طهرانچی گفت: شیوه برگزاری کنکور آثار و پیامد‌های خوبی ندارد، فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته و خراب کرده است.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: کنکور مسئله‌ای مثل فیزیک را که یک علم تخصصی است به شبهه علم تبدیل می‌کند و به دانش آموز مسائلی یاد می‌دهد که علم فیزیک را فرا نمی‌گیرند. در جلسات کنکور روی علم کاملا خط کشیده می‌شود؛ در خود شیوه برگزاری مشکلی وجود ندارد، ولی این شیوه برگزاری آثار و پیامد‌هایی دارد که دانش آموز به جای آشنایی با روش‌های علمی با تکنیک‌هایی صحر گونه تست می‌زنند. فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته و خراب کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: اما برای اینکه از آسیب‌هایی که روش جدید مد نظر ما در امان بمانیم روش‌های یادگیری عمیق را در ابتدا به عنوان بسته سیاستی در نظر بگیریم تا سنجش و آموزش و پرورش در جهت حفظ نیت آموزش و پرورش و آموزش عالی حرکت کنند.

طهرانچی ادامه داد: در این طرح می‌خواهیم این پیام را برسانیم که این ۱۲ سال مهم است و حاکمیت دارد. ملاک معدل هم می‌شود به دلیل فشردگی و نزدیکی معدل‌ها از ۱۰۰ بشود.

ایراد‌های جدی در بحث کنکور داریم

حجت الاسلام و المسلمین، مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی، ولی فقیه در دانشگاه‌ها ادامه داد: ایراد‌های جدی در بحث کنکور داریم و تغییر لازم است. تغییر هزینه‌های و لرزش‌هایی دارد بنابراین باید به دنبال تغییر با کمترین هزینه و بیشترین عایدی برویم.

او گفت: در برگزاری کنکور استثنائی‌ترین کشور هستیم و این سیستم متمرکز فقط در کشور ما وجود دارد. باید از تجربیات دیگر کشور‌ها هم استفاده کنیم. بحث اثر وضعیت فعلی بر نظام تعلیم و تربیت باید جدی گرفته شود. این شیوه بر تمام جریان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اثر می‌گذارد. نظامی را طراحی کرده‌ایم که علم نماست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: جهت گیری جریان اصلی و نخبه آموزش و پرورش از کلاس هفتم و ورود به سمپاد در حال وقوع است و باید اقدامی انجام داد.

حجت الاسلام رستمی گفت: باید مزایای کنکور حفظ شود و بحث‌های ترمیمی در نظر گرفته شود و حتی بحث پذیرش دانشگاه‌ها باید محتاطانه در چند سال اول رخ دهد و کمترین عوارض با بیشترین آورده را داشته باشد.

۹۰ درصد دانشجویان بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند

عبدالله جاسبی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۹۰ درصد از کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند بدون کنکور است و باید طرحی تهیه کنیم که حداقل ۷۰ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها اصلا در کنکور شرکت نکنند و اگر فقط ۱۰ درصد متقاضی رشته‌های پر طرفدار در کنکور شرکت کنند تب کنکور در کشور می‌خوابد. وقتی تمام داوطلبان (فارغ التحصیلان آموزش و پرورش) در کنکور شرکت کنند، مشکلات ما حل شدنی نیست.

حسام الدین آشنا ادامه داد: ما درصدد هستیم با این طرح مشکل رابطه آموزش و پرورش با آموزش عالی را حل کنیم. مسئله این است که تعدادی رشته محل با متقاضی بسیار بالایی داریم و برای حل این مسئله این طرح را ایجاد کرده‌ایم.

او ادامه داد: با اجرای طرح ۶۰ +۴۰ یک امتحان تستی را به یک امتحان تستی _ تشریحی تبدیل می‌کنیم. ویژگی این طرح این است که باید سه سال تحصیل دانش آموز را بسنجد، استاندارد و اعتبار دارد و به جای تاثیر ۳۰ درصد مثبت معدل تاثیر ۶۰ درصد مطلق معدل اعمال می‌شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور توضیح داد: آموزش و پرورش به جز آموزش رشته‌های مختلف تحصیلی باید کسی را تحویل جامعه بدهند که توان اداره زندگی را داشته باشد.

۱۷ درصد جوانان دانشگاه می‌روند!

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: در مجلس به بحث کنکور ورود کرده‌ایم و بعد از آن متوجه شدیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به این موضوع ورود کرده است. برای ورود به این بحث باید ابتدا به دو نکته دقت کنیم ابتدا اینکه برنامه ۵ ساله ششم دو مصوبه دارد که یکی اعلام کرده تا پایان برنامه ۳۰ درصد آموزش عالی باید مهارتی شود و برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف شده که ۵۰ درصد آموزش باید مهارتی شود.

منادی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ۱۷ درصد جوانان دانشگاه می‌روند و سایرین به دنبال مهارت و شغل می‌روند. متوسط آموزش مهارتی در کشور هم اکنون ۳۴ درصد و آموزش عالی فقط ۱۴ درصد آموزش‌ها را مهارتی کرده است.

او توضیح داد: بعد از انقلاب ۱۰ میلیون دانش آموخته داشتیم که ۶ میلیون آن برای دانشگاه آزاد است. در کشور و در طول سال‌ها قوانین زیادی داشته‌ایم که نواقصی دارند. با طرح فعلی شورای عالی موافق هستیم، اما نباید با عجله این طرح را به صحن شورای عالی برسانیم. سیاست‌های شورای عالی به حدی مهم است که اگر مجلس قانونی خلاف آن بگذارد شورای نگهبان آن‌ها را رد می‌کند.

منادی ادامه داد: در این طرح نباید قانون مجلس را نادیده گرفت و دوما رویه کنکور باید عوض شود و سوما ۶۰ درصد سوابق تحصیلی است. پیشنهاد ما این است که این بسته نهایی و به کمیسیون آموزش مجلس رفته و بحث و بررسی تخصصی قرار بگیرد و سپس درباره آن رای گیری شود.

نباید اقدامی شود که فقط طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همیشه بحث کنکور به انواع مختلف مطرح بوده است. این طرح بعد از جمع بندی نهایی باید به صحن شورای عالی برسد. بعد از جمع بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد. عقب افتادن دانش آموزان مناطق محروم، دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند. البته هم اکنون هم با ترازبندی و منطقه بندی این مشکلات حل می‌شود. علاوه بر این برای اعمال تاثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصدمشخص شود تا دچار برگزاری دو کنکور نشویم.

هدف کنکور، تخریب نظام تعلیم و تربیت نیست

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه چرا باید به بحث سوابق تحصیلی اهمیت بدهیم به این دلیل است که این موضوع تحت الشعاع کنکور و مسائل اجتماعی قرار گرفته است. امروز که این مسئله در محدوده فهم و علم ما قرار گرفته حتی اگر یک ساعت وقت داشته باشیم باید به این کار اهتمام کنیم. نظام تعلیم و تربیت یک اهدافی دارد و ۱۲ سال یک میلیون معلم و ۱۵ ونیم میلیون دانش آموز را دور هم جمع می‌کند، هدف این کار چیست؟ در این دوره شخصیت سازی انسان‌ها باید اتفاق بیفتد و اگر ما نظام ارزیابی را برداریم دیگر انگیزه‌ای برای تحقق این اهداف دوره ۱۲ ساله باقی نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کنکور هدفش این نبوده که نظام تعلیم و تربیت را ویران کند بلکه هدفش این بوده که در رشته‌های پر متقاضی و محدودیت دانشگاه‌ها داوطلب برتر انتخاب شود، اما نتیجه آن این شده که نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است.

او گفت: باید سیاست‌گذاری سنجیده باشد و مسئله‌ای را حل کند. هنوز در یک آشفتگی از نظر تعریف مسئله هستیم. نظام تعلیم و تربیت اهدافی دارد که باید محقق شود و کنکور جوری در آن مداخله کرده که نظام تعلیم و تربیت را منهدم کرده است و هدف ما این است که این دوره اهمیت پیدا کند. برای اهمیت پیدا کردن این دوره باید این موضوع اهمیت پیدا کند. بنا نیست در این طرح جدید هم همین آزمون‌ها گرفته شود بلکه باید به این اهداف رسیدگی کرد و آن‌ها را محقق کرد. اگر این اهداف محقق نشود سرمایه ما در نظام تعلیم و تربیت هدر می‌رود. کسی که این ۱۲ سال را سپری می‌کند باید به اهدافی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده رسیده باشد و باید به آن وزن داده شود.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد و باید پیامد‌های ناخواسته کنکور را مدیریت کنیم و لذا این طرح نمی‌تواند این مشکلات را حل کند، ولی می‌تواند به عنوان گامی برای نزدیک شدن به هدف به کار برده شود.

به گفته این مقام مسئول، در طول ۱۲ سال آموزش و پرورش فقط در سال آخر سنجش انجام می‌شود و در کل دوره هیچ سنجشی در زمینه رسیدن به اهداف آموزش انجام نمی‌شود، چون در جای دیگری سهم کنکور مقاصد آن سنجیده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما قضيه شغل رو براي مردم درست كنيد،‌ كسي كنكور نمياد بده....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بدرک کنکور نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اساتید معترض به حقوق در واحد تهران مرکزی را که بدستور طهرانچی اخراج شده اند رو با احترام به دانشگاه برگردونید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای طهرانچی ! رطب خورده نمی تواند منع رطب کند .اینکه گفته که کنکور، مسأله‌ای مثل فیزیک را که یک علم تخصصی است به شبه علم تبدیل می‌کند و به دانش‌آموز مسائلی یاد می‌دهد که علم فیزیک را فرا نمی‌گیرند.باید به خودش هم نگاهی داشته باشد .همین کنکور ، دکترای فیزیک رو بجای تحقیق و پژوهش در فیزیک ، بسوی مدیریت دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی سوق میدهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا رو شکر یکی فهمید که کنکور بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودش با کنکور اومده بالا و حالا میگه بده ؟