وام ۱۰۰ میلیون تومانی کفاف چه میزان از هزینه‌های ازدواج را می‌دهد؟ این سوالی است که جوانان این روز‌ها با آن درگیر هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در کشور ما ازدواج رسم و رسوم متنوعی دارد و مردمان هر شهر و دیار بنا بر آداب و رسوم و سنت‌های خود مراسم عقد و عروسی را برگزار می‌کنند. این مراسم بنا بر کیفیت و کمیت برگزاری، هزینه‌هایی عمده را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند که با اوضاع اقتصادی کنونی، از پس آن برآمدن کار دشواری است.

در اصفهان اوضاع کمی متفاوت است. شنیده و دیده‌ایم که مراسم ازدواج پرهزینه‌تر و سنگین‌تر است. رسم و رسومی که لزوم پایبندی به آن‌ها در هیچ قانونی نوشته نشده و هزینه کمرشکن آن بر دوش خانواده عروس و داماد است.

با نگاهی به سیر ازدواج براساس آداب و رسوم، بررسی اجمالی خرید‌ها و هزینه‌ها و حسابی سرانگشتی مشخص می‌شود که هر خانواده برای عروس یا داماد کردن فرزند خود به طور متوسط ۱۰۰ میلیون تومان هزینه را متحمل می‌شود که این مبلغ جدا از هزینه خرید جهیزیه و اجاره مسکن است. در این میان جوانان فرصت استفاده از وام ازدواج را نیز دارند. اما باید پرسید وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج کفاف چه میزان از این هزینه‌ها را می‌دهد؟

حساب سرانگشتی هزینه‌های ازدواج، از خواستگاری تا عروسی

به طور معمول اولین قدم ازدواج از مراسم خواستگاری شروع می‌شود. هزینه گل و شیرینی بر عهده خانواده داماد و پذیرایی بر عهده خانواده عروس است. پاسخ که «بله» بود نوبت به مراسم سنگین‌تر «مهربران» می‌رسد. حالا خانواده داماد موظف به خرید انگشتر برای عروس هستند که با توجه به قیمت حال حاضر هر گرم طلا حداقل ۳ میلیون تومان هزینه دارد.

بعد از پایان دوران نامزدی خانواده عروس و داماد برای برگزاری مراسم عقد قول و قرار می‌گذارند. البته قبل از برگزاری مراسم رسم است خرید عقد انجام شود.

این خرید شامل وسایلی همچون پوشاک، کیف، کفش و لوازم آرایشی ست که البته بسیاری از خانواده‌ها در خرید عقد پا را از این نیز فراتر می‌گذارند.

این لوازم اگر با کمترین هزینه خریداری شود دست کم ۶ میلیون تومان می‌شود؛ خانواده عروس هم وسایلی برای داماد خریداری می‌کنند که ۳ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

در خرید عقد رسم است خانواده داماد سرویس طلا برای عروس تهیه کنند. اینجا بخش مهم ماجراست که هزینه‌ای ناگهانی و سنگین را به خانواده داماد تحمیل می‌کند.

یک فروشنده طلا و جواهرات در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر با توجه به نرخ هر گرم طلا خرید سرویس طلا حداقل ۲۴ میلیون تومان هزینه دارد که با افزایش گرم طلا قیمت آن هم افزایش می‌یابد.

بعد از آزمایش مراسم عقد معمولا با حضور اعضای درجه یک خانواده عروس و داماد در محضر برگزار می‌شود. خرید لباس و آمادگی برای حضور در مراسم عقد می‌تواند یک مراسم عقد کم هزینه را رقم بزند، اما اگر خانواده عروس و داماد به فکر برپایی جشنی متفاوت در تالار یا حتی در منزل باشند آن‌وقت اوضاع کاملا متفاوت می‌شود. با بررسی اجمالی هزینه این مراسم می‌توان گفت که بیش از ۵۰ میلیون تومان فقط برای یک مراسم عقد در تالار هزینه خواهد شد.

اما فاصله برگزاری مراسم عقد و عروسی در خانواده‌های مختلف متفاوت است. از چند ماه تا حتی چند سال که در این مدت هدایایی با توجه به مناسبت‌ها و اعیاد مختلف سال مانند عید نوروز و شب یلدا میان دو خانواده رد و بدل می‌شود. براساس رسم و رسوم جنس اکثر این هدایا نیز طلا است!

اگر خانواده عروس و داماد به برگزاری مراسم عقد در محضر رضایت داده باشند حالا وقت جبران است! پس مراسم عروسی در تالار برگزار می‌شود که مهمانان را آشنایان دور و نزدیک تشکیل می‌دهند و میزان جمعیت بستگی به تعداد اقوام دارد که اگر حدود ۴۰۰ نفر را در نظر بگیریم ۲۰۰ نفر آن‌ها خانواده عروس و ۲۰۰ نفر دیگر هم خانواده داماد هستند.

حداقل هزینه‌های مراسم عروسی شامل گل‌آرایی خودرو، خرید لباس عروس، آرایشگاه عروس و داماد، آتلیه، تالار و گروه موسیقی است.

مدیر یکی از تالار‌های پذیرایی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگر هزینه شام ساده به عنوان مثال چلوکباب و جوجه را برای مراسم عروسی در نظر بگیریم حداقل به اندازه هر یک میهمان ۸۰ هزار تومان باید پرداخت شود، البته این مبلغ به غیر از پذیرایی شامل شیرینی، میوه و دسر است.

یک شب است و خاطرات آن. پس عروس و داماد برای به یادگار ماندن این خاطره تلاش می‌کنند. حالا نوبت تصویربرداری و تهیه فیلم و آلبوم عکس از مراسم است.

یکی از آتلیه داران اصفهان به خبرنگار ما گفت: هزینه عکاسی و فیلمبرداری مراسم عروسی از ۲ میلیون تومان شروع می‌شود. با توجه به اینکه شهروندان اصفهانی آتلیه عروس و داماد را ضروری می‌دانند از آن به عنوان یکی از گزینه‌های لاکچری در برگزاری مراسم نام برده که استقبال خوبی نیز از آن می‌شود.

هزینه آتلیه یک‌طرف و هزینه لباس عروس طرف دیگر. به گفته صاحب یکی از مزون‌های اصفهان کرایه لباس عروس در این شهر از یک و نیم میلیون تومان آغاز می‌شود و بر اساس جنس پارچه و تزییناتی که در آن به‌کار می‌رود افزایش پیدا می‌کند.

آن‌طور که اعداد و ارقام هزینه شده در آرایشگاه‌ها نشان می‌دهد مبلغ آرایش عروس در اصفهان کمتر از یک میلیون تومان تمام نمی‌شود.

یکی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هدایایی که مهمانان به عروس و داماد می‌دهند معمولا وجه نقد است که در حال حاضر این هدایا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه‌های برگزاری این مراسم را جبران می‌کند. البته این نیز بستگی به تعداد بستگان و آشنایانی دارد که برای هدیه عروس و داماد خرج می‌کنند.

وام زدواج و هزینه‌ای که جبران نمی‌شود

امروزه جوانان برای به هم رسیدن و تشکیل دادن خانواده، باید هفت خان رستم را طی کنند. در حال حاضر با توجه به وضعی اقتصادی کشور بسیاری از جوانان نمی‌توانند این رسم و رسوم را بپذیرند و زیر بار قرض و هزینه‌های کمرشکن مراسم ازدواج بروند.

جوان اصفهانی در پاسخ به این سوال که وام ازدواج تا چه میزان کفاف هزینه‌های تشکیل زندگی مشترک را می‌دهد، اظهار کرد: در حال حاضر باتوجه به وضع اقتصادی کشور نمی‌توان برای تمام هزینه‌های تشکیل یک زندگی بر روی وام ازدواج حساب باز کرد، اما می‌توان با همین رقم مراسم آبرومندانه با حذف هزینه‌های اضافه برگزار کرد.

او در پاسخ به این سوال که برای فرهنگ‌سازی ازدواج کم هزینه و آسان چه باید کرد، گفت: باید خانواده عروس و داماد رسم و رسوم اضافی خود را حذف کنند و توقعات خود را پایین بیاورند تا زوجین بتوانند به آسانی به خانه بخت بروند.

جوان دیگری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تعدادی از بانک‌ها قوانین بانک مرکزی را نمی‌پذیرند و قوانین خود را برای تحویل وام ازدواج مقرر می‌کنند که معضلی برای زوجین است و باید مسئولان رسیدگی داشته باشند.

جوانان اصفهانی معتقد هستند که هزینه‌های سرسام آور ازدواج تا حدود زیادی می‌تواند کاهش پیدا کند. البته وام ازدواج نیز کمک خوبی برای آن‌هاست به شرطی که در جای مناسب خرج شود و البته شرایط دریافت آن نیز آسان‌تر شود و به موقع در اختیار جوانان قرار گیرد.

چند برابر شدن هزینه‌های زندگی در ماه‌های اخیر سبب شده تا وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج فقط بخشی از هزینه‌های جوانانرا در رفتن به خانه بخت جبران کند. البته این به نگاه جوانان به ازدواج ساده و آسان هم بستگی دارد. جوانان بسیاری در آرزوی برگزاری مراسم عقد و عروسی هستند که در این میان ازدواج آسان و کم هزینه بهترین گزینه پیش‌روی آن‌هاست. برای حل این مشکل موسسه‌هایی به میدان آمده‌اند تا جوانان با هزینه‌ای کمتر زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

ازدواج را آسان بگیرید!

وحید رئیسیان مدیرعامل موسسه ازدواج آسان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: موسسه ازدواج آسان راه اندازی شده تا جوانان بتوانند مراسم عقد و عروسی خود را با هزینه‌های مناسب برگزار کنند.

او افزود: این موسسه تمام هزینه‌های مراسم عقد و عروسی (آرایشگاه، تالار، گل آرایی ماشین و..) را با قیمت مناسب برای زوجین در نظر می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه ازدواج آسان استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و موانع قانونی برگزاری مراسم ازدواج، استقبال مردم از برگزاری مراسم کمتر شده، اما قبل از شیوع این بیماری شهروندان از این طرح استقبال خوبی داشتند.

براساس دستورالعمل پرداخت وام ازدواج، به جوانان زیر ۲۵ سال ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج و به سایر جوانان ۷۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد که می‌توان با همین هزینه‌ها مراسم آبرومندانه برگزار کرد. اما باید این را در نظر داشته باشیم که ترویج ازدواج آسان می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. شاید کرونا هم کمک کند تا ازدواج بدون تشریفات برگزار شود.

گزارش از اسماء جابری

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار