم باید شیوه فعلی خود را بهبود دهد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور غلامی وزیر علوم در این جلسه اظهار کرد: موضوع ساماندهی کنکور بسیار مهم است و باید درباره آن شفاف تصمیم گیری کرد. در جلسه دولت نیز به جهت اهمیت موضوع، بحث و بررسی صورت گرفته است.

غلامی گفت: همه قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش و پرورش هم باید شیوه فعلی خود را بهبود دهد. اما در تصمیمات در مرحله اول باید به امکان اجرایی سازی تصمیمات توجه کنیم.

او ادامه داد: دوم اینکه تکلیف دانشگاه‌ها باید مشخص شود که به دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو چقدر استقلال داده شود. این طرح اقدام مهمی است و باید نظرات آموزش و پرورش در آن لحاظ و علاوه بر آن به دانشگاه‌ها که متقاضی جذب دانشجوی بهتر و اختیار بیشتر در جذب هستند توجه شود.

ابراهیم سوزنچی، معاون خط مشی‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود اعلام کردند که مسئولان آموزش و پرورش برای کنکور تدبیری بیندیشند که این جمله نشان دهنده اهمیت از بین بردن آسیب‌های موجود است.

سوزنچی گفت: از نظر اجرایی اقداماتی باید انجام شود که قابل اجراست. بحث محرومیت و عدالت با اجرای طرح ساماندهی کنکور مورد اهمیت است که در کنکور با تراز شدن رتبه‌ها این مشکل تفاوت معدل‌ها حل می‌شود. در این طرح پیش بینی شده که بحث امتحانات نهایی سنجش و پذیرش باید در ستاد نقشه جامع علمی کشور مصوب شود.

او تصریح کرد: اگر عزم اجرای این سیاست را داشته باشیم، می‌توانیم با سیاست‌هایی طرح ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون قابلیت اجرا دارد.

تفاوت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار در اعمال سوابق تحصیلی خیلی پر رنگ نیست

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش وزارت آموزش وپرورش گفت: در اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد بحث تفاوت بین مناطق محروم و مناطق برخوردار مطرح شده است اما باید بگوئیم که این اشکال وجود دارد اما خیلی پر رنگ نیست که به خاطر آن بخواهیم این طرح را کنار بگذاریم.

ساکی توضیح داد: برای حل مسئله نابرابری می‌توان ضریب دهی را بر اساس درجه محرومیت اعمال کرد. هم اکنون در آموزش و پرورش بر اساس طرح پایش کیفیت استان‌ها رتبه بندی می‌شوند، کمیت و کیفیت معلم، کمیت و کیفیت فضا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ... را رتبه بندی می‌کنیم و یک ضریب محرومیت تعریف می شود تا بعدا با اعمال آن نقیصه عدم عدالت تعدیل شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: تعدادی پشت کنکوری داریم که با طرح تاثیر ۶۰ درصدی معدل فارغ التحصیل نشده‌اند و باید برای آنها فکری بشود. در شرایط فعلی داوطلب به سوابق تحصیلی بهایی نمی‌دهد. همیشه در آموزش و پرورش سعی می‌شود ضریب دشواری امتحانات نهایی یکسان باشد. از سال ۹۵ بحث سوابق تحصیلی جدی شده و به صورت سیستمی موجود است.

ساکی ادامه داد: ما به دنبال تغییر نظام تستی به تشریحی نیستیم، بلکه به دنبال تغییر نظام سنجش و رسیدن به اهداف ۱۲ ساله آموزش و پرورش هستیم.

او گفت: سوابق تحصیلی کاملا قابل اعتبار است. قواعد نمره گذاری، شیوه تصحیح و ... همه مشخص شده است.

ساکی افزود: در پاسخ به سوال مهم دیگر که "بهتر است هر فردی معدل پایینی دارد از ورود به کنکور منع شود؟" ۱۲ درصد خیلی موافق، ۱۳ درصد موافق، ۶ درصد نظری نداشتند، ۳۴ درصد مخالف و ۳۴ درصد خیلی مخالف بودند. برای سوال ترکیب کنکور و امتحان نهایی سنجش بهتری به دست می‌دهد؟" ۲۸ درصد خیلی موافق و ۴۱ درصد موافق بودند. در این نظر سنجی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.