استاندار همدان گفت:اولویت مجریان در برگزاری انتخابات، اجرای مُر قانون با هدف مشارکت پرشور و حداکثری مردم در این رویداد مهم سیاسی، اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سید سعید شاهرخی استاندار همدان در جلسه ستاد انتخابات استان همدانتاکید کرد: اولویت محوری و فصل الخطاب مجریان در روند برگزاری انتخابات، اجرای مُر قانون با هدف جلب اعتماد و فراهم کردن زمینه مشارکت پرشور و حداکثری مردم در این رویداد مهم سیاسی، اجتماعی است.

او ادامه داد:بررسی آخرین وضعیت و عملکرد کمیته‌های ستاد انتخابات در سطح استان و همچنین هیات‌های شهرستانی، گویای آمادگی مناسب و قابل توجه دست اندرکاران برای برگزاری انتخاباتی پرشور و حداکثری است.

استاندار همدان با تاکید بر ضرورت تداوم آمادگی مجریان برای برگزاری انتخاباتی قانونمند و حداکثری در استان همدان، تصریح کرد: سوابق و تجارب ارزنده اعضای ستاد انتخابات و انگیزه بالای معتمدان عضو هیات‌های اجرایی، شرایط و زمینه مناسب برای برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند با امنیت بالا را فراهم کرده است.

شاهرخی به مردم اطمینان داد که در روز‌های باقی مانده تا برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ عوامل حوزه‌های اجرا و نظارت انتخابات در این استان همه توان خود را برای مشارکت حداکثری و پرشور مردم به کار خواهند گرفت.

او گفت: بر اساس تعهدی که به مردم داده‌ایم انتخابات پیش رو را ۱۰۰ درصد قانونمند و سالم برگزار و به عنوان امانتداری صدیق از رای و نظر مردم صیانت خواهیم کرد.

استاندار تصریح کرد: هیات‌های اجرایی به شکل قانونمند صلاحیت نامزد‌های انتخابات (شورا‌ها و میاندوره‌ای مجلس) را مستند به قانون و مدارک متقن بررسی کردند که تایید صلاحیت اکثریت داوطلبان در این هیات ها، موجب خرسندی است ضمن اینکه زمینه ساز حضور سلایق مختلف برای مشارکت حداکثری و فعالانه مردم نیز خواهد شد.

شاهرخی اظهار داشت:براساس نتایج حاصله از گزارش ستاد انتخابات استان همدان، صلاحیت ۹۵.۵ درصد نامزد‌های انتخابات شورا‌های اسلامی شهر در استان تایید شده که این نشان از دقت نظر و توجه مجریان انتخابات است.

او اضافه کرد: همچنین از مجموع ۶۹ داوطلب انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه بهار و کبودراهنگ، صلاحیت ۹۵.۷ درصد نامزد‌ها تایید شده که با رد صلاحیت سه نفر و انصراف پنج نفر دیگر، شمار نامزد‌های تایید صلاحیت شده برای انتخابات این حوزه به ۶۱ نفر رسیده است.

نظر و سلیقه شخصی ملاک بررسی صلاحیت داوطلبان نباشد

استاندار همدان در ادامه تاکید کرد که با توجه به تصریح قانون و وزارت کشور، ملاک اصلی در بررسی صلاحیت افراد باید مُر قانون باشد، یعنی عوامل دست اندرکار حق ندارند براساس سلیقه و نظر شخصی در این زمینه اقدام کنند و تنها ملاک در بررسی صلاحیت افراد، ضوابط قانونی و نظر مراجع چهارگانه است.

شاهرخی افزود: طبق قانون اعلام نظر رسمی چهار مرجع «اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال» ملاک بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات است.

او گفت: در فرایند ثبت نام و بررسی صلاحیت داوطلبان، سلیقه، نظر شخصی و دیدگاه‌های فراقانونی به هیچ عنوان ملاک و معیار نیست و تنها ملاک بررسی صلاحیت، اعمال قانون براساس نظر مراجع چهارگانه است.

استاندار همدان خواستار تعامل و همکاری نزدیک هیات‌های اجرایی و نظارت با رعایت حدود قانونی در روند برگزاری انتخابات شد و گفت: هیات نطارت به ما در اجرای قانونمند کار‌ها کمک می‌کند با این اوصاف در اعمال و اجرای برنامه‌ها نظر شخصی اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت ملاک نیست و ملاک اصلی برای همکاری این دو مجموعه، قانون است.

امنیت نشست های انتخاباتی را فراهم کنیم

نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: کمیته امنیتی ستاد انتخابات استان همدان مکلف به برقراری امنیت برای برگزاری نشست‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی با اجرای دقیق شیوه نامه های بهداشتی برای همه گروه‌ها و سلیقه‌های نقش آفرین در انتخابات برای تحقق مشارکت حداکثری مردم است.

او افزود: شاخص مهم انتخابات در کنار سلامت، قانونمداری و مشارکت حداکثری، امنیت انتخابات است که همه متولیان امر در این زمینه تلاش و کوشش لازم را خواهند داشت.

استاندار همدان  با بیان اینکه فلسفه هیات بازرسی، نظارت بر روند اجرای قانونی انتخابات است، تاکید کرد: هیات بازرسی به دنبال مچ گیری نیست بلکه یاریگر مجریان و ناظران انتخابات با ارائه به موقع مسائل و گزارش‌ها خواهد بود.

انتخابات میان دوره ای مجلس برای انتخاب نماینده مردم در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات شوراها و ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

عیسی جعفری نماینده مردم شهرستان‌های بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تیرماه سال ۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. 

استان همدان با ۱۰ شهرستان، هفت حوزه اصلی و ۱۹ حوزه فرعی (شامل سه شهرستان و ۱۶ بخشداری) دارای ۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی روستا در ۹۱۷ روستای استان همدان و ۲ تیره عشایری «جمور» و «ترکاشوند» برگزار می‌شود.

در این دوره از انتخابات ۲ هزار و ۹۶۶ نفر به عنوان اعضای شورای روستا‌ها و ۱۷۴ نیز به عنوان عضو شورای شهر و در مجموع سه هزار و ۱۴۰ نفر به عنوان منتخبان ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در استان همدان برگزیده خواهند شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار